Tack "mycke" tack
SM7CZR: Njae säkringarna är inte problemet och det vore ju utomordentligt osannolikt att samma fel finns på både det ursprungliga och det helt nya kortet. Har mätt upp säkringen på det gamla kortet och den är ok.
Kilroys: se där så fel jag hade om LED/LCD men enligt sonen (ägaren) är den köpt som en led men hans minne sviktar väl.
Jorå vet om garantin men där finns ett problem. Närmaste service för NetonNet finns i Umeå och det krävs att orginalemballaget används vid transport dit. Inte värt att åka till Umeå från Sundsvall tor blir det typ 600 km när en ny tv kostar i runda slängar nåra tusingar.
Den berättigade frågan blir då: Varför lägga ner så mycket möda på att laga? Joo jag kan inte motstå utmaningen att få igång den, för resan fram till en bild kommer att lära mig massor om den här sortens fel och blir en form av hjärngympa och uppdatering av numera gamla kunskaper. Min teleutbildning skedde redan på den tiden då alla apparater var rörbestyckade och jag jobbar numera med något helt annat i ett hantverksyrke.
bizon: Nu finns det lite att bita i, tack för mycket värdefull information. Det där måste grundligt undersökas för vid en hastig blick på det du skriver stämmer det med symptomen.
Glycol79: Har testat att koppla ur skärmen men det förändrar inget alls.
Goo kväll // Karl B.
bizon: WOW hade inte sett annat än två sidor i servicemanualen men nu har jag scrollat ner och sett hela härligheten och det är precis vad jag letat. Stort tack igen,