Nackdelar med relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FaberCastell

Nackdelar med relä?

Inlägg av FaberCastell »

Har ställt den här frågan i ett båtforum också men där var intresset svalt. Här har jag fått många insiktsfulla kommentarer i andra ämnen så jag provar här också. :-)

Jag håller på att flytta en del av strömbrytarna från elpanelen under däck till en mindre panel vid ratten. Det känns naturligare att kunna manövrera lanternor, däcksbelysning, instrument mm från sittbrunnen istället för från under däck. Kvar på panelen i salongen ska finnas en "huvudbrytare" för strömmen till sittbrunnspanelen så dom brytarna inte fungerar när båten är låst vid bryggan.

För att undvika kabeldragning fram och tillbaka flera gånger så tänkte jag låta brytaren på salongspanelen styra ett relä som matar panelen vid ratten med ström direkt från batteriet. Frågan är vilka nackdelar detta för med sig? Risk för spänningsfall? Vad ska man tänka på vid val av relä? Alla synpunkter på denna lösning är välkomna.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Nackdelar med relä?

Inlägg av CPMS »

Dom nackdelar jag kan tänka mig kan vara:
Reläts känslighet mot fukt/oxid.
Kommer att gå lite ström genom brytarna, oxidering som inte bränns bort.
Ev. avsteg från KISS-principen (gällande ex. lanternor, länspump och annat viktigt).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag skulle nog säga att största nackdelen är att det blir fler felkällor, men vill man göra så får man väl se till att minimera risken för fel.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Som tidigare kommentarer, enkelhet är driftsäkerhetens första princip.
Förmodar att du ändå bryter huvudbrytaren när båten är låst vid bryggan, du behöver alltså ingen extra brytare/relä.
Vill du ha vissa förbrukare igång så dela in dessa i olika kretsar och montera en huvudbrytare per krets.

Som fd. båtägare undrar jag vad det är för båt vi talar om? Det kanske finns andra alternativ till att uppnå funktionen.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Låt mig börja med att tacka för alla svar. På båtforumet är min fråga uppe i drygt 70 visningar men inte en kommentar. Här fick jag tre stycken efter en liten stund och som stark anhängarna av KISS-principen är jag tacksam för allt som kan belysa mina idéer från andra sidor. :-)

Båten är en Enter 360 (http://www.enter360.se) och jag skulle kunna låta den externa panelen vara på jämt och bryta huvudströmmen, men ombord finns det ytterligare tre minderåriga (lättmatroser) anledningar till att jag vill kunna stänga av knapparna vid ratten samtidigt som vi använder båten i övrigt. Efter att ha funderat ett par varv till och läst era kommentarer har en mycket enklare lösning mognat fram. :-)

För säkerhets skull (klämrisk mm) har vi som rutin att slå av och på huvudströmmen till ankarspelet på dess säkring i batteriutrymmet (under dynan i SB akterkabin). Det gör vi varje gång vi legat på svaj och ska segla vidare. I samband med det kan man lika gärna slå av och på en extra huvudbrytare till den externa kontrollpanelen. Det blir bökigare än att bara slå om en brytare i salongen men eftersom vi redan har rutinen med ankarspelet så känns det ändå funktionellt. Framför allt känns det som en bättre lösning på andra plan så den vägen får det bli.

Tack för bollplanket! :-)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Kul att du hittat en lösning du tycker blir bra!

Ser ut att vara en trevlig båt den där Enter 360, LYS 1.24 låter lockande :)
Ägde en Express i tolv år, mindre och lägre lys men en väldigt rolig båt att segla.
Hon låg på Karlsudd i Vaxholm, det var praktiskt med närheten ut till skärgården.
Hyrde en Swede 36 en sommar, tror den hade lys i den nivån, hon låg på Lidingö och vi seglade till Gotland med henne.
Hon var så snabb på halvvind att vi utan problem kunde dagsegla hem Visby - Landsort.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Ja det är viktigt att det är balans mellan det teoretiskt riktiga och det som är funktionellt. Den här lösningen blir lite yxigare men eftersom vi redan lyfter på dynan och slår av och på huvudsäkringen till ankarspelet när det ska seglas, så blir det inget extra handgrepp.

Båten är väldigt rolig att segla. Har också haft Express och efter det en Wasa 30 närmast innan den här och jag håller fortfarande på att lära mig segla en "stor" båt på riktigt. När det friskar i är det stora krafter och tar man ut allt så är det med skräckblandad förtjusning man håller i sig i ratten och surfar i vågorna. :-)

Håller på att installera nya instrument och autopilot så den senaste tiden har jag krupit runt och kartlagt elsystemet. Det finns som vanligt en del övrigt att önska där men det blir ingen stor omdragning i år. Kanske nästa. Inför detta blev jag nyfiken på CAN och LIN men det blir en annan tråd. :-)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ja "stor" båt är lite mer kraft i jämfört med en Express. Största jag seglat var en Wasa 55'a som vi hyrde för att segla till Åland med. Kändes som att köra ett expresståg genom vågorna, smal och tung med låga fribord... fartkänslan var häftig när hon väl accelererat, att vi sedan var högst i Sandhamn på hemväg gjorde inget heller :wink:

Ska du dra CAN i båt har jag för mig att du kommer hitta "fränder" på detta forum, har för mig att jag läste om det.

Lycka till!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad du bör tänka på är att du lämpligen "trapp" kopplar brytarna mellan bryggan och kabinen, annars har du helt plötsligt två ställen att ändra brytarna på, å andra sidan, så har du två ställen att släcka på, vilket kanske inte är så bra, egentligen.
Skall du flytta hela funktionen från kabin till brygga, så är det inga problem, dock min erfarenhet med brytare och vatten, tja...... Nu är det väl sötvatten där du är, så faran är kanske inte så överhängande.

Elproblem tenderar att uppstå när man minst vill ha dem, så personligen skulle jag ha kvar dem i kabinen.

OffTopic, stora segelbåtar är riktigt kul, för det mesta, hade en Baltic 42a på 80-talet, den var skojjig, stack 2,4m och en masthöjd om runt 22m.
Problemet med stora båtar är väl att man behöver en hyffsad besättning för att segla dem, vi behövde vara minst 6 st för att kunna sätta segel.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Nej, det kommer inte bli dubbla brytare utan det är hela raddan av "externa funktioner" som flyttar ut till ratten. Delvis är det för att fylla igen hålet efter ett gammalt instrument och delvis för att det känns mer funktionellt. Med tre barn får man göra det mesta av seglandet själv och då gäller det att ha allt inom räckhåll. Båten har tidigare spenderat fem år i Medelhavet och brytaren till ankarspelet i sittbrunnen är fortfarande funkis så jag hoppas de fem nya av samma fabrikat (ROCA) också ska hålla. Som skydd har jag funderat på att bocka till nån liten skärm av plexiglas. Kanske man skulle leta efter nån form av infällnadsbox? Fast instrumentkonsolen där brytarna ska sitta är inte stor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar