Trasig led tv Andersson LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Trasig led tv Andersson LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet och framförallt hej på er som kan ge mig lite tips om hur jag mekar vidare med sonens trasiga tv. Den dog efter ett strömavbrott och startar inte upp igen. Efter samråd med min gode vän Åke ( lever på att laga och sälja tv-apparater) har jag handlat nytt nätdelskort men detta löste inte problemet.
Inga synliga kodningar som är svullna och jag har inget schema så att jag kan felsöka. Hoppas på hjälp om det nu är någon som har erfarenheter av liknande skavanker.
Ett schema tar jag också tacksamt emot.

Karl Bergman tackar på förhand
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kilimanjaro 20 mars 2014, 19:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Trasig led tv Andersson

Inlägg av Klas-Kenny »

Är där något liv över huvud taget? Någon lampa som lyser eller liknande, eller helt stendöd?
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Jorå den svarar med ett klickande ljud när jag använder touchkontrollerna på fronten. En blå lysdiod blinkar (hela tiden) också den på fronten men inget mera liv.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Det låter som att känsliga kretsar kan ha gått sönder, det brukar inte vara kondingar/diodbryggor/transistorer so går sönder av strömavbrott.

Men du kan ju försöka mäta om den t.ex har ström ända fram till moderkortet. det brukar ligga på 24v.
Acutehawk

Inlägg av Acutehawk »

Vad har du för spänningar från nätdelskortet?
Har du 3.3/12/24?

Finns det spänningar till LED-drivare och systemkortet?

Edit: Var lite långsam där märkte jag.

Kan ju vara säkringar.

Blinkar en statuslampa hela tiden?
När du skruvade av baksidan, skruvade du även av kopplingar från högtalare eller motsvarande, skruvar som var elektriskt kopplade någonstans?
På vissa andra modeller så går tvn in i safemode när audiokontrollern inte får klartecken att det finns högtalare anslutna (även om de vanliga sladdarna är anslutna)
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Statuslampan blinkar hela tiden och nu har jag fått reda på att felet uppstod efter ett fasfel (huvudsäkringsbortfall). Inget har koppats ur tex högtalarna eller andra anslutningar. Har mätt lite planlöst efter spänningar men utan schema och uppgifter på korten blir det typ gissningar. Dock måste jag utgå från att alla spänningar är ok eftersom det är ett helt nytt nätkort. Säkringar finns inte utan det är elektroniskt säkrat och möjligen finns förklaringen där men hur leta utan schema? Vad pajar vid fasfel som åstadkommer så låga spänningar som kanske under 100 volt?

För att travestera Mr Sheakespeare: Ett kungarike för ett schema.

God morgon // Karl B.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Dock måste jag utgå från att alla spänningar är ok eftersom det är ett helt nytt nätkort"
Och det har ju alltid visat sig att vara fel! Assumptions is the mother of fuck-ups!

Fasfel som ger för låg spänning tror jag inte på, problemet är alltid motsatsen! Elektronik dör inte av för låg spänning nämligen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Finns det chans att du postar numren på vad korten heter? Misstänker att Anderssson apparater delar komponenter med fler "namn".
largasso

Inlägg av largasso »

Sitter en del Samsung delar i Andersson TV.
En kompis påstod att de sätts ihop av "Samsungs 2:a sortering"
Har själv en stående som inte vill gå igång, saknar dock fjärrkontroll.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Magnus k
Jepp ska ta några plåtar på kretskorten ikväll och visst är det en billig variant till mottagare som sätts ihop i Polen och möjligen med 2:a sorteringskomponenter. Men va tusan nog borde det gå att klura ut vars felet finns ändå.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Icecap skrev:"
Fasfel som ger för låg spänning tror jag inte på, problemet är alltid motsatsen! Elektronik dör inte av för låg spänning nämligen.
Nja, där vill jag protestera lite. Du kan få problemet att vissa switchade agg försöker behålla samma uteffekt när inspänningen sjunker och därför går strömmen på ingången upp för högt och kanske in i ett område där komponenter mår mindre bra.

Jag säger inte att det är vanligt, men fel pga (långvarig) underspänning är inte helt okänt.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Nu vet vi inte med säkerhet att "döden" inträffade pga fasfelet men efter fasfelet gick apparaten inte igång.
Nån som vet hur nätdelen är säkrad när det inte finns "vanliga" säkringar, hur och vad stryps vid aktiverad säkringsfunktion?
Noterat att från modulen på bif bild "tjuter till" med ett lågt pip när jag försöker starta genom att toucha till frontens "on-off" punkt. Däremot är remotefunktionen helt död.
Har "måfå"mätt spänningar över några kondningar i nätdelen och det finns 24.5 V samt en spänning strax under 5 V ingen av dom förändras vid startförsök.
Bifogar också bilder på övriga kort.

Tacksam för idéer och tips // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

På "driver" bilden, är det 4 skruvar som håller täckplåten
(som i princip döljer allt av intresse)? I så fall kanske du
skulle plocka av den före fotograferingen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nån som vet hur nätdelen är säkrad när det inte finns "vanliga" säkringar, hur och vad stryps vid aktiverad säkringsfunktion?
Kollar på bilden på nätagget.
Längst nere till höger, där nätspänningen kommer in. Där sitter en liten röd cylindrisk komponent, det är med största sannolikhet en säkring. Helt vanlig säkring i en kanske lite mindre vanlig kapsel.
När säkringen brinner så stryps förmodligen hela matningen, ser det ut som (och borde vara).

För spänningsmätningar, mät på de stora kontakterna ut ifrån nätdelen. På den övre korten borde du kunna mäta med valfri svart sladd som minus, sen så borde du få ut typ 3.3, 5 och 12V eller någonting i den stilen på de olika färgerna på sladdar. Liknande borde gälla för den nedre kontakten.
bizon

Inlägg av bizon »

Hittade en service-manual till nätdelskortet:
http://elektrotanya.com/vestel_17pw07-2 ... nload.html

EDIT:
Även servicemanualen till "moderkortet" fanns på samma site:
http://elektrotanya.com/vestel_17mb65.pdf/download.html
Skriv svar