MAX232A vs MAX232CPE?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

MAX232A vs MAX232CPE?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag undrar om det är någon praktisk skillnad på MAX232A och MAX232CPE? Här är elschemat.

Bild

Saken är den att jag har en del problem, jag missförstod först elschemat och trodde att 12V skulle ha separat matning men det är ju rätt uppenbart att 12V matningen kommer från DB9an på EQ6an. Kabeln blev varm mellan MAX232 kretsen och EQ6, när jag klippte av den externa strömförsörjningen så blev kabeln kall igen. Den externa strömförsörjningen strömförsörjer redan EQ6an men jag förstår inte varför kabeln blev varm. Sen har jag problem med att EQ6an (som är en teleskopmontering med två stegmotorer) plöstligt stannar och tappar kontakten helt med min dator. Man får då återansluta till den för att kunna fortsätta.

Jag använde en MAX232CPE istället för en MAX232A, kan det ha någon praktisk betydelse? Ska jag byta ut CPE versionen mot en A version? Såg att A versionen är dyrare.
sodjan
EF Sponsor

Re: MAX232A vs MAX232CPE?

Inlägg av sodjan »

Spontant bör det inte vara någon avgörande skillnad (A mot CPD).
Värmeutvecklingen tyder på en kortslutning och strömrusning.
Du ska så klart enbart ansluta 12V från *en* källa...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej C betyder normalt temperaturspann och P är PDIP, sista bokstaven vet jag inte.

Men det finns nog både en MAX232A CPE och en MAX232 CPE..
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Det är en MAX232CPE som jag monterat men jag funderar på att byta till en annan MAX232 krets för att se om mitt fel med att datorn tappar kontakten med motorstyrkortet försvinner. Det är förövrigt 9600 baud som körs.

PDIP är väl en typ av kapsling? Jag har inte byggt något ytmonterat, istället byggde jag på ett vanligt experimentkort.

Tack för alla svar hittils.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Har du en USB - RS232 - adapter i datorn? Jag har varit med om att störningar får USB-kommunikationen att ge upp så att man måste koppla ur och återansluta den. I mitt fall var det en Arduino som var kopplat med USB till datorn. Lösningen var att koppla via RS232 i stället utan någon USB inblandad.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Nej jag kopplade ur min FTDI USB->RS232 adapter innan jag kopplade in denna som jag beskrivit. Jag hade samma problem med USB->RS232 adaptern och det var därför jag övergick till att skippa USB helt för att försöka bli kvitt alla problem.. Men så blev inte fallet.

Jag har en fullkopplad EXSYS 7-ports USB 2.0 hub med massor av andra prylar som måste vara med för att min utrustning ska fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

stoffe skrev:Det är en MAX232CPE som jag monterat men jag funderar på att byta till en annan MAX232 krets för att se om mitt fel med att datorn tappar kontakten med motorstyrkortet försvinner. Det är förövrigt 9600 baud som körs.

PDIP är väl en typ av kapsling? Jag har inte byggt något ytmonterat, istället byggde jag på ett vanligt experimentkort.
Japp, PDIP är det man vanligen kallar DIL, alltså "vanlig" hålmonterad IC.

Tycker MAX232 brukar vara idiotsäkra, men jag har iofs sällan pressat dom så att säga.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu fattar jag inte till 100% hur det är kopplat, men stämmer detta:

Den DB9-kontakt som det står "To PC serial port" på ansluts enbart till PC:n och inget annat. Den kabeln blir inte varm.

Den andra DB9-kontakten "EQ6" är alltså ansluten till din MAX232A-krets till pinne 11 och 12 (Tx och Rx), samt till GND och +12V? I andra änden av den kabeln sitter en RJ-45 kontakt?

Du ansluter ingen annan matningsspänning, utan den ska komma via EQ6 till din MAX232A-krets?

En MAX232 (oavsett bokstäver efter) drar aldrig så mycket ström att någon kabel kan bli varm.
Då kan det finnas två orsaker till värmen:

1) du har kortslutning på kretskortet - sätt ett motstånd på ca 50 - 100 ohm mellan EQ6-kontaktens +12V och ingången på 7805. Spänningsfallet över motståndet visar vilken ström det går. Strömmen borde knappast vara mycket högre än 20mA, dvs ett spänningsfall på ca 2 volt över ett 100-ohmsmotstånd.

2) Du har potentialskillnad mellan PC:n och den andra apparaten. Då går kraftig ström främst genom GND-trådarna. I så fall borde även RS232-kabeln till PC:N bli varm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Du ansluter ingen annan matningsspänning...

Det är ju rakt tvärtemot vad han skriver:

> ...och trodde att 12V skulle ha separat matning...
>
> ...Kabeln blev varm mellan MAX232 kretsen och EQ6, när jag klippte av den externa
> strömförsörjningen så blev kabeln kall igen. Den externa strömförsörjningen
> strömförsörjer redan EQ6an men jag förstår inte varför kabeln blev varm.

Låter som strömrusning mellan två spänningsmatningar. Men just det
prolemet verkar ju vara löst.

Sen, varför den tappar kontakten har kanske inte med det att göra. Kan vara
något med USB lagren att göra, det kördes väl vi någon USB/RS232 adapter?
Eller:

> ...och det var därför jag övergick till att skippa USB helt för att försöka bli kvitt alla problem..

Ligger detta alltså mot en fysisk COM-port på datorn/PCn ?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Nu ska jag försöka reda ut detta.

Denna koppling passar flera olika typer av teleskopmonteringar, själv har jag en EQ6 som har en DB9 men för andra monteringar t ex EQ5/EQ6GT Alt/Az får man använda sig utav en RJ45 kontakt istället för DB9.

Tidigare hade jag den undre kopplingen med USB till TTL5V men den använder jag alltså inte längre. Den har jag ersatt med kopplingen med MAX232 kretsen.

Jag matar min EQ6 från min ATX dator så det är bara ett enda nätagg inkopplat som driver rubbet! Men jag matade även 12V från ATX agget till MAX232 som egentligen skulle ha tagit ström från DB9an på EQ6 som i sin tur matas från ATX agget i datorn. Hur som helst, då blev kabeln varm men nu matar jag enbart ström från DB9an på EQ6 som får ström från ATX agget i datorn men inte någon separat matning till MAX232.

Nu blev det lite tuggigt hoppas jag uttryckt mig klart nu. Men påpekar det igen, jag har bara en enda strömkälla som driver dator, EQ6 och all annan USB ansluten utrustning och jag har inga USB -> RS232 konvertrar inkopplade alls och är glad att slippa det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Aha, OK. Så det vara *samma* 12V källa men från två olika håll
så att säga. Ja, det ska/bör inte vara något problem. Det måste
ha varit något annat felkopplat som gav en kortis/strömrusning.

> och jag har inga USB -> RS232 konvertrar inkopplade alls

OK. Det är inte helt lätt, din ritning visar bara ett antal fristående
kretsar och kontakter, men inte hur det är kopplat. Din text är inte
lätt att följa när man inte har prylarna framför sig (som du har).
Om man inte har en susning om vad en "teleskopmonteringar" gör
så underlättar det inte heller... :-)
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Det är helt korrekt uppfattat. Samma 12V källa till allt. Det som inte framgår i mitt elschema är att EQ6 har separat strömförsörjning via samma 12V källa. Men jag tror jag fick med det i senaste inlägget.

Jag skrev ner allt från huvudet och därför blev det kanske som det blev. Mitt budskap gick fram :)

En teleskopmontering är som ett stativhuvud men med två motorer som driver teleskopet för att kompensera jordens rotation. Jag kan alltså fota, filma eller titta (observera visuellt) i teleskopet som sitter monterat på teleskopmonteringen utan att det jag tittar på driver ur bild på ett par sekunder. Jag har även ett planetarieprogram på datorn med en karta över himlen, där kan jag klicka på den del av himlen jag vill observera så EQ6 teleskopet dit.

Jag ska testa att stänga av UART bufferten som kanske kan störa. En teori som jag ang att kabeln blev varm är att strömen tog vägen via den kabeln som går mellan EQ6 och MAX232 som jag även strömmatade separat vilket jag inte skulle ha gjort. EQ6 har sin egen strömförsörjningskontakt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...där kan jag klicka på den del av himlen jag vill observera så EQ6 teleskopet dit.

Sååå himla tråkigt... :-)
Jag har en 8" dobson monterad historia med 100% manuell styrning.
På träffarna har det varit något med ett Celestron med handdator
som bara står och styr med den. Det är ju själva letandet som
är en stor del av "grejen"... :-)

Aja, det om det... :-)

Hoppas att det löser sig med kommunikationen!

Exampel på dobson montering (ser ut om 10" eller 12")
Bild

Dobson modell "större": :-)
Bild
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jo det har sina fördelar med dobson teleskop, sina nackdelar oxå. Det är ju t ex jättesvårt att följa ett objekt i hög förstoring om man inte har en sån där plattformsvagga med motor.

Nja så tråkigt är det inte att trycka iväg på skärmen att teleskopet ska köra dit och dit.. Det pekar ju ändå inte helt rätt om man inte mappar upp hela himlen med synkroniseringspunkter.

Bilderna du postade ovan är ju helt underbara, speciellt den med släp. Jag tror den är tysk? Har aldrig sett något sådant på någon astroträff här i Sverige. Den enda större astroträff som jag ej besökt är Sagitarus på Öland. Mariestadsträffen och Värmland Starparty är de träffar jag annars brukar åka på.

Berätta gärna lite mer om din 8" dobson, det är alltid kul att höra vad andra har för prylar!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

haha, det påminner mig om min säckkärra köpt på Rusta (tror jag), hjulen är märkta "not for highway use" :mrgreen:
Skriv svar