Högskoleingenjör Elektroteknik
Re: Högskoleingenjör Elektroteknik
Läsvärda böcker tycker jag är The Design Analysis Handbook och Right the first time. Båda böckerna poängterar ovanan till att bygga prototyper och minskad risk med analytisk design.
Som jag ser det säger inte en prototyp allt. T.ex om brusmarginalen är dålig i ett digitalt nät kan fel uppkomma endast någon enstaka gång. För den som har gjort sina beräkningar finns medvetande medan ett hopplock av komponenter sammansatta till en prototyp säger betydligt mindre.
Vidare kan säkerligen många produkter dra väg i utvecklingstid då flera iterationer måste göras. Hade då tid istället lags på analytisk design där flera samband blir klarlagda hade risken minskat och kanske också utvecklingstiden.
blueint:
Programvara är ett skräckexempel som i många fall visar ingen karaktär av ingenjörsskap. Flertalet programvaror kostar mer i underhåll än utveckling. Bara det visar en bransch med brist på analytisk tänkande.
Som jag ser det säger inte en prototyp allt. T.ex om brusmarginalen är dålig i ett digitalt nät kan fel uppkomma endast någon enstaka gång. För den som har gjort sina beräkningar finns medvetande medan ett hopplock av komponenter sammansatta till en prototyp säger betydligt mindre.
Vidare kan säkerligen många produkter dra väg i utvecklingstid då flera iterationer måste göras. Hade då tid istället lags på analytisk design där flera samband blir klarlagda hade risken minskat och kanske också utvecklingstiden.
blueint:
Programvara är ett skräckexempel som i många fall visar ingen karaktär av ingenjörsskap. Flertalet programvaror kostar mer i underhåll än utveckling. Bara det visar en bransch med brist på analytisk tänkande.
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=53860Hårdvara levereras i tid, buggfritt och med utlovad prestanda. Mjukvara klarar ingen av punkterna. Och förväntas inte heller göra det. Professor Erik Hagersten, Uppsala universitet, tror att det som saknas är en ingenjörsmässig attityd.
Jag ser en liten tendens till att vid utveckling av mjukvara testar man "bara för att man måste". Jag får ofta känslan av att testerna görs "för att visa att modulen gör vad den ska" istället för att "försöka hitta brister i modulen".
Typexempel: Skriv in ett födelsedatum och se att det i databasen.
När testet borde vara: Gå igenom ett testprotokoll med ett antal giltiga och ett antal felaktiga födelsedatum. Samtliga giltiga datum skall sparas i databasen, felmeddelande skall ges för samtliga felaktiga.
Typexempel: Skriv in ett födelsedatum och se att det i databasen.
När testet borde vara: Gå igenom ett testprotokoll med ett antal giltiga och ett antal felaktiga födelsedatum. Samtliga giltiga datum skall sparas i databasen, felmeddelande skall ges för samtliga felaktiga.
Låt någon annan läsa källkoden och torrköra algoritmerna. Då upptäcker man tankefel mm.
Men det blir samma sak där, det handlar om inställningen hos den som granskar koden.
Är "syftet" att hitta fel, eller är det att "godkänna" koden?
Alldeles för många kör på det senare, hittar man fel sabbar man tidsplanen för projektet och alla blir sura, så man siktar på "minsta möjliga jobb för att få igenom koden utan för stora problem".
Hittas det problem senare så går det alltid att skylla på att "jag fick inte tillräckligt med tid avsatt för att kunna granska fullt ut".
Från ledningens sida är det tyvärr nästan alltid fokus på att det ska gå fort, att "göra ett bra jobb" har jag aldrig sett som nyckeltal....
Är "syftet" att hitta fel, eller är det att "godkänna" koden?
Alldeles för många kör på det senare, hittar man fel sabbar man tidsplanen för projektet och alla blir sura, så man siktar på "minsta möjliga jobb för att få igenom koden utan för stora problem".
Hittas det problem senare så går det alltid att skylla på att "jag fick inte tillräckligt med tid avsatt för att kunna granska fullt ut".
Från ledningens sida är det tyvärr nästan alltid fokus på att det ska gå fort, att "göra ett bra jobb" har jag aldrig sett som nyckeltal....
Om du då vid första iterationen märker att det här inte alls är vad slutanvändaren vill ha har du istället sparat en massa tid.psynoise skrev: Vidare kan säkerligen många produkter dra väg i utvecklingstid då flera iterationer måste göras. Hade då tid istället lags på analytisk design där flera samband blir klarlagda hade risken minskat och kanske också utvecklingstiden.
Att utveckla den perfekta tekniska lösningen som ingen vill ha verkar väldigt kostsamt, visst det värmer kanske någon ingenjörs hjärta under de månader han får sitta med sin räknesticka, men knappast de som betalar ingenjörens lön.
Självklart ska de få produkter som tas fram hela vägen till något som släpps på marknaden ha en good enough kvalitet för vad kunden vill ha och klara de krav som finns.
Varför har vi då iPhones med felkonstruerade antenner och tveksamma radiodelar samt enorma mängder konsumentelektronik med en livslängd på ~3-4år beroende av relativt enkla och kända fel i nätaggregatens konstruktion?psynoise skrev:http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=53860Hårdvara levereras i tid, buggfritt och med utlovad prestanda. Mjukvara klarar ingen av punkterna. Och förväntas inte heller göra det. Professor Erik Hagersten, Uppsala universitet, tror att det som saknas är en ingenjörsmässig attityd.
Den begränsade livslängden är oftast ett konstruktionsval, d.v.s. det är specat att det inte ska hålla längre.
Kvalitetssäkring handlar ju inte (som en del tror) om att ta fram produkter med "bra kvalitet", det handlar om att ta fram produkter som uppfyller de specar man bestämt sig för.
Jag vet att det för några år sen var snack om det här med att dammsugare idag bara håller några år, medans en dammsugare från 50-talet fortfarande håller. Det var då nån chef hos nån dammsugartillverkare som sa nåt i stil med att det kostar inte så mycket extra att bygga en dammsugare som håller 50 år istället för 5 år, men det är inga konsumenter som vill ha det idag. De vill "köpa en ny dammsugare" ofta eftersom "den gamla är skit och utvecklingen gått framåt".
Kvalitetssäkring handlar ju inte (som en del tror) om att ta fram produkter med "bra kvalitet", det handlar om att ta fram produkter som uppfyller de specar man bestämt sig för.
Jag vet att det för några år sen var snack om det här med att dammsugare idag bara håller några år, medans en dammsugare från 50-talet fortfarande håller. Det var då nån chef hos nån dammsugartillverkare som sa nåt i stil med att det kostar inte så mycket extra att bygga en dammsugare som håller 50 år istället för 5 år, men det är inga konsumenter som vill ha det idag. De vill "köpa en ny dammsugare" ofta eftersom "den gamla är skit och utvecklingen gått framåt".