Programmerare som klarar Am27256 EPROM?
Programmerare som klarar Am27256 EPROM?
Tips sökes. Har faktiskt en programmerare någonstans i källaren, men den måste kopplas till en ZX81 

Re: Programmerare som klarar Am27256 EPROM?
Jag har en TOP2004 brännare, och den fungerar bra.
Har kört EPROM och EEPROM.
Har kört EPROM och EEPROM.
Har en MEMProg2 eller om det är en SMARTProg2, kommer inte ihåg just nu, du kan kika på Elnecs sida om den klarar dem, www.elnec.com
OK. Det enda jag faktiskt vill är att kopiera ett gäng så jag kan ladda upp till KOBB
Har lyckats få tag på prommar till min HP 3852A och tänkte lägga dem på fil ifall någon annan behöver.

Ladda upp dem till min server också.
Om ingen finns närmare, kan du skicka över dem till mig (kolla först så att min programmerare stöder dem).
Om ingen finns närmare, kan du skicka över dem till mig (kolla först så att min programmerare stöder dem).
Jag använder Genius G540 köpt på ebay för några år sen. Drivs direkt av USB-porten.
Enligt handboken skall den klara:
AM27256HV AM27256HV(SOIC28) AM27C256 AM27C256(SOIC28) AM27C256B
AM27C256B(SOIC28) AM27C256F AM27BH256 AM27C256P AM27H256
Jag har läst av gamla 2716 och liknande utan problem.
Dock har jag inte programmerat så gamla EPROM som kräver 21/25 volt, men det skall funka enligt handboken.
Behöver du läshjälp kan det ordnas.
Enligt handboken skall den klara:
AM27256HV AM27256HV(SOIC28) AM27C256 AM27C256(SOIC28) AM27C256B
AM27C256B(SOIC28) AM27C256F AM27BH256 AM27C256P AM27H256
Jag har läst av gamla 2716 och liknande utan problem.
Dock har jag inte programmerat så gamla EPROM som kräver 21/25 volt, men det skall funka enligt handboken.
Behöver du läshjälp kan det ordnas.
Visst. När jag väl får dem kommer jag dock inte att släppa dem ur sikte så antingen far jag till ngn som har en i närheten, eller köper en programmerare, det kan ju vara bra att ha en 

tjinesbrännarna funkar faktiskt ganska bra, typ TOP2004 och gänget, mjukvaran är dock sådär 

Jag har en Minipro TL866 som jag är mycket nöjd med. Den skall klara av att programmera Am27256.
Är inte dyr men funkar bra. Om du vill kan jag testa åt dig, hör av dig via pm i så fall.
Länk till ebay
Test på eevblog
Är inte dyr men funkar bra. Om du vill kan jag testa åt dig, hör av dig via pm i så fall.
Länk till ebay
Test på eevblog
Rekommenderar Memprog2 eller SmartProg2 om man vill kunna köra uC också.
Tipsar om GQ-4X från mcumall. klarar dom flesta eprom, eeprom och mcu.
Om du "bara" ska läsa ur innehållet och inte hittar något bättre alternativ så kan du alltid stoppa dem i bootromsockeln på nåt gammalt PC-nätverkskort. 27256 är ju bara 32k, den storleken stödjer till och med de gamla 8-bitars ISA-korten typ WD8003 eller liknande.
Givetvis måste datorn slås av när du byter eprom, och det är nog en bra idé att trycka i en nollkraftsockel i sockeln på nätverkskortet.
Annars kan nog ZX81-programmeraren både läsa och bränna dem. Ett svepskäl gott som något att labba med att ansluta ZX81'an till ljudkortet på moderna datorn för att överföra filerna.
Givetvis måste datorn slås av när du byter eprom, och det är nog en bra idé att trycka i en nollkraftsockel i sockeln på nätverkskortet.
Annars kan nog ZX81-programmeraren både läsa och bränna dem. Ett svepskäl gott som något att labba med att ansluta ZX81'an till ljudkortet på moderna datorn för att överföra filerna.

Tar tillbaka det där..Glenn skrev:tjinesbrännarna funkar faktiskt ganska bra, typ TOP2004 och gänget, mjukvaran är dock sådär
Skulle använda den häromdagen, det var fan lögn i helvete att få den att fungera i windows.. inte ens när jag släpat fram min gamla laptop där det fungerade för ett par år sen, så funkade det, troligen pga nån uppdatering i windows.
Googlade lite och folk som köpte brännaren ny nu hade samma problem.
Synd, för hårdvaran är ganska häftig och med modern mjukvara vore den riktigt nice.
Fick leta rätt på min BP-1200 istället, då funkade det fint att bränna mina 27C128..
Det verkar som att det är lika bra att skaffa instrument&co av den här typen som redan vid köp förutsätter en "antik" dator, typ mjukvara för dos, win 3.x eller kanske win9x, så är man säker på att det inte kommer nån OS-uppdatering som kvaddar allt.
P.S. sidospårsfråga på det: har det kommit nån lösning på det klassiska problemet med program som går direkt på hårdvaruportar/minnesadresser och därför inte funkar i NT-serien? Jag inser att en lösning äventyrar datorns stabilitet, men det blir ju knappast stabilare av att köra dos/win3.11/win9x jämfört med ett hårdvarubangande program under NT-serien...

P.S. sidospårsfråga på det: har det kommit nån lösning på det klassiska problemet med program som går direkt på hårdvaruportar/minnesadresser och därför inte funkar i NT-serien? Jag inser att en lösning äventyrar datorns stabilitet, men det blir ju knappast stabilare av att köra dos/win3.11/win9x jämfört med ett hårdvarubangande program under NT-serien...