Högskoleingenjör Elektroteknik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Högskoleingenjör Elektroteknik

Inlägg av blueint »

Vad är deras motivation att vara där då? jag menar de kan väl läsa industrielll, väg&vatten eller något annat mindre tufft? :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Motivationen är väl, som tidigare sagts, att det är bra för karriären att ha en sån examen. Papper väger många gånger idag tyngre än kunskap. Tyvärr.

Antagligen handlar det om att det är mycket enklare för en rekryterare att kolla att den sökande har rätt papper. Ska man kolla den sökandes kunskaper måste man ju ha lite koll själv. Och rekryteringsföretagens personal har väl inga tekniska kunskaper...
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag läser högskole-elektro och det är inte många i klassen som har något elektronikintresse på fritiden.. Ganska synd egentligen då jag hade hoppats på att träffa likasinnade att kunna diskutera sina elektronik-projekt med.

Och som en parantes så fick i alla fall inte jag på den tiden jag läste Fysik B (2004) använda oscilloskop i undervisningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är väl på universitetsföreningarna man hittar ljushuvuden som tål verklighet ;)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Nerre skrev:Motivationen är väl, som tidigare sagts, att det är bra för karriären att ha en sån examen.
Man får väl snarare säga att det är nästan nödvändigt att ha en examen för karriär idag
om man inte är extremt driven och uthållig. I många jobb är det mer den tekniska
allmänbildningen inom området som krävs före att man är någon stjärna i detaljerna,
rätt många briljanta tekniker är ju fullständigt otänkbara som chefer.

Jag hoppade själv av studierna och gjorde det utan men jag har nog rätt ofta
stött på att man väger på formell titel eller position går före skarpa argument. Och då är detta ändå
ett av de minst formella landen i världen, 30% av vår export är till Tyskland och
där "Herr Technische Doktor Diplom Ingenieur..." + 8 rader titlar till på visitkortet
nästan ett måste.

Men det kravet på examen är inte helt osakligt, det visar en viss minimum-bildning inom
ämnet och att man har hållit ut i 3 eller 5 år, uthållighet och förmågan att nöta på varje
dag är oftast viktigare i näringslivet än super-duper teknisk briljans vilket är en sällsynt
vara. För dem som har både briljans & uthållighet är "sky´s the limit"...

Men till TS, kurskraven är ju bara ett minimum, det är inget som hindrar dig att göra
mycket mer för din egen utveckling, de flesta lärare jag har haft blir eld och lågor om
man går utöver det vanliga och kan babbla på timtal om det går in på mer komplexa
problem som intresserar dem, och då är det bara att suga i sig av den kunskapen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, i andra länder smäller titlar väldigt högt.

Jag och en kollega var i Italien och projektledaren vi träffade där var ingenjör. Han rörde inte en skruvmejsel, så fort nåt skulle skruvas hämtade han en "tekniker". Och när vi försökte förklara olika saker så gav han inte med sig förrän vi hade haft telefonkonferens med chefen på hemmaplan. Vi hade helt enkelt inte tillräckligt imponerande titlar för att han skulle ta våra ord som "sanning".

Sen när vi kom hem så fick vi höra att en annan kollega hade några år tidigare bett att få en längre titel på visitkortet för hon bara ignorerades när hon var på internationella konferenser.

När jag pratade med en kund om det (i samband med att jag var hos dem och han hjälpte till att meka) så berättade han om liknande erfarenheter. Han var ju Teknologie Doktor och hade upplevt hur kollegor i andra länder blev förvånade över att han skruvade själv på grejerna. De gav order till en ingenjör som gav order till en tekniker ungefär:)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tumblebeer skrev:Finns de?

Jag pluggar till Högskoleingenjör Elektroteknik på UU, har läst snart två år. Saken är den att jag har fortfarande inte träffat en enda högskoleingenjör i elektroteknik, vilket känns lite underligt och oroande. Det jag undrar är om ni faktiskt finns i verkligheten, och vad jobbar ni med?

Jag tycker att min utbildning är, för att vara helt ärlig, riktigt rutten och känner lite motivationsproblem. Det jag hade hoppats på vore att höra lite om vad som faktiskt väntar när jag kommer ut, få något att jobba mot. Jag älskar elektronik, datorer, programmering, teknik och allt som har med el och göra, har sen jag började byggt om hela lägenheten till ett elektroniklabb. Men just min utbildning känns inte som om den skulle vara värd något, allt jag kan har jag lärt mig själv.

Så, finns det några elektroingenjörer där ute? Vad jobbar ni med? Hur orolig bör jag vara över att min skola är kass? Har ni några tips för att få det hela att kännas lite mer hoppfullt?
Utbildningen brukar i mångt och mycket bli vad man gör det till. Tar man initiativ och söker kunskap så kan man gå långt. Vill man bli istoppad kunskaper så blir man nog besviken. Att ha gjort som du gjort, verkeligen satsa på att lära dig kommer att ge utdelning i framtiden om du satsar på rätt inriktning. De injörer i elektroteknik som jag känner som tjänar pengar är de som satsat på elkraftteknik. Konsumentelektronik och kommunikationsspåren är så fullmatade med konkurenter om jobben och prisutsatt så att det är svårt att hitta en nish som genererar pengar. Att nisha in sig mot elkraftsidan anser jag vara det rätta.

De ingenjörer som tjänar pengar och är framgångsrika träffar du knappast i högskolevärlden. Ut och sök kontakt med företagen som jobbar med elkraftteknik istället. Där finns behovet och pengarna, frågan är nog bara om det är av intresse?
Tumblebeer

Inlägg av Tumblebeer »

Kul att höra att det verkar finnas mycket öppningar för engagerade individer, hoppas jag kan hitta någon möjlighet att visa vad jag går för.
Jag är lite nyfiken på vad en h.ing Elektro jobbar med. Att man kan göra vad som helst osv, det kan man läsa överallt, det jag undrar är hur vardagen kan se ut?
Hur ser en normal dag på jobbet ut för en elektroingenjör? Finns det ens något sånt som en vanlig dag på jobbet?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Nej, det finns ingen "normal" dag. Beror helt på vilken branch, arbetsgivare, arbetsuppgifter etc.
Men räkna med att det inte blir mycket "ingenjörsuppgifter" gjorda om dagen, så slipper man bli besviken sen :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis:)
Farbror Bertil

Inlägg av Farbror Bertil »

eqlazer skrev:Nej, det finns ingen "normal" dag. Beror helt på vilken branch, arbetsgivare, arbetsuppgifter etc.
Men räkna med att det inte blir mycket "ingenjörsuppgifter" gjorda om dagen, så slipper man bli besviken sen :)
Nähä? Så vad gör man istället då? Fikar med gamla gubbar?
robbie

Inlägg av robbie »

Farbror Bertil: Skriver och vänder på papper, reviderar scheman/ritningar, förbereder presentationer, möten etc
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det finns skrivit i böcker hur en designprocess bör gå till. Nyttan av att analysera och öka kunskapen kring en uppgift. Vidare hur chansning och prototyper kostar dyrbar tid. Dock tror jag väldigt få produkter som utvecklas i Sverige har den marginalen att ingenjörer får sitta och beräkna större delen av sin arbetstid. Den typen av konstruktörer finns säkerligen hos större företag i USA och inte minst inom integrerade kretsar. Men i Sverige som ingenjör är det helt andra typer av uppgifter som behövs. Detta är dock mina tankar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja olika typer av dokumentation handlar det ganska mycket om. Ibland bara intern dokumentation, men väldigt ofta dokumentation som ska läsas av extern part (och som då alltså behöver vara vattentätt formulerat).

Att sammanställa en massa krav, specificera hur saker ska verifieras/testas (både i utvecklingsfas och eventuellt i produktion) och lite sånt.

Sen får man inte glömma alla möten man ska gå på, olika saker man måste utbilda sig på etc.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Precis såhär ser verkligheten som (medel)ingenjören arbetar i ut:
2012-11-04_17-05-09.jpg
Så det gäller att gasa på själv på det man är intresserad av och skaffa
sig vassa kunskaper så att man får styra sitt jobb mer självständigt
och slipper sitta fast i "mötes & pappersträsket".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar