Ordning och reda bland komponenterna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sir88alex

Ordning och reda bland komponenterna

Inlägg av sir88alex »

Hur gör ni praktiskt för att hålla ordning på alla era komponenter? Hur förvarar ni dom? Har ni något register? Osv..

Jag har ett antal projektlådor där jag har överblivna "rester" från ett specifikt projekt i en specifik kartong (ofta kartongen komponenterna levererades i). Men det innebär att det ligger 3 röda dioder i ena lådan, 5 röda dioder i andra lådan och 2 röda dioder i låda tre. Ingen ordning alls. Nu har jag tröttnat och vill ha lite ordning. Därför tänkte jag be om lite inspiration för hur man kan ordna upp det. Visa gärna bilder om ni har det.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Ordning och reda bland komponenterna

Inlägg av Melkutt »

Har du sett denna tråd? http://elektronikforumet.com/forum/view ... ?f=9&t=393

Själv använder jag uppmärkta racco skåp för dom flesta komponenter jag har.
Sen så har jag en plastback på några lite som är märk med "övrigt" som ja lägger ner nya komponenter som jag inte orkar sortera upp :-)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Raaco-skåk med etiketter och register här med.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har motstånd, småkondensatorer (och en del antika elektrolyter) sorterade i små pappaskar som komponenter en gång i tiden leveererats i, hela E12-serien av motstånd från 10 ohm till tror det är 10Mohm, en uppsättning för 0,25W, en för 0,5W och 1W. (Osäker på hur kondingarna är indelade, gissar på E12-serie där med, kanske E6). Dessa pappaskar ligger invid varandra i utdragslådor i en ikea-möbel från 70-talet. Lådorna är tyvärr onödigt höga, det blir ett par centimeter mellan överkanten på askarna och lådans överkant. Askarna (med en del av innehållet) är från början skaffad till en radio-tv-verkstad, gissningsvis på 60-70-talet. Jag tror askarna är märkta Servex (Philips reservdelsbolag). Jag borde göra en rejäl översyn och åtminstone fylla på de värden som saknas i E12-serien. (Motstånden är dessutom skitstora jämfört med moderna motstånd med samma effekttålighet, de gamla kolmotstånden hade väl sämre värmetålighet än moderna motstånd och var därför större, antar jag).

I övrigt har jag "kaos" som sorteringsordning, och komponentförråden består till betydande del av att jag avlöder saker från bra-att-ha-skrotkort. Jag har ett Raco-liknande skåp men sorteringen i dem är gjord nån gång på 80-talet eller liknande och innehållet inte påfyllt sen dess...

Vad gäller annat såsom kontaktdon och verktyg så har jag lite bättre ordning, verktygen är sorterade så att alla plattmejslar ligger huller-om-buller i en låda, stjärnmejslar i en annan, "små verktyg" i en tredje, "tänger och vassa verktyg" i ytterligare en låda, "löd och mät" i en låda (med både multimetrar och måttband, typ, och lödtenn å sånt mest för att det fick plats där).

Jag kan ju å andra sidan inte säga att jag är sådär värst aktiv rent praktiskt med elektronikhobbyn, det är mest ett tidsfördriv utan något egentligt mål att just bygga och/eller reparera något specifikt, jag har samlat på mig tillräckligt med skrot för att inte behöva bygga/reparera något av rent bruksskäl så att säga. :wink:

Om jag vore dig så skulle jag nog överväga att sortera om grejerna så att alla motstånd ligger tillsammans, alla halvledare tillsammans, alla kondingar tillsammans o.s.v., trots att det ändå inte blir perfekt. Om du inte har tillräckligt med komponenter för att ha separata lådor för varje värde så att säga så kan du kanske dela upp dem så att du har en påse för motstånd under 100 ohm, en för 100-999 ohm, en för 1000-9999 ohm, en för 10k-99k, en för 100k-999k, en för 1M och uppåt, eller liknande. Till att börja med kanske 100k och uppåt samt under 1k räcker.

Lite sidospår:
Det beror väl också mycket på vilken sorts människa man är när det gäller att sortera, systematisera och hålla ordning. Jag är rätt bra på att sortera och systematisera men helt värdelös på att hålla ordning, så egentligen borde jag ha allt inrett så att det bara går att lägga grejerna på rätt ställe från början. Jag har dragit slutsatsen att jag borde egentligen i stort sett inte ha några bords/bänkytor utöver just det som är absolut nödvändigt, men däremot ha många hyllor och lådor.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag använder en blandning utav biltemas dessa:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank ... ada-71730/

Dock artikelnummer 71731 samt 71732 då den minsta är för liten enligt mig.

och Clas Ohlssons dessa:

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rva ... ck/40-7113

Gillar när det är enhetligt men tyvärr kan man ju inte köpa på sig 100st lådor "ifall-att" så när de försvinner ur sortimentet är det inte så roligt :(

Tyvärr kostar riktiga ESD-lådor förfärligt mycket pengar, annars hade jag velat ha det.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag kom över ett 10-tal raaco-skåp med diverse gamla reservdelar till kassett och videospelare i. Sen har jag installerat Partkeepr på en server här hemma. Nu återstår bara arbetet med att rensa ut det gamla ur skåpen och sedan sortera in alla komponenter i sina lådor samt uppdatera partkeepr.

Btw, någon som vet vad som krävs för att kunna stapla raaco-skåpen på varandra på ett säkert sätt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att ha en massa komponenter och inte använda ECDb är väl dumt!

;-) http://www.ecdb.net/login.php
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Raaco-skåpen har väl gropar på ovansidan som matchar undersidans "fötter"?

Vad som kan klassas som säkert är väl upp till var och en, två skåp ovanpå varandra ståendes mot en vägg torde väl vara rätt säkert? Det beror förstås på om det finns t.ex. småbarn eller folk som inte har så jättebra motorik i närheten.

Om du inte vill borra hål i väggen så kan du ju alltid skaffa en träskiva (eller ett par brädor) att fästa alla skåpen på, så att de ger varandra stadga. Om ena änden av raden av skåp står i ett hörn så kan du fixa ett "stödben" som hindrar att skåpen kan falla framåt alltför lätt.

P.S. när det länkades till Biltema så råkade jag se "se även.."-grejen och tittade in på detta sortiment för lite större grejer:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank ... kar-20395/

Lite beroende på hur skenorna som lådorna sitter fast i är konstruerade så kanske det går att vända ett såntdär upp-och-ned och fästa "foten" på undersidan av ett hyllplan man har strax ovanför arbetsbänken.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker att den där sortens sortiment är bra. Det är väl bra för diverse smågrejer som man använder riktigt ofta, men nackdelen är att det samlar damm jämfört med slutna lådor.
(Jag har en enklare sortiment bestående av bara fem sådana lådor, tre används för laddningsbara batterier, ska laddas, laddade, suspekta (d.v.s. t.ex. NiCd-batterier som väntar på att få en elchock eftersom det blivit kortis i dem, eller nåt sånt)).

Allmänt så verkar det väl som att ifall man skaffar nån slags sorterings/sortimentsystem som inte är tillräckligt stort så kommer det mest bara samla överblivna prylar som man inte riktigt vet hur man ska sortera och som man lika gärna kan kasta in huller om buller i en större låda...

(Förresten ska jag kanske tillägga att enstaka grejer har jag i separata sortimentaskar som grejerna levererats i, t.ex. nån sortimentask med isolerbrickor för att montera halvledare på kylfläns, eller nån sortimentask med olika sorters buntband).

Ett bra tips för övrigt är att skaffa tillräckligt många ziplock-påsar och inte snåla med att använda dem. Jag är själv dålig på det, jag har haft slut på sådana alltför länge, men förr brukade jag "gödsla" med dem t.ex. när jag skruvade isär någon burk jag tänkt laga. En påse märkt "bakstycke", en "undersida", en "lock" o.s.v. för de olika skruvarna - då får man ihop grejerna även om de råkat bli stående i många år.

Diverse olika "byttor" som mat/godis levereras i, speciellt de som är hyggligt rektangulära/kvadratiska istället för alldeles rundande, kan också vara bra att föravara en del grejer i.

Till viss del går även glasburkar att använda, men det är väl lite av en nödlösning som jag tar till eftersom jag hela tiden glömmer att köpa ziplock-påsar :wink:
Senast redigerad av MiaM 2 mars 2014, 19:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

OK, det sitter inga fötter monterade på skåpen för tillfället men det verkar ligga ett par i en låda i varje skåp. Urstansning finns, men det finns också ett litet hål, ca 4mm som jag misstänkte var till för att koppla ihop dem.
Jag får montera på fötterna och testa. Det kommer att staplas 3 i höjd och 2 i bredd så det borde nog kunna bli stabilt. Några barn som river ner dem finns inte här längre, de har flyttat vidare :-)
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Någon form av sortimentskåp får det bli. Har inte överdrivet mycket komponenter så för stunden får det nog räcka med en ganska så grov inställning.

Har tittat lite på Biltema och ClasOhlson. Man får väl vad man betalar för men är det någon som har någon erfarenhet av följande skåp?
http://m.clasohlson.com/se/Sortimentsk% ... or/31-2375
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbets ... kap-20629/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag skulle säga att för just (passiva) hålmonterade komponenter är de där inte så värst effektiva, eftersom varje låda blir "för stor" (förutom för den som har behov av enormt lager). För andra saker är nog skåpen vettiga.

Jag ska försöka ta ett kort på de pappersaskar som jag har för motstånden & co. Det borde inte vara särskilt svårt att tillverka ett motsvarande sortiment själv genom att klippa till kartongpapp (ej wellpapp) och tejpa/vika/häfta på händigt sätt.

Jag vet tyvärr inte var man köper dem men det finns plastlådor (både med och utan ESD-skydd) som fyller samma funktion som mina pappaskar, fast de måste givetvis ha varit klart dyrare.
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

De sortimentskåp du tittat på sir88alex är, i alla fall på clas ohlson, raaco-skåp som fått en ny logga.
Första skåpet jag köpte på clas ohlson står det raaco på, nästa som jag köpte något år senare står det clas ohlson på, och det som jag köpte nu senast står de cocraft på. Skåpen är identiska.
Troligtvis så är även biltemas variant tillverkad av raaco för de lådavdelare (skiljeväggar) de säljer är gjorda med samma gjutformar som raacoskåpen.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Dom här är inte helt fel heller, 50-60:- med fri frakt från Hongkong.

Sök på: "36 Slot Plastic Transparent" så hittar du hur många som helst.

36 fack, 27x17x4,5cm
$_12.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker det är skitsvårt.

Jag har dels raccoskåp, samt biltemas variant uppskruvade på en vägg, där har jag exempelvis krimpkabelskor, reläer, och mycket grejer sen 20 år tillbaka typ,

Saker som håller ungefär samma storlek och kan sorteras i mängder har jag i lösa sortimentfack, av olika modeller.. raccos med clasohlsonlogga är bäst men säljs inte längre.. där har jag jag typ resistorer, kondensatorer, induktanser osv.. även skruvar och liknande..

Sen har jag sådana där "skåp" med flera lösa sortimentfack i, tex för 74xx-kretsar som jag har mycket av.

MEN, det mesta jag har liggar i sina original antistatpåsar, i paprikakartonger, i en jävla oordning.. ofta typ "grejerna från det där gruppköpet" i en kartong, och "saker jag köpt på elfa" "saker jag samplat", mindre bra.

Hopplöst att både hitta och veta vad man har, försökte hålla ett register på fil förut men..

Jobbigast är dock SMD-komponenter.. alla rullar ser likadana ut, och saker man köper styckvis kan man iofs ha i paprikalådsystemet, men så kommer dessa sortiment av tex resistorer som levereras i en miljon små påsar man måste ha i ordning..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag undrar hur de löser det på reparationsfirmor typ radio-service firmor?
Skriv svar