Bilgeneratorn max spänning m.m

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Bilgeneratorn max spänning m.m

Inlägg av 1802 »

Hur mycket tål fältspolen?
Provade 5V fritt från PCAT agg. Sedan 12V och det blev typ dubbelt högre spänning än 5V. Provade sedan med 12V och 5W glödlampa, då var jag tillbaka på 5V resultat :-( . Ev får jag skruva ur en och testa tills den blir varm.
Målet är att se vad max spänning blir, vid de varv jag har tillgängliga. Bil borrmaskin elmotor briggs m.m. Jag har lite väl små drev. Kan det bli mer A med högre fält energi? Om varvet är lägre än det som behövs. Säkert läge att dreva om och rätt :-) .

Jag har sett att det går att använda transformator på utgången, om man vill ha upp spänningen. En hemlindad *3 skulle vara fint till 3*12V blyaccar... Men först vill jag se vad bilgeneratorn ger.
Användarvisningsbild
säter

Re: Bilgeneratorn max spänning m.m

Inlägg av säter »

Minst 15V är inga problem.
Om vi nu talar om en 12V generator.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag har hört om 90V från likströmmare. Men jag har mest växelströmmare, så det får bli sådana. 12V Bosch från BMW Ford Volvo typ 80 talet.
Bild
Jag är även intresserad av spännings uppgift när man kör permanentmaget. Blir säkert en kurva beroende på varvtal.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Då missförstod jag nog.

Jag menade spänningen man matar fältlindningen med.
xxargs

Inlägg av xxargs »

1802 skrev:Jag har hört om 90V från likströmmare. Men jag har mest växelströmmare, så det får bli sådana. 12V Bosch från BMW Ford Volvo typ 80 talet.
Bild
Jag är även intresserad av spännings uppgift när man kör permanentmaget. Blir säkert en kurva beroende på varvtal.

Spänningen beror helt på och tämligen linjärt med varvtalet samt hur starka magneterna är - ja så länge du inte kör generatorn med ström då dels inre resistansen i statorlindningen sänker spänningen med strömmen samt att när man når generatorns strömgräns så sjunker spänningen till motsvarande vad den kan ge ut i ström.

Strömgränsen i sin tur beror på hur starka magneter du använder eftersom strömmen (gånger antal varv i lindningen) aldrig kan bli starkare än vad som motsvara för att precis blockerar magnetflödet från permanentmagneter med en motmagnetflöde som genereras i statorlindningarna (växelströmsgenerator) som precis balanserar emot magnetflödet som permanetmagneterna försöker trycka in i statorlindningarnas magnetpolskor - dvs. för en kortsluten generator i ett snabb rörelse så är verkan ungefär som att trycka två magneters N-pol mot varandra när rotorns polskor passerar statorns polskor för att förhindra resp magnets fält att ta sig in i den andra magnetens pol - det är detta som generera ström i en generator och det kan aldrig bli starkare strömstyrka än som motsvarar magnetiska styrkan på rotorn vare sig det är elektromagnet (bilgenerator) eller byggd av permanentmagneter (typiskt MC-generator och mopedgenerator ofta sittande i svänghjulet)
1802

Inlägg av 1802 »

säter: Man får nog kontrollera strömmen också. Viktigare är nog hur många Watt man skickar på.

xxargs: Och det blir i volt (ut)? Och i Watt in på fältspolen? Jag skulle behöva tråddiameter induktans och antal varv på fältlindningsspolen.

Jag kan tänka mig att ju mer spänning man vil ha, ju lägre ström blir det. Och även större förluster vid hög spänning. Lite grovt kan vi säga att jag har 13V 35-55A ungefär 455-715W (olika genaratorer). Så vid tex 24V ut så blir det max halva Ampere styrkan. Med res för fel....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En spänningsgräns är givetvis också vad likriktarbyggans dioder tål, om man har likriktarbryggan ansluten.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

1802 skrev:säter: Man får nog kontrollera strömmen också. Viktigare är nog hur många Watt man skickar på.
Det är strömmen som är det viktiga.
Den är helt beroende av spänningen du skickar på fältet.
Det finns ett "tak" när ökad ström inte ger mera magnetstyrka, det ger bara värme.

Som sagt, 15V kan man utan vidare lägga på fältet utan att det blir för varmt.
Om högre spänning leder till högre magnetstyrka vet jag inte, troligen inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Generatorn kapacitet är bräms begränsad till vilken ström den kan ge. Jag skulle inte bli alls förvånar om en bilgenerator kan ge dubbla spänningen eller mer vid märkström. Dock inte vid lika lågt varv.
1802

Inlägg av 1802 »

Om man tripplar varvet borde spänningen tripplas. Frågan är då vad min varv är för att ladda 14V. Med rätt utväxling är varv inte så stort problem. Bara lagerna klarar sig... Skall jag ladda 3*12V bly acc så blir det inte så många A. Tror de är 12 Ah st. Hur hög laddström tål de? feltema 80412.
xxargs

Inlägg av xxargs »

håller man spänningen inom rimlig nivå, typ max 15 volt per 12V block så kan de initial sluka så mycket ström de får men efter ett kort tag hamnar strömmen på ca 25 - 50% av dess Ah när de är ganska tomma som sakta sjunker ju fullare batteriet är och sista 10-20 % tar flera timmar att ladda upp även om du har en 120 Ampere generator...

En spänningsregulator måste du fixa till på något sätt så att batterierna inte körs med för hög spänning. Bygger du generator med permanentmagneter så blir det att titta på konstruktion som man ha för MC - en effektzenerdiod om det är liten generator och för större MC-generatorer så används metoden att man kortsluter generatorlindning (före diodbryggan mot batteriet) på halvperiodbasis så fort högsta önskade spänning uppnås över batteriet, halvperiod för halvperiod.

det finns tidigare trådar här på EF om ämnet.
1802

Inlägg av 1802 »

Lutar åt ca 3 timmars snabbladdtid(gärna snabare :-) ). Orgladdaren "36V" är på 75W 6-8 timmar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Måste du ha batterierna seriekopplade vid laddning?
1802

Inlägg av 1802 »

Helst 36V vid laddning. Men jag har 3 stift och ett oanvänt. Kan gå att ladda parallelkopplat. Jord, 36Vut och 12V in. Borde gå att fixa. Men helst 36V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig bilmotor har ett tomgångsvarvtal på ca. 500rpm och 5000rpm är inget unikt under en kraftig acceleration. Generatorn klarar att arbeta på hela det spannet. Dubblar du siffrorna så får du generator varvtalet. Så 3000rpm bör du nog upp i för att ge 45V.
Skriv svar