Bygga mikrofon av högtalare
Bygga mikrofon av högtalare
sitter nu i studion och funderar på att bygga en högtalar mic av någe slag men hur gå till väga då den ska sitta framför baskaggen på trummorna hur ska kopplingen se ut och såvidare ? jag e ju helt noob inom detta område
Senast redigerad av JimmyAndersson 25 februari 2014, 18:47:14, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Förtydligade rubriken. Var "Bygge av högtalar microfon"
Anledning: Förtydligade rubriken. Var "Bygge av högtalar microfon"
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Bygga mikrofon av högtalare
Kul idé, det brukar fungera bra. 
Ett tips är att laborera med att stoppa högtalaren i en överbliven trumma eller stadigt papprör.
"hur ska kopplingen se ut och såvidare ?"
Mjo, en högtalare brukar ha 4 eller 8 Ohm. En vanlig dynamisk mikrofon har ofta omkring 150 Ohm.
Det *kan* gå att koppla in högtalaren i en mikrofoningång utan något extra,
men det kan också bli helt fel. T.ex att ljudet låter smalt och tråkigt eller för starkt.
Det beror på mikrofonförstärkaren.
Om man behöver någon form av anpassning så är det främst just impedansen man bör fixa till,
men man kan som sagt även behöva dämpa signalen.
Med tre motstånd kan man fixa båda sakerna samtidigt:
Till "IN" kopplar du högtalaren. "UT" kopplas till mikrofonförstärkare. (Gärna med en DI-box.)
Håll gärna koll på plus och minus, så det inte blir motfas.
Du kan testa med dessa värden på motstånden:
R1 : 500 Ohm.
R2 : 1k Ohm.
R3 : 500 Ohm.
Det ger en dämpning med ca 20dB och en impedans på ca 150 Ohm, lagom för de flesta mikrofonförstärkare.
En annan idé är att seriekoppla högtalaren med en mikrofon. Då behövs inga motstånd.
Lycka till!
edit:
Jag hittade Ethan Winer's sajt. (Han publicerade kretsen på 80-talet.)
Där finns en formel för hur man räknar ut motstånden för andra dämpningar och impedanser.
http://ethanwiner.com/gadgets.html (Se "FIG 1" uppe till vänster.)

Ett tips är att laborera med att stoppa högtalaren i en överbliven trumma eller stadigt papprör.
"hur ska kopplingen se ut och såvidare ?"
Mjo, en högtalare brukar ha 4 eller 8 Ohm. En vanlig dynamisk mikrofon har ofta omkring 150 Ohm.
Det *kan* gå att koppla in högtalaren i en mikrofoningång utan något extra,
men det kan också bli helt fel. T.ex att ljudet låter smalt och tråkigt eller för starkt.
Det beror på mikrofonförstärkaren.
Om man behöver någon form av anpassning så är det främst just impedansen man bör fixa till,
men man kan som sagt även behöva dämpa signalen.
Med tre motstånd kan man fixa båda sakerna samtidigt:
Kod: Markera allt
+ o------[R1]-----+-----------o +
|
|
IN [R2] UT
|
|
- o------[R3]-----+-----------o -
Håll gärna koll på plus och minus, så det inte blir motfas.
Du kan testa med dessa värden på motstånden:
R1 : 500 Ohm.
R2 : 1k Ohm.
R3 : 500 Ohm.
Det ger en dämpning med ca 20dB och en impedans på ca 150 Ohm, lagom för de flesta mikrofonförstärkare.
En annan idé är att seriekoppla högtalaren med en mikrofon. Då behövs inga motstånd.
Lycka till!

edit:
Jag hittade Ethan Winer's sajt. (Han publicerade kretsen på 80-talet.)
Där finns en formel för hur man räknar ut motstånden för andra dämpningar och impedanser.
http://ethanwiner.com/gadgets.html (Se "FIG 1" uppe till vänster.)
Min förra chef använde ett 6" element till kaggmick ibland. Tror han hade en trafo emellan för att impedansanpassa. Typ en 600-8ohm fast bakåt.
Det gav faktiskt ganska bra fläsk i de riktigt djupa frekvenserna. Ett HP-filter rekommenderas varmt.
Det gav faktiskt ganska bra fläsk i de riktigt djupa frekvenserna. Ett HP-filter rekommenderas varmt.
Jag har kört äldre högtalare från gamla apparater med rör i som mikrofon rakt av, funkar bra. Pga utgångsimpedansen så har äldre högtalare ofta 200-600 Ohm ut, en modern högtalare har ju 8 ohm.
Ett enkelt alternativ är att sätta en transformator mellan för att få rätt impedans. Möjligen har jag nån gammal liggande, minns inte riktigt. Gissar att det blir väldigt svag signal om man bara sätter motstånd, så som gjort enligt skissen.
Edit: Missade att någon redan tipsat om transformator...
Ett enkelt alternativ är att sätta en transformator mellan för att få rätt impedans. Möjligen har jag nån gammal liggande, minns inte riktigt. Gissar att det blir väldigt svag signal om man bara sätter motstånd, så som gjort enligt skissen.
Edit: Missade att någon redan tipsat om transformator...
ja jag får laborera lite när jag kommer till studion på torsdag
sen ska jag fixa fram komponenterna

om jag ska ha en balanserad så kan jag bara jorda den i högtalar chassit http://www.coutant.org/xlr_trs.jpg