Glömde att säga. Om man bara vill köra med modbus utan Ladder så finns det också ModbusToHal.
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?ModbusToHal
Verkar som om denna kan köra Modbus över TCP utöver seriell port.
Har inte kört med det själv men kan vara bra att ha med här som referens.
Denford triac VMC LinuxCNC konvertering
Re: Denford triac VMC LinuxCNC konvertering
För att förtydliga detta lite: i Linux kommer alla drivrutiner som en del av kärnan (du laddar inte hem drivrutiner separat och installerar). När man bygger kärnan kan man välja om varje drivrutin ska byggas som en del av kärnan, inte byggas, eller byggas som en separat modul som man kan ladda medan datorn körs. Distributioner som Ubuntu har alla tänkbara drivrutiner byggda som moduler (eller inbyggda), så oftast fungerar sånt här rakt av.DAP skrev:Dum fråga men I windows vet jag hur man installerar ett seriekort men hur gör man I Linux?
Är det nåt man måste göra ute I själva Linux eller man kan göra det inne I cnc delen?
I princip alla detekterade devices får sedan en fil under /dev (en katalog i filsystemet) som "gränssnitt". Som daer sagt redan är standardnamnet för inbyggda serieportar ttySn (n = 0, 1) - så COM1 på Windows borde motsvaras av /dev/ttyS0 i Linux. USB<->RS232-converters heter ttyUSBn.
daer: Tack för infon! Kommer att följa denna tråden framöver.
Man tackar för informationen.
Det är précis såna här saker man känner att man verkligen har noll koll på.
Skönt att det finns folk här som har koll på och som man kan fråga.
Daer: du var ju hos mig och såg min maskin.
Skulle du kunna rekommendera några mesa kort till mig?
Specifikation enlig nedan
- 3 axlar, drivstegen kan styras med pulser eller analog men tanken var analogt.
- Glasskalor I alla 3 axlarna för återkoppling, X,Y & Z. Linedriver typ
- Kunna koppla in en MPG
- 1 servomotor för spindeln och denna kan jag montera en encoder på för återkopplingen, behöver encoder vara högupplöst?
Eller man vågar ta återkopplingen från drivsteget om man kör puls styrning för drivsteget?
- 1 styck 4'e axel med en servomotor på, denna får jag styra med pulser och ta återkopplingen från drivsteget, linedriver
- Har x antal knappar på min pulpet, skall man styra dom via en extern plc och sen prata Modbus eller lägga dom direct på MESA kort?
- Har även ett antal utgångar som behöver styras, exempelvis så är där nog en 6 utgångar som idag styr dom olika växlarna I växellådan.
Kanske enklare att Linux bara skickar varvtalet till en plc och sen får den utvärdera om jag skall byta växel eller inte?
Tack
MVH
Oscar
Det är précis såna här saker man känner att man verkligen har noll koll på.
Skönt att det finns folk här som har koll på och som man kan fråga.
Daer: du var ju hos mig och såg min maskin.
Specifikation enlig nedan
- 3 axlar, drivstegen kan styras med pulser eller analog men tanken var analogt.
- Glasskalor I alla 3 axlarna för återkoppling, X,Y & Z. Linedriver typ
- Kunna koppla in en MPG
- 1 servomotor för spindeln och denna kan jag montera en encoder på för återkopplingen, behöver encoder vara högupplöst?
Eller man vågar ta återkopplingen från drivsteget om man kör puls styrning för drivsteget?
- 1 styck 4'e axel med en servomotor på, denna får jag styra med pulser och ta återkopplingen från drivsteget, linedriver
- Har x antal knappar på min pulpet, skall man styra dom via en extern plc och sen prata Modbus eller lägga dom direct på MESA kort?
- Har även ett antal utgångar som behöver styras, exempelvis så är där nog en 6 utgångar som idag styr dom olika växlarna I växellådan.
Kanske enklare att Linux bara skickar varvtalet till en plc och sen får den utvärdera om jag skall byta växel eller inte?
Tack
MVH
Oscar
Exakt det dilemmat har jag lite på min spindel drift.
På min servo jag kör till spindlen går det inte att få ut den emulerade encoder signalen samtidigt som man matar steget med step/dir (samma fysiska kabel).
Hade jag kört analogt så går det bra.
Antar att du har en Yaskawa drivare för spindeln? vet inte hur det är med encoder emuleringen om det är samma pins på dessa för encoder out och step/dir in.
Om inte kör med den inbyggda i drivaren? bättre encoder är väll svårt att få?
Du behöver få ut fyrkantspuls (heter det de?) samt indexpuls för att linuxcnc skall ha koll på var spindelaxeln befinner sig, detta så den kan köra rigid-tapping med pecking osv.
Underlättar även om man behöver orientera spindeln för ev verktygsbyten.
Mycket bra tråd, kommer själv behöva grotta mig ner i LinuxCNC och här är massor med bra information!
Någon som har integrerat en Omron VFD via modbus i LinuxCNC ?
Exakt det dilemmat har jag lite på min spindel drift.
På min servo jag kör till spindlen går det inte att få ut den emulerade encoder signalen samtidigt som man matar steget med step/dir (samma fysiska kabel).
Hade jag kört analogt så går det bra.
Antar att du har en Yaskawa drivare för spindeln? vet inte hur det är med encoder emuleringen om det är samma pins på dessa för encoder out och step/dir in.
Om inte kör med den inbyggda i drivaren? bättre encoder är väll svårt att få?
Du behöver få ut fyrkantspuls (heter det de?) samt indexpuls för att linuxcnc skall ha koll på var spindelaxeln befinner sig, detta så den kan köra rigid-tapping med pecking osv.
Underlättar även om man behöver orientera spindeln för ev verktygsbyten.
Mycket bra tråd, kommer själv behöva grotta mig ner i LinuxCNC och här är massor med bra information!
Någon som har integrerat en Omron VFD via modbus i LinuxCNC ?
Swapper: Alla sigma drivstegen där kan man både ta in puls signal och även plocka ut pulssignalen.
Så är det iallafall på sigma 2 & 5, i mitt fall kommer jag köra med Sigma 5.
Min tanke var mer om det skulle bli strul med glappet i växellådan att plocka signalen direkt från drivsteget, så då var min tanke att ha encodern framme på själva spindeln men då ballar kanske linux systemet ur om det blir så mycket backlash genom systemet?
Att köra modbus till omriktaren borde vara enkelt, iallafall i omriktar sidan
Så är det iallafall på sigma 2 & 5, i mitt fall kommer jag köra med Sigma 5.
Min tanke var mer om det skulle bli strul med glappet i växellådan att plocka signalen direkt från drivsteget, så då var min tanke att ha encodern framme på själva spindeln men då ballar kanske linux systemet ur om det blir så mycket backlash genom systemet?
Att köra modbus till omriktaren borde vara enkelt, iallafall i omriktar sidan

Projektuppdatering
När man hade klart med IO, att det var möjligt att klicka i reläerna så ville man gå vidare att se om man kunde få verktygsväxlaren att flytta på sig.
Med andra ord, dax att koppla in tryckluften. Början till en hel del jobb.
Kopplade in tryckluftslangen och det pyser mycket i skåpet bak på fräsen.
Såhär ser det ut innanför Läckte mycket runt inkommande tryckluftslang. Den svarta nere till höger på tryckluftsblocket.
Sitter variant på pushit kopplingar. Valde att skruva ut hela blocket för att se om man kunde byta packning i den.
Visade sig vara enkelt att få loss, bara dra "ringen" rätt ut och sedan fiska ur tätningen.
Visade sig att en bit på tätningen var avbruten och packningen var alldeles hård. Går inte att böja utan att den går av. Tryckte in en vanlig O-ring i lämplig dimension istället. Tyckte att det i varje fall inte kunde bli värre.
Skruvade dit blocket igen och se det höll faktiskt tätt!
Men inget tryck! Mätaren gick inte upp något och det kom inte ut något på någon annan port vilka ventiler som man än drog.
Provade att vrida på skruven under mätaren, ingen skillnad.
OK, av med slangen igen och skruva av ratten helt. Tyckte det såg konstigt ut under den, såg precis ut som om där skulle sitta en fjäder som trycker.
Letar upp en, som jag tycker, lämplig och sätter dit. Nu fick man tryck! Och det går att justera med ratten.
MEN det bara pyser ut hela tiden i utloppsventilen.
Såg att verktygsväxlaren hade en tendens att åka upp. Hjälpte den på traven upp och väl uppe så pyste det inte lika mycket längre.
OK tänkte man, läckage i cylindern. Tar av båda slangarna som går till cylindern, vrider upp lång tryck. Det pyser bara i den som skall trycka upp cylindern.
Sätter på den på cylindern. Nu pyser det i andra anslutningen på cylindern. Helt klart läcker den i kolvtätningen.
Tyvärr så går cylindern inte att ta isär och det är en lite speciell typ med justerbar dämpning i ändlägena. Vad har man att förlora? Upp med den i svarven och ta bort stukningarna.
Kan nog klara sig med denna minimala ändring av slaglängd. Innanmätet ser ut såhär Bra, ser ut som en vanlig o-ring som tätar.
Men tyvärr... Ser ut som antal o-ringar på varandra, med lite olika tjocklek.
Vad göra nu? Prova enklaste lösningen först, O-ring på en distans. Bara att sätta igång svarven....
Men så kommer man att tänka på en sak. Varför inte änvända sig av 3d-skrivaren?
Sagt och gjort. Designade också in en inre o-ring för att täta mot kolvstången.
Gamla överst, nya distansen med inre och uttre o-ringar nederst.
Sedan måste man hålla ihop cylindern igen på något sätt. Ville inte stuka den igen.
Lite funderande så blev det såhär. Håller tätt! och kan köras upp och ned med mina custom M-code M22 och M23.
Sedan var det bara att göra samma sak på andra cylindern....
Där satt en distansring i ena sidan. Bytte ut den mot en egen i aluminium med öglor. Denna fungerade efter detta också OK.
Verktygslåsningen fungerade utan problem! Läckte inte, hängde sig inte!
Även möjligt att rotera verktygsväxlaren. Dock, ingen styrning av den än. Motorn skall snurra två varv för att flytta sig ett steg.
Ingen givare vilket verktyg den är på, inte ens något index.
Enda givaren som syns nere i bilden, med en grå sladd till.
Denna är bara till motorn, att den snurrat ett varv.
Funderar på att lägga hela verktygsbytesekvensen i AVR. Alternativet hade varit i Ladder men det är jag inte lika hemma i.
Men först vill jag ha igång spindeln, men det får bli nästa uppdatering.
När man hade klart med IO, att det var möjligt att klicka i reläerna så ville man gå vidare att se om man kunde få verktygsväxlaren att flytta på sig.
Med andra ord, dax att koppla in tryckluften. Början till en hel del jobb.
Kopplade in tryckluftslangen och det pyser mycket i skåpet bak på fräsen.
Såhär ser det ut innanför Läckte mycket runt inkommande tryckluftslang. Den svarta nere till höger på tryckluftsblocket.
Sitter variant på pushit kopplingar. Valde att skruva ut hela blocket för att se om man kunde byta packning i den.
Visade sig vara enkelt att få loss, bara dra "ringen" rätt ut och sedan fiska ur tätningen.
Visade sig att en bit på tätningen var avbruten och packningen var alldeles hård. Går inte att böja utan att den går av. Tryckte in en vanlig O-ring i lämplig dimension istället. Tyckte att det i varje fall inte kunde bli värre.
Skruvade dit blocket igen och se det höll faktiskt tätt!
Men inget tryck! Mätaren gick inte upp något och det kom inte ut något på någon annan port vilka ventiler som man än drog.
Provade att vrida på skruven under mätaren, ingen skillnad.
OK, av med slangen igen och skruva av ratten helt. Tyckte det såg konstigt ut under den, såg precis ut som om där skulle sitta en fjäder som trycker.
Letar upp en, som jag tycker, lämplig och sätter dit. Nu fick man tryck! Och det går att justera med ratten.
MEN det bara pyser ut hela tiden i utloppsventilen.
Såg att verktygsväxlaren hade en tendens att åka upp. Hjälpte den på traven upp och väl uppe så pyste det inte lika mycket längre.
OK tänkte man, läckage i cylindern. Tar av båda slangarna som går till cylindern, vrider upp lång tryck. Det pyser bara i den som skall trycka upp cylindern.
Sätter på den på cylindern. Nu pyser det i andra anslutningen på cylindern. Helt klart läcker den i kolvtätningen.
Tyvärr så går cylindern inte att ta isär och det är en lite speciell typ med justerbar dämpning i ändlägena. Vad har man att förlora? Upp med den i svarven och ta bort stukningarna.
Kan nog klara sig med denna minimala ändring av slaglängd. Innanmätet ser ut såhär Bra, ser ut som en vanlig o-ring som tätar.
Men tyvärr... Ser ut som antal o-ringar på varandra, med lite olika tjocklek.
Vad göra nu? Prova enklaste lösningen först, O-ring på en distans. Bara att sätta igång svarven....
Men så kommer man att tänka på en sak. Varför inte änvända sig av 3d-skrivaren?
Sagt och gjort. Designade också in en inre o-ring för att täta mot kolvstången.
Gamla överst, nya distansen med inre och uttre o-ringar nederst.
Sedan måste man hålla ihop cylindern igen på något sätt. Ville inte stuka den igen.
Lite funderande så blev det såhär. Håller tätt! och kan köras upp och ned med mina custom M-code M22 och M23.
Sedan var det bara att göra samma sak på andra cylindern....
Där satt en distansring i ena sidan. Bytte ut den mot en egen i aluminium med öglor. Denna fungerade efter detta också OK.
Verktygslåsningen fungerade utan problem! Läckte inte, hängde sig inte!
Även möjligt att rotera verktygsväxlaren. Dock, ingen styrning av den än. Motorn skall snurra två varv för att flytta sig ett steg.
Ingen givare vilket verktyg den är på, inte ens något index.
Enda givaren som syns nere i bilden, med en grå sladd till.
Denna är bara till motorn, att den snurrat ett varv.
Funderar på att lägga hela verktygsbytesekvensen i AVR. Alternativet hade varit i Ladder men det är jag inte lika hemma i.
Men först vill jag ha igång spindeln, men det får bli nästa uppdatering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tyvärr inte, har inte tittat på dem. I varje fall inte än.DAP skrev:Daer: du var ju hos mig och såg min maskin.
Knappar hade jag nog valt att lägga på MESA kortet, främst att de läses av lite snabbare.DAP skrev:- Har x antal knappar på min pulpet, skall man styra dom via en extern plc och sen prata Modbus eller lägga dom direct på MESA kort?
Detta om man har ingångar över där och inte behöver någon logik med dem. Om man behöver det så ta dem genom PLC'n.
Jag hade valt att lägga detta i PLC'n. Skicka varvtalet dit, inga problem.DAP skrev:- Har även ett antal utgångar som behöver styras, exempelvis så är där nog en 6 utgångar som idag styr dom olika växlarna I växellådan.
För att LinuxCNC inte skall börja köra axlarna innan spindeln är igång, det kan ta tid att växla, så finns signalen motion.spindle-at-speed. Om du har en encoder på spindeln och denna hinner läsas med spindelns maxhastighet så är det bäst att sätta den från feedbacken därifrån. Om encodern inte hinner läsas tillräckligt snabbt, sätt denna från PLC'n när växlingen är klar och spindeln borde vara uppe i hastighet.
Eller finns det en signal från spindle drivern som går att använda?
Sedan får man fundera på när man skall växla. Är det bara utlagd spindelhastighet som bestämmer? Vad händer då om man mitt i programmet ändrar hastigheten?
Problemet med LinuxCNC är att mycket går att lösa på många olika sätt. Detta beroende på vad man har för utrustning och vilka behov man har.
Fördelen är också att det finns många olika sätt att göra en lösning på.