Rent spontant så går det inte. Undrar nämligen om man kan läsa av X-antal RFID "samtidigt", dvs att man tar en bunt och lägger på en platta så skannas alla som finns. Hittade detta: "The RFID interrogator can identify up to 200 unique Ids per second". Men det framgår verken eller om det är en åt gången eller en bunt direkt. Med tanken på hur tekniken fungerar så är det inte möjligt, eller?
Jo det finns fungerande rfid teknik.
Gå in på ett bibliotek och testa!
Jag har kört in 5 böcker i traven.
Och jag har sett Frau Angela Merker köra en kundvagn genom en kassa på en mässa.
Har hittat Multi-tag RFID som det kallas, där det innefattar anti collision, likt de i wifi, tidsluckor m.m. Men det finns ju inte chip att köpa så att man kan implementera något själv?
En RFID standard som inte klarar multipla RFID kort vid samma avläsare är en värdelös RFID standard.
Och har man sen en standard som klarar det är det ju lämpligt att man implementerar det i sin läsare med.
Jag är inte irriterad, jag är bara trött på att behöva ta upp plånboken, vika ut sidan där SL kort ligger för att få komma igenom spärren.
Jag har lekt med ett RFID system på 868MHz bandet som förutom ha räckvid i meterklassen också klarar att läsa av alla taggar som ligger i dess närhet. Så visst finns det tekniker att lösa det, de lär inte läsas parallelt utan förskjutas i tid.
Tyckte också att det är rätt värdelöst, men första RFID var tydligen så. Nu har jag hittat mer konkreta saker, komponenter;
... is compliant to this EPC gen2 standard offering anti-collision and collision arbitration functionality. This allows a reader to simultaneously operate multiple labels/tags within its antenna field.