bildanalys nummerplåtar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Knoen

Re: bildanalys nummerplåtar

Inlägg av Knoen »

jag har ju iofs en systemkamera som låg i 11k-klassen när jag köpte den för några år sedan. Undrar om man kan få ut något vettigt ur den. Jag ska göra ett försök ikväll!
JanErik

Inlägg av JanErik »

Har sett nåt exempel i MATLAB för att plocka ut registerskyltar.
Knoen

Inlägg av Knoen »

Japp, det är nog riktigt. Jag har sett exempel på det också. Det finns några metoder att göra det på. Och förmodligen kommer jag att göra ett sådant försök också sedan för att testa hur väl de fungerar.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Kul att denna tråden vaknade till liv igen. jag är nyfiken på resultatet sen. följer tråden med spänning.
Jag själv gav upp, men nu blir man nyfiken igen.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Haha, det gamla programmet hade jag glömt bort att jag gjort...
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

LHelge skrev:Var tvungen att testa detta, tog ett foto genom köksfönstret och gjorde ett väldigt quick n dirty program i C# av den lösning jag nämnde tidigare och det verkar som att det fungerade på första försöket.
screen.jpg
Programmet innehåller säkert massor av buggar och måste tunas i ordentligt för att få det att funka till en viss kamera i en viss bil. Det är dessutom allt annat än snabbt och extremt anpassat för den bild jag tog. Det går att optimera på rätt många ställen istället för att visa varje steg som görs nu men om någon vill bygga vidare på det så är det fritt fram.

Bifogar källkoden som är skriven i VisualStudio 2010 men kompilerad för .NET 2.0 så även om man inte har utvecklingsmiljön så borde exe-filen som ligger i bin/debug gå att göra på vilken windowsburk som helst som varit uppkopplad mot nätet de senaste 5 åren. I annat fall så ligger all kod av intresse direkt i MainForm.cs så kan man läsa vad den gör.
Snyggt! Jag höll på lite med detta i en bildbehandlingskurs, dock lite mer fokuserat på själva OCR-biten. Några olika metoder jag testade var korrelationer, fourier descriptions, ANN och k-nearest neighbors. Det jag upplevde som svårast var att kunna hantera en variation av typsnitt. I fallet med registreringsskyltar har man ju dock inte det problemet.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Här är en snubbe som gör detta, dock på brittiska plåtar...

http://jamiej7.wix.com/anpr-on-raspberry-pi
Skriv svar