Är inte diametern på kuggen utan axeln som driver filamenter, en hobbed bolt är 7-8mm kör själv en wades med 49/9 å min estep är 708,8 räkna om å testa typ 591,1frallzor skrev:200mm/min är väl default tror jag, och vad nu än som krävs för att printa.
Samt alla de hastigheter som krävs för att printa i 40-60mm/s.
Det funkar bra om man kör ut några mm åt gången några ggr, sen börjar det strula.
Huvudsaken är att det funkar i praktiken under körning, men det gör det inte heller ju.
Så jag funderar starkt på om det är mina "polulu/stepsticks" som reprap.me säljer.
Kylflänsar monterade, men kan det vara så att de KRÄVER aktiv kylning?
EDIT
Funderade på om jag verkligen har ställt in e-steps rätt. Har ju lite större kugg än "originalet" så att säga med.
Antal steg per varv med 1.8 graders stegvinkel: 200
Diameter på kugg: 15.9
Utväxling: 51/11
(200x16)(51/11) / 15.9*Pi) =2931steg e-steps.
Verkar ha missat det helt, bara ställt in följande:
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {100, 100, 100, 200*5.18} //default 100 steps, 200*5,18 for geared stepper
Kan detta spela in tro?
Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Sv: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-S
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
@frallzor: Vad ställde du in för värde? Borde vara ungefär 400 enligt min huvudräkning.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kommer inte ihåg riktigt, men E500 var default, körde ut 60mm som ca 87mm.
Så körde en formel för att få fram rätt värde. Nu är 20mm iallafall 20mm extruderad längd så inte mycket mer att göra där nu.
Kan man räkna ut vad för hastighet extrudern kör vid en viss lagertjocklek med 0.4mm munstycke och hastigheten den lägger ut lagret med?
Tänkte räkna och se om det skulle duga som det är just nu med extruderingen.
EDIT
Misstänker att steps per unit är fel med: 200*5.18
Men borde vara 200*(51/ 11) om det är utväxlingen enligt datan?
Dvs 200*4.6 eller något, tänker jag fel?
Så körde en formel för att få fram rätt värde. Nu är 20mm iallafall 20mm extruderad längd så inte mycket mer att göra där nu.
Kan man räkna ut vad för hastighet extrudern kör vid en viss lagertjocklek med 0.4mm munstycke och hastigheten den lägger ut lagret med?
Tänkte räkna och se om det skulle duga som det är just nu med extruderingen.
EDIT
Misstänker att steps per unit är fel med: 200*5.18
Men borde vara 200*(51/ 11) om det är utväxlingen enligt datan?
Dvs 200*4.6 eller något, tänker jag fel?
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det var steps/mm jag tyckte du borde få ca 400.
Jag utgick från mitt egna 469 steps/mm.
Ditt drev är ca 20% större än mitt, så du behöver 20% färre steg.
Blev ca 400 steg/mm. Vi har samma motorer med samma utväxling och 1/16 step.
Men å andra sidan, matar den i sej 20 mm filament när du ber om 20 mm så är det väl rätt.
Edit. Du nämnde E500. Det var inte matningshastigheten F500? Det är i så fall för högt för E-axeln.
Jag utgick från mitt egna 469 steps/mm.
Ditt drev är ca 20% större än mitt, så du behöver 20% färre steg.
Blev ca 400 steg/mm. Vi har samma motorer med samma utväxling och 1/16 step.
Men å andra sidan, matar den i sej 20 mm filament när du ber om 20 mm så är det väl rätt.
Edit. Du nämnde E500. Det var inte matningshastigheten F500? Det är i så fall för högt för E-axeln.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det var e-steps default enligt m501.
Ändrat ger det rätt längd nu.
Mjukvarumässigt är allt rätt nu iallafall, så vad mer felsöka?
Efterlyser dock fortfarande driver om någon vågar låna ut i testsyfte och ev köp.
F200-250 funkar ok när man matar nu.
Men i praktiken om man kör 60mm/s infill t ex, vad ligger matningen på då? Mellan tummen och pekfingret
Ändrat ger det rätt längd nu.
Mjukvarumässigt är allt rätt nu iallafall, så vad mer felsöka?
Efterlyser dock fortfarande driver om någon vågar låna ut i testsyfte och ev köp.
F200-250 funkar ok när man matar nu.
Men i praktiken om man kör 60mm/s infill t ex, vad ligger matningen på då? Mellan tummen och pekfingret
Senast redigerad av frallzor 23 februari 2014, 22:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det har ju hänt en hel del i tråden sedan start (minst sagt) och man har ju inte kunnat ta in riktigt allt. Är det någon vänlig själ som kortfattat kan summera vad som gäller för mjukvaran, vilken anses av kollektivet vara "bäst" (vad som är bäst är naturligtvis subjektivt) men om man prioriterar låg ljudnivå, snabbhet och enkelt handhavande vid både installation och körning, vad rekommenderas då? Går det att få en kopia av en fungerade setup för en modifierad Kossel Mini (300mm i basen istället för 240mm)?
Jag har startat upp Aurduino Megan utan problem och funderar på att gå vidare med breakout-kort och motordrivare.
Jag har startat upp Aurduino Megan utan problem och funderar på att gå vidare med breakout-kort och motordrivare.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Klarar du F250 så funkar det väl?frallzor skrev:Det var e-steps default enligt m501.
Ändrat ger det rätt längd nu.
Mjukvarumässigt är allt rätt nu iallafall, så vad mer felsöka?
Efterlyser dock fortfarande driver om någon vågar låna ut i testsyfte och ev köp.
F200-250 funkar ok när man matar nu.
Men i praktiken om man kör 60mm/s infill t ex, vad ligger matningen på då? Mellan tummen och pekfingret
60 mm/s infill med 0.2 mm lagerhöjd och 0.5 mm bredd behöver ca 150 mm/min 1.75 mm filament.
Värt ett försök nu.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Hmm. Jag har fortfarande samma problem som tidigare med att skrivarmunstycket plöjer sig fram och tillbaka genom utskriftens första 10-20 lager...
Jag använder kisslicer, men fattar i ärlighetens namn inte vad alla inställningar gör. Jag har googlat mig blå för att hitta någon bra manual... Någon som vet varför min skrivare gör så här eller har några bra länkar till manualer/guider?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det skulle kunna vara att du extruderar för mycket plast, alternativt att din första lagerhöjd inte stämmer.
Om du vill ha ett enkelt program att använda rekommenderar jag Cura.
Om du vill ha ett enkelt program att använda rekommenderar jag Cura.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Tillbaka till twilight zone, fungerar sämre än en gång när man printar, inga problem när allt verkade stå still.hawkan skrev:Klarar du F250 så funkar det väl?frallzor skrev:Det var e-steps default enligt m501.
Ändrat ger det rätt längd nu.
Mjukvarumässigt är allt rätt nu iallafall, så vad mer felsöka?
Efterlyser dock fortfarande driver om någon vågar låna ut i testsyfte och ev köp.
F200-250 funkar ok när man matar nu.
Men i praktiken om man kör 60mm/s infill t ex, vad ligger matningen på då? Mellan tummen och pekfingret
60 mm/s infill med 0.2 mm lagerhöjd och 0.5 mm bredd behöver ca 150 mm/min 1.75 mm filament.
Värt ett försök nu.
Så slänger man in en print och så börjar det igen. :/
Resultat mässigt blir det sämre än något jag någonsin skrivit ut, t om första printen med denna maskinen och j-head blev helt perfekt. Men denna är väldigt udda.....
http://www.thingiverse.com/thing:44328 som jag printar, den uppför sig väldigt lustigt och ojämt vid varje radie på skaftet, blir extremt kladdigt där med.
Ungefär som att den i varje sväng bestämmer sig för att hämta andan, stannar till, blobbar lite, fortsätter, någon som är bekant med det fenomenet?

-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jag finner detta forum mycket informativt och vänligt, där finns tutorials bla mm.
http://forum.seemecnc.com/
http://forum.seemecnc.com/
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Gör ett försök med att dra om kablar etc.
Hade alla kablar som är förknippade med effectorn monterade på slangen till plasten, tänket om det skapade en böj på något vis så det blir lite som "hävarmseffekt" eller som när man bockar en vattenslang.
Samt så printar jag rullhållare att montera ovanpå maskinen och kommer därmed montera extrudern där med och korta ner slangen till hot-end.
EDIT:
När jag ändå mekar så fick jag hem sd-läsaren och tänkte göra maskinen fristående, men lyckas inte lösa det.
Hur gör man för att få den fristående via 12V enbart? Mitt ramps 1.4-kort har båda dioderna monterade så ska ju funka?
Eller ska man göra något mer?
EDIT 2:
Upptäckte att på mitt ramps alá ulltimachine finns en solder join (SJ1) precis vid D1 som ska användas vid 12v matning till allt.
Någon som kanske råkar ha koll på om den ska lödas?
Lösning: Dum är man, hade ju skrivit exakt hur man gör tidigare i tråden som svar på något liknande =)
Hade alla kablar som är förknippade med effectorn monterade på slangen till plasten, tänket om det skapade en böj på något vis så det blir lite som "hävarmseffekt" eller som när man bockar en vattenslang.
Samt så printar jag rullhållare att montera ovanpå maskinen och kommer därmed montera extrudern där med och korta ner slangen till hot-end.
EDIT:
När jag ändå mekar så fick jag hem sd-läsaren och tänkte göra maskinen fristående, men lyckas inte lösa det.
Hur gör man för att få den fristående via 12V enbart? Mitt ramps 1.4-kort har båda dioderna monterade så ska ju funka?
Eller ska man göra något mer?
EDIT 2:
Upptäckte att på mitt ramps alá ulltimachine finns en solder join (SJ1) precis vid D1 som ska användas vid 12v matning till allt.
Någon som kanske råkar ha koll på om den ska lödas?
Lösning: Dum är man, hade ju skrivit exakt hur man gör tidigare i tråden som svar på något liknande =)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Ni som har monterat kylflänsar på era drivkort, har ni använt lim eller dubbelhäftande tejp? Jag har hittat detta men är tveksam till att beskrivningen stämmer. Hur tolkar ni annonsen, är det bara kylpasta eller är det verkligen lim?
Länk till Ebay
Länk till Ebay
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Hade köpt lim, men valde tape då man med tape tjänar några 1/10 i höjd, samt få en isolerande film imellan kylfläns och div komponenter på drivkorten... På min kinakopior av pololu finns ett gäng kondringar som hamnar farligt nära kylflänsen om man bara limmar dit dem.