Jag tänker försöka bygga en laddare för 24V SLA batterier.
Jag vill kunna styra och övervaka laddningen med en PIC eller Arduino. Reglering för strömbegränsning ska vara analog, men referenserna ska styras från microdatorn.
Det lutar åt att använda en LM338 och en av lösningarna som finns i databladet.
Men det finns ju massor av regulatorer så jag tänkte höra med er först vad ni rekomenderar?
Alltså, är LM338 lämplig för mitt projekt eller finns det lämpligare alternativ?
Tack
Val av regulator till 24V batteriladdare?
-
Annalogrart
Re: Val av regulator till 24V batteriladdare?
Du skall ha både ström och spänningsreglering - tex. laddfasen för ett batteri med kalciumlegerade plattor bör vara upp till 14.7 Volt en tid i slutet av laddfasen och därefter ställs spänningen ned till 13.6 för underhållsladdning eller ännu hellre klipps helt av med relä och mäter mycket högimpedivt (10 Mohm ala DMM) om det skall underhållsladdas under lång tid och startar inte igen för än spänningen går under 12.6 Volt för batterier med friflytande elektrolyt, 12.8 Volt i glasullsbunden elektrolyt (AGM-batterier) då denna har högre syrahalt vid samma laddstatus än batterier med friflytande elektrolyt.
använder du gelbatterier så är det andra spänningar och får inte gasa, de med antimonlegering så får max spänning bara vara 14.4 Volt i slutfasen etc.
Det är inte nog med att kunna ställa ström och spänning - utan också olika beteenden över tiden i laddningen för vilken typ av blybatteri du använder...
annars är det rätt tänkt att bygga som en analogt system med intrimmade rimliga värden om inte MCU-delen är aktivt eller ger orimliga utvärden för att den hängt sig och när MCU-delen är aktivt så justerar den bara inom vissa fönster samt kan ta sekventiellt tidsberoende funktioner som bulkladdning -absorbtionsladdning, utjämningsladdning i dom fallen det behövs samt underhållsladdnings-hantering och dit kan även inkluderas att spänningen höjs vid stora strömmar för att kompensera (känd/uppmätt) ledningresistans men förutsätter också att ström och spänning mäts under hela laddningsprocessen.
använder du gelbatterier så är det andra spänningar och får inte gasa, de med antimonlegering så får max spänning bara vara 14.4 Volt i slutfasen etc.
Det är inte nog med att kunna ställa ström och spänning - utan också olika beteenden över tiden i laddningen för vilken typ av blybatteri du använder...
annars är det rätt tänkt att bygga som en analogt system med intrimmade rimliga värden om inte MCU-delen är aktivt eller ger orimliga utvärden för att den hängt sig och när MCU-delen är aktivt så justerar den bara inom vissa fönster samt kan ta sekventiellt tidsberoende funktioner som bulkladdning -absorbtionsladdning, utjämningsladdning i dom fallen det behövs samt underhållsladdnings-hantering och dit kan även inkluderas att spänningen höjs vid stora strömmar för att kompensera (känd/uppmätt) ledningresistans men förutsätter också att ström och spänning mäts under hela laddningsprocessen.
Re: Val av regulator till 24V batteriladdare?
En L200 73-092-14 är en bra lösning för om det inte rör sig om allt för många Ah.