Funktionsgenerator med brusgenerator och hög output?
Re: Funktionsgenerator med brusgenerator och hög output?
" i fall du råkar peta på inkommande fas av misstag" Fast det kan du ju göra med skyddstrafo med. Råka peta på ena anslutningen samtidigt som du håller i tex ett chassi anslutet direkt till andra tåten vilket är fallet i en del apparater. I en rörförstärkare kan du få en härlig kyss av 500V i stället för 230V. Att undvika att "råka peta" på saker och få sig en kyss kommer man inte ifrån så lätt. Man får helt enkelt vara exemplarisk vart man håller sina nävar. Är man så dum så man står och håller i diskbänken samtidigt som man petar med händerna bland el så ska man nog pyssla med något annat. Min tanke går mer till att att inte bränna upp dyra apparater och av den anledningen.....
Så är det naturligtvis! Men man kan ju skydda sig mot det som går att skydda sig mot. Skyddstrafons nytta är rätt olika beroende på vilken typ av apparat man jobbar på. Störst nytta har man nog i gamla allströmsapparater (utan trafo) och om man grejar med primärswitchade nätagg. Moderna grejer har ju ofta väldigt lite nätansluten metall exponerad, och då är nyttan mindre.
-
Finns sådana skåp att köpa flera kända märken. De brukar vara isolerade på varje kanal upp till ca 600V också (ej vid full bandbredd såklart, men 600V @100 MHz, well... ) för äkta differentiell mätning. Finns ju annars diffprobar också. Kräver dock isolerade probar etc. Kostar därefter. Räkna 15k och uppåt. Det gick ett sådant skåp för en spottstyver i köp/säljdelen för ett år sedan, jag var med och bjöd men ångrade mig. Idag ångrar jag mig merxxargs skrev:jo, men oscilloskopets jord är oftast kopplad till skyddsjord vilket gör att det smäller om man kopplar fel på nätrelaterade prylar.
att koppla bort denna koppling så gäller inte apparatens skyddsklassning (vet att det förekommer)
Philips hade en serie 'TV-oscilloskop' på 70 och 80-talet som var dubbelisolerade för att kunna arbeta i TV-chassie som ibland kunde vara varma (äldre TV och radio) men sådana förekommer knappast idag för bänkmaskiner och dubbelisolerade modeller hittas främst batteridrivna bärbara oscilloskop

Jag ahr ett sådant Philipsskåp som du nämner. De går dessutom att köra på batteri

Grejen är att det inte räcker med jordfelsbrytare. För om du mäter på en nätansluten apparat med skyddsjordad mätutrustning och du felar på något sätt , antingen genom att du slinter eller genom att du helt enkelt mäter på fel ställe (tex på +160V potential) så har du en lågimpendans slinga och hög potential => hög stötström, det räcker för att bryta säkringarna såklart.
Jordfelsbrytaren kan få det jobbigt att bryta den strömmen. Finns inga garantier att jordfelsbrytaren kopplar bort säkert.
Därför är en isolerande skyddstrafo A och OOOOO när man mäter på nätanslutna apparaters primärsida. Eller att du är fullständigt isolerad från ALLT. Och det gäller även dina mätinstrument.
Vad ska man använda för program till det? Det verkar vara en plugin?superx skrev: Voxengo Span, som spektrumanalysator http://www.voxengo.com/product/span/
[/list]
Jag kör det mest i Plogue Bidule som jag länkade till i samma post. Det är ett smidigt program där du kan ladda in plug-ins, diverse signalkällor och ljudkort, och sedan dra kablar mellan dessa och utföra enkel matte mellan signaler etc. Rekommenderas verkligen!