Flytta/styra laserljus?
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag har tyvärr en del med skolan just nu så jag hinner inte jobba på mitt. Så fort tentorna är klarra ska jag försöka få igång mina grejjer.
Hmm, känns som att jag har skrivit något liknande förr i den här tråden
Groover vet jag har kommit lite närmare bra resultat. Förhoppningsvis lägger han upp någon bra film snart
Hmm, känns som att jag har skrivit något liknande förr i den här tråden

Groover vet jag har kommit lite närmare bra resultat. Förhoppningsvis lägger han upp någon bra film snart

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mitt projekt är nog uppe i 1000 - 2000:- nu, men då blir det ju inte alls samma prestanda..
Dpss Laser 500:-
Axelstål ca 30:-
Magneter 90:-
Koppartråd, komponenter mm ca 800:-
Sen blir det väl lite dyrare kanske. Lådan är helt klar till lasern så det är lite småsaker kvar.
Brände upp en TDA2030 när jag skulle testa lite men jag såg iallafall att det funkade innan den totalpaja.
Dpss Laser 500:-
Axelstål ca 30:-
Magneter 90:-
Koppartråd, komponenter mm ca 800:-
Sen blir det väl lite dyrare kanske. Lådan är helt klar till lasern så det är lite småsaker kvar.
Brände upp en TDA2030 när jag skulle testa lite men jag såg iallafall att det funkade innan den totalpaja.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mitt projekt har nog kostat runt 1200kr hittills, för lasern och komponenter. Jag ska beställa mer grejjer nu, så slutsumman lär nog hamna på 2500kr ungefär. Det dyraste är lasern och strömförsörningen.
Det mesta jag använt kommer från hårddiskar, fläktar, tangenbord, "bra-att-ha-högar" mm, så det har gjort att jag inte behövt köpa så mycket grejjer.
Det mesta jag använt kommer från hårddiskar, fläktar, tangenbord, "bra-att-ha-högar" mm, så det har gjort att jag inte behövt köpa så mycket grejjer.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ni som bygger: Hur har ni tänkt att resultatet ska bli. Ska den visa ett mönster som man får byta genom att programmera om PIC-kretsen, eller blir det datoranslutning, eller kanske någon annan variant?
edit: *Om jag inte är ute och cyklar på hal is så är detta inlägg nr 100000! *
Eller är det Jack's inlägg i projekt.
edit igen: Det var många inlägg som skrevs vid den här tiden. Innan min edit hade jag inte sett det, så jag kan mycket väl ha fel.
Vi kanske får ta "målfoto" på det...
edit: *Om jag inte är ute och cyklar på hal is så är detta inlägg nr 100000! *
Eller är det Jack's inlägg i projekt.
edit igen: Det var många inlägg som skrevs vid den här tiden. Innan min edit hade jag inte sett det, så jag kan mycket väl ha fel.
Vi kanske får ta "målfoto" på det...

Tänkte att det kanske var dags för lite uppdateringar.
När det nu har börjat kosta en del så kan man ju se till att skydda grejorna lite bättre. Fått gjort en customcase till lasern.

En närmare titt på hur speglarna är monterade i casen.

Så här ser det ut på baksidan. Jag funderar på om jag ska sätta kontakterna till laser här bak eller hitta nått annat ställe att sätta dem på.

Det är sådana här kontakter jag hade tänkt sätta i.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _42_677_82
Lådan öppnas enkelt upp så man kommer åt lasern bakifrån.

Där sitter två plattor med distanser mellan varandra vilket gör att de hålls på plats av ett spår som plattorna går i.

När jag flyttade nätdelarna blev det gott om plats över. Det kommer att sitta åtminstånde en röd laser också. Kanske en blå men det lär få vänta, de är tyvärr för dyra.

En liten film från innan jag satte in allt i casen. Tyvärr så sammanfaller uppdateringsfrekvensen på kameran med scannern imellanåt och då ser det ut som en del inte ritas ut.
Tyvärr är inte störningarna lika enkelt att lösa. Håller på att bygga en ny DAC som förhoppningsvis löser detta problemet.
http://www.slackersdelight.com/laser/ga ... t_test.avi
Hoppas inte det blev för mycket bilder nu.
När det nu har börjat kosta en del så kan man ju se till att skydda grejorna lite bättre. Fått gjort en customcase till lasern.

En närmare titt på hur speglarna är monterade i casen.

Så här ser det ut på baksidan. Jag funderar på om jag ska sätta kontakterna till laser här bak eller hitta nått annat ställe att sätta dem på.

Det är sådana här kontakter jag hade tänkt sätta i.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _42_677_82
Lådan öppnas enkelt upp så man kommer åt lasern bakifrån.

Där sitter två plattor med distanser mellan varandra vilket gör att de hålls på plats av ett spår som plattorna går i.

När jag flyttade nätdelarna blev det gott om plats över. Det kommer att sitta åtminstånde en röd laser också. Kanske en blå men det lär få vänta, de är tyvärr för dyra.

En liten film från innan jag satte in allt i casen. Tyvärr så sammanfaller uppdateringsfrekvensen på kameran med scannern imellanåt och då ser det ut som en del inte ritas ut.
Tyvärr är inte störningarna lika enkelt att lösa. Håller på att bygga en ny DAC som förhoppningsvis löser detta problemet.
http://www.slackersdelight.com/laser/ga ... t_test.avi
Hoppas inte det blev för mycket bilder nu.