AC-relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
riwi

AC-relä

Inlägg av riwi »

Hej!

Jag har en briggs & stratton-motor med en inbyggd generator. Från generatorn kommer två sladdar och när jag mäter AC över dessa så visar múltimetern mellan 10 och 21 volt beroende på varvtalet på motorn. Jag antar även att frekvensen ändras beroende på varvtal. Tomgång = 900RPM och fullt ös vid ca 3200RPM.

Jag letar efter lämpligt NO-relä som kan styras av spänningen från generatorn. Meningen är att det skall slå till då det får en AC-spänning från ca 10V och uppåt.

Jag har tidigare kört med en likriktarbrygga som gör DC av AC:n och sedan ett vanligt 12V DC relä på det. Problemet är att likriktarbryggan tar 1-2volt från AC:n vilket i sin tur påverkar laddspänningen.

Något tips?

Mvh

Rikard
Jesus Leverkorv

Re: AC-relä

Inlägg av Jesus Leverkorv »

Om det är AC du mäter så visar nog ditt instrument RMS, det betyder att dina spänningstoppar är högre än vad instrumentet visar, har för mig att dina 10 volt AC minimum för att relät ska slå till borde ha toppar som är runt 14 volt.
Om du likriktar och sätter en kondensator över utgången av likriktarbryggan för att glätta likspänningen, så borde du inte förlora någon spänning utan istället få ut en högre.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Funkar det inte om du likriktar endast drivspänningen till själva reläet?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tänkte också det, om det nu är en AC generator så måste det
ju redan finnas en likriktarbrygga för laddningen !?
riwi

Inlägg av riwi »

Hej och tack för svar.

Anledningen till att jag inte kopplar mig på befintlig likriktarbrygga är att den är ju alltid "hög" eftersom batteriet är kopplat mot den. Det jag vill göra är att styra en ett relä som endast skall slå till när motorn är igång. Tåtarna från generatorn bär ju bara kräm när motorn snurrar.

Om jag sätter en likriktarbrygga parallellt med likriktaren så kommer väl AC-spänningen över likriktaren bli lägre?

Med vänlig hälsning

Rikard
xxargs

Inlägg av xxargs »

Beror på hur mycket ström du drar - har du tungdrivna reläer som behöver flera hundra mA så kommer det få en viss påverkan och det blir märkbart mindre med ström över för de övriga förbrukarna om generatorn är klen i strömstyrka.

Annars brukar permamentmagnetgeneratorer reagera ungefär som en labratorieströmkälla med inställd fast strömbegränsning på en viss maxnivå.

dvs. varvtalet på motorn bestämmer generatorns spänning precis som man vrider på spänningsaggregatet spänningsjustering, men strömgränsen är fast och når man strömgränsen så höjs inte spänningen även om man varvar motorn mer. Strömmen ökar inte ens om man kortsluter generatorn utan är samma som tidigare - därför kan man i princip inte bränna en generatorspole med överlast utan om generatorn bränns så beror det oftast på att batteriet tömmer sig bakvägen för att en diodbrygga gått sönder och därefter av mekaniska orsaker om en lindningsvarv kortsluter sig då strömmen kan bli hög på en kortsluten lindning på några få varv i en generatorspole...

Normalt brukar generatorn dimensioneras så att den ger max önskad spänning (tex batterispänning 13.8 Volt och når generatorns strömgränsen) redan vid lite under normal arbetsvarv och det händer inte så mycket med spänningen även om man gasar motorn fullt eftersom generator ligger på strömgräns. För att batteriet inte skall överladdas om den redan är fulladdad så har man ofta för små generatoreffekter en kraft-zenerdiod som börja leda ström när spänningen är uppåt 14 Volt.

större generatorer i MC mm. så reglerar man genom att kortsluta transformatorlindningen på periodbasis så fort spänningen är lite för hög då strömmen ökar inte bara för att man kortsluter generatorlidningen utan är samma som innan fast spänningen nu är nere på delar av en Volt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. en parallell likriktarbrygga kommer inte att påverka spänningen till den andra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du får det svårt, för att inte säga omöjligt att hitta ett AC-relä för den applikationen, då alla reläer är avsedda för 50 Hz, vilket du garanterat inte har.
Likrikta och sätt ett vanligt DC-relä med lämplig drivspänning, du kan kanske bli tvungen att begränsa spänningen med en spänningsreg eller zenerdiod.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om laddningen av batteriet sker med en shuntregulator parallellt (effekt-zenerdioden) så behövs det inte regleras då batteriladdningskretsen ser att spänningen håller sig på rimlig nivå. Däremot om man bryter strömmen helt från generatorn så kan spänningen bli mycket högre när generatorn är olastad och kanske är 3-4 ggr högre än 12 Volt om man kör motorn vid fullvarvtal och då kommer din relä snart att börja lukta illa...
riwi

Inlägg av riwi »

Hej och Tack!

Jag skall labba och ta lite bilder i morgon. Jag trodde att likriktarbryggan skulle ha en negativ påverkan på laddningen av batteriet. Jag kör på en sån här brygga:http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 25a-p90054

Reläet är ett 12V 40A bilrelä och det har fungerat fint att driva det med den "smutsiga" DC:n direkt från likriktarbryggan.

Återkommer!

Med vänlig hälsning

Rikard
xxargs

Inlägg av xxargs »

det som kan påverka är om din relä drar mycket ström då den konkurrerar om laddströmmen.
Skriv svar