Snap in kondensator, byta
Snap in kondensator, byta
Jag har en tv som har tre st snap in kondingar som rest sig och jag tänkte byta dessa. Problemet är att jag inte vet jag hur man gör..
Dom är ytmonterade i en plasthylsa. Namnet "snpp in" får det att låta som att jag kan dra ut som men jag misstänker att det inte är så lätt?
Dom är ytmonterade i en plasthylsa. Namnet "snpp in" får det att låta som att jag kan dra ut som men jag misstänker att det inte är så lätt?
Re: Snap in kondensator, byta
Det är väl bara att löda loss dem, dock låter det som, med tanke på din egen erfarenhet, att du skall låta någon erfaren göra jobbet, till exempel en TV-reparatör (om det finns några kvar).
Jag har iofs lödit en del mina dagar så jag är sugen på att göra ett försök. Problemet är att jag inte vet hur dessa komponenter sitter ihop..
Den ser ut så här.
http://image.made-in-china.com/2f0j00Is ... -AECT-.jpg
Lödningen mot kortet är alltså de små öronen man ser på plastbiten? Hur sitter kondingen fast mot kortet alternativt mot plastbiten?
Den ser ut så här.
http://image.made-in-china.com/2f0j00Is ... -AECT-.jpg
Lödningen mot kortet är alltså de små öronen man ser på plastbiten? Hur sitter kondingen fast mot kortet alternativt mot plastbiten?
Det där är en vanlig radiell kondensator som man trätt på en plastbricka som sitter löst och hålls kvar av man böjt ut benen.
Enklaste sättet att ta bort är att värma ena benet och vicka upp den sidan, sedan värmer man andra sidan och vickar upp den. Efter att ha värmt och vickat fram och tillbaka några gånger har den vandrat upp och släpper.
Edit2: Om du lägger på lite nytt lödtenn med flussmedel på lödningen så får du mycket effektivare värmeledning från lödspetsen och gör det enklare.
Edit: En snap-in kondensator är hålmonterad med speciellt formade ben som snäpper fast kondensatorn innan man löder för att förenkla monteringen.
Enklaste sättet att ta bort är att värma ena benet och vicka upp den sidan, sedan värmer man andra sidan och vickar upp den. Efter att ha värmt och vickat fram och tillbaka några gånger har den vandrat upp och släpper.
Edit2: Om du lägger på lite nytt lödtenn med flussmedel på lödningen så får du mycket effektivare värmeledning från lödspetsen och gör det enklare.
Edit: En snap-in kondensator är hålmonterad med speciellt formade ben som snäpper fast kondensatorn innan man löder för att förenkla monteringen.
Dessutom, tenderar plasten att smälta lite vid tillverkningen av kortet, så kondingen blir "fastlimmad" på kortet för att öka hållfastheten.
Jag såg en kille som helt sonika grep tag om kannan med en tång och sedan roterade den fram och tillbaka några gånger tills den lossnade av utmattning. Sedan var det enkelt att löda bort benresterna från padsen som då blev synliga.
Det var på youtube, killen verkade kunnig och verkade som han kommit fram till att det var det i särklass enklaste sättet att göra det på.
EDIT: Spola fram till 5:55 i denna video:
Det var på youtube, killen verkade kunnig och verkade som han kommit fram till att det var det i särklass enklaste sättet att göra det på.
EDIT: Spola fram till 5:55 i denna video:
Senast redigerad av hanzibal 23 februari 2014, 20:06:06, redigerad totalt 2 gånger.
-
Risk för att skda kretskortet och pads/lödbanor bara. Annars lossnar kondingen och lämnar kvar elektrodena som termineras i lödbenen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:

Snap in-kondensatorer är hålmonterade, och benen är fastnitade på kondensatorn, och är precis så långa som krävs för lödning samt är lite böjda för att de direkt ska sitta kvar i hålen. Man stoppar alltså bara dit dem och löder. Snap in.
Kondensatorn på bilden är ingen snap in, utan en helt vanlig ytmonterad.