Varför tar vissa saker lång tid i Mach3.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Varför tar vissa saker lång tid i Mach3.

Inlägg av H.O »

> Givaren är en hallsensor på 5volt så min ide är att tjyva lite på signalen och köra den igenom en optokopplare och sen fortsätta till smoothsteppern.
Hur menar du?
Ska du driva både LED'en i optokopplaren och ingången på Smoothsteppern med hall-sensorns utgång? Ingången på Smoothsteppern drar försumbar ström så du får titta på hur mycket ström hall-sensorn klarar att lämna och se om det räcker för att driva dioden i optokopplaren och samtidigt hålla spänningen uppe så att Smoothsteppern detekterar logiskt hög. Du kan inte köra signalen genom optokopplarens diod och "sen vidare" till Smoothsteppern. Hall-sensorns utgång måste gå till optokopplaren (via strömbegränsningsmotstånd) och till Smoothsteppern.

Om jag fattat helt galet får du gärna rita och berätta.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Först tänkte jag köra igenom optokopplarens diod men jag inser att det var en dum ide :)
Jag tror hallsensorn orkar med en diod och smoothsteppern, i nuläget så driver hallsensorn en röd diod och smoothsteppern och ivärsta fall så får jag koppla ur den röda dioden.
Som det verkar vara nu så är den röda dioden parallellkopplad med signalen till Smoothsteppern, båda har varsitt motstånd.
Om jag klipper ena benet på dioden som sitter i spindelhuset och delar signalen i elskåpet på baksidan måste jag ha en strömbegränsning till optokopplaren då?
Isådana fall blir 10Kohm för mycket? kanske inte är så lätt att svara på.
Grejen är den att det blir inte jag som skall koppla in den utan jag får guida över telefon så jag vill förbereda så mycket som möjligt.
Tanken är såhär, Jag har en Arduino som jag har programmerat till att när den får en signal från givaren så skall den via relän slå till bromsen och stoppa spindeln.
Relären är seriekopplade med relärna från smoothsteppern och det är när kretsen bryts som bromsen slår till och spindeln stoppas.
Stegen är såhär:
I Mach3:s Toolchange-macro så aktiverar jag en Output som sluter ett relä som startar Arduinon.
Arduinon väntar på signalen.
När signalen kommer så aktiveras Arduinons reläer och bromsen och spindeln stannar.
Arduinon väntar 1.5 sekund så Mach3 hinner ifatt och tar över (bryter sina reläer)
Arduinon inaktiverar sina reläer.
Och i Mach3:s Toolchange-macro så inaktiverar jag Outputen som bryter reläet och stänger av Arduinon.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, optokopplarens ena sida ÄR i en lysdiod så du kan antingen ersätta din röda diod MED dioden i optokoppplare eller, om du vill ha kvar den röda dioden också koppla optokopplarens diod i serie med den röda dioden. I det senare fallet måste du sänka värdet på motståndet som sitter i serie med dioderna. Nått i stil med:
DSC_0128.gif
EDIT: 10k som strömbegränsningmotstånd till optokopplaren blir alldeles för mycket om den drivs med 5V, ohms lag....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Har en snäll kompis som tog kort på sin hallsensor, han har en likadan fräs.
Så nu tror jag att det löser sig, tack för hjälpen H.O :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar