CNC-fräs. Sista check samt frågor! (Renderingar i posten)
Re: CNC-fräs. Sista check samt frågor! (Renderingar i posten
Det har varit många diskussioner här tidigare om vad som är X och Y på en portalfräs.
I detta fall är det Y-axeln jag avser.
Slå ett snitt mitt på maskinen så man ser lite.
I detta fall är det Y-axeln jag avser.
Slå ett snitt mitt på maskinen så man ser lite.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glömde +- men det bör inte spela någon roll så man är på samma axel och pratar 

Rent känslomässigt så hade jag nog designat in en förstyvning på sidoplåtarna i form av en balk eller dylikt som bildar ett T, för även om stål är starkt känns det som en svag punkt för ögat, sen kanske det inte gör någon skillnad i praktiken 

Helt klart, även om 15mm stål kan verka väldigt stabilt så krävs det inte mycket för att det ska börja röra sig hundradelar vilket kan ge problem med vibrationer = sämre ytor och sämre livslängd på verktygen.
Och nu känns det som en så enkel sak att lägga till så det vore ganska dumt att låta bli att åtgärda en möjlig svag punkt.
Och nu känns det som en så enkel sak att lägga till så det vore ganska dumt att låta bli att åtgärda en möjlig svag punkt.

Jag har använt cnc-maskiner, både fräsar och svarvar sen jag var liten pojk och jag skulle nog säga att det ser bra klent ut där på högersidan. Även den delen som går in under, förmodligen till skruven vilket är lite svårt att se, ser vek ut. "Tunna" plåtar, och den tjocklek du pratar om är tunt i det här sammanhanget, kan alltid flexa. Lådkonstruktioner förstyvar enormt mycket. Om jag skulle bygga en sån avancerad fräs så skulle jag nog göra någon slags fem-beräkning och försöka jämna ut konstruktionen.
Jag är övertygad om att maskinen, som den är ritad nu, kommer palla med att fräsa mjuka metaller som TS skrev i första inlägget. Mycket av momentet tas ju upp längst upp på portalen där tvärsnittet är större
Skulle jag ändra på något i konstruktionen skulle jag lägga till en kulskruv i Y-led och köra dubbla motorer på denna axel.
Ser fram emot att se bilder på bygget
Skulle jag ändra på något i konstruktionen skulle jag lägga till en kulskruv i Y-led och köra dubbla motorer på denna axel.
Ser fram emot att se bilder på bygget

Sen gillar mitt huvud inte riktigt att kulskruven på X-axeln sitter utanför linjärskenorna, men dom linjärgejdrarna borde utan problem vara styva nog för att det inte ska vara något problem.
Även jag tror att maskinen kommer att fungera som den är, men att den kommer att fungera bättre med förstärkningarna.
Jag tror att plåten som går under bordet till kulskruven är ett mindre problem, då kraften kommer i rätt riktning (tänk dig skillnaden på att stå på en bräda som ligger ner eller står på högkant)
Sen skulle maskinen nog bli ännu bättre med dubbla skruvar i Y-led, men det blir ju genast en betydligt dyrare modifiering.
Men en annan sak som kan göra en del i stabilitet är att montera linjärblocken för y-axeln med lite större mellanrum, då dom får det betydligt lättare att ta upp momentet då.
Nackdelen med det är att man antingen förlorar lite arbetsområde eller att man får köpa linjärskenor som är något längre.

Jag tror att plåten som går under bordet till kulskruven är ett mindre problem, då kraften kommer i rätt riktning (tänk dig skillnaden på att stå på en bräda som ligger ner eller står på högkant)
Sen skulle maskinen nog bli ännu bättre med dubbla skruvar i Y-led, men det blir ju genast en betydligt dyrare modifiering.
Men en annan sak som kan göra en del i stabilitet är att montera linjärblocken för y-axeln med lite större mellanrum, då dom får det betydligt lättare att ta upp momentet då.
Nackdelen med det är att man antingen förlorar lite arbetsområde eller att man får köpa linjärskenor som är något längre.
Behöver inte bli såå mycket dyrare att lägga till en kulskruv, man kan ju gå ner i motorstorlek med dubbla motorer.
Dessutom minskar man den rörliga massan om man skippar plåten under bordet.
Dessutom minskar man den rörliga massan om man skippar plåten under bordet.
Hallå, tillbaka nu.
Vad är det för skillnad att lägga till 2 motorer? Skulle noggrannheten bli bättre eller är det bara för att göra det starkare? Jag ritade en variant med 2 motorer först men bytte till en konstruktion med en glidande balk under efter att ha kikat på massvis med andra fräsar i den här storleken.
Kostnaden för att lägga till en extra kulskruv vet jag inte riktigt. Men en motor kostar ca 2500kr. Sen är det ju frågan om man behöver allt man pratar om också. Ska fundera på en T konstruktion på armen så den blir styvare.
Om ni kollar på Alt#1 och Alt#2. Vilken av konstruktionerna är att rekommendera. Just nu har jag alt1. Men jag har inte 100%koll på hur momentet och krafterna fungerar i detta fall.
Meduza: att sätta kulskruven ovan linjärlagrena är ett aktivt val. Ska de sitta mellan så betyder det att hela Z paketet åker ut flera cm för att det ska få plats. Vilket känns väldigt onödigt. Jag vill ha spindeln så nära balken som möjligt i momentsynpunkt.
Bifogade även ett snitt.
Vad är det för skillnad att lägga till 2 motorer? Skulle noggrannheten bli bättre eller är det bara för att göra det starkare? Jag ritade en variant med 2 motorer först men bytte till en konstruktion med en glidande balk under efter att ha kikat på massvis med andra fräsar i den här storleken.
Kostnaden för att lägga till en extra kulskruv vet jag inte riktigt. Men en motor kostar ca 2500kr. Sen är det ju frågan om man behöver allt man pratar om också. Ska fundera på en T konstruktion på armen så den blir styvare.
Om ni kollar på Alt#1 och Alt#2. Vilken av konstruktionerna är att rekommendera. Just nu har jag alt1. Men jag har inte 100%koll på hur momentet och krafterna fungerar i detta fall.
Meduza: att sätta kulskruven ovan linjärlagrena är ett aktivt val. Ska de sitta mellan så betyder det att hela Z paketet åker ut flera cm för att det ska få plats. Vilket känns väldigt onödigt. Jag vill ha spindeln så nära balken som möjligt i momentsynpunkt.
Bifogade även ett snitt.
Jag gillar absolut att du satsar på att ha så kort hävarm som möjligt på portalen, själv har jag löst det på ett pågående bygge genom att ha en delad bom på portalen där kulskruven är nersänkt i relation till linjärgejdrarna, så att det inte bygger någon extra höjd att ha den sittande imellan.
Var inne på något liknande tidigare. Medför dock jobbiga produktionslösningar. Samt att linjärlagren tar upp i princip alla krafter så skruven bara för den fram och tillbaka. Dessutom så sitter den ungefär centrerad för hela slaget på Z axeln. Tror verkligen inte att det är ett problem.
Nej som jag skrev så fungerar det nog utmärkt med tanke på vad du har valt för linjärlager, jag hade varit betydligt mer skeptisk till det med en sämre linjärlösning.
Anledningen till att köra med dubbla skruvar är bland annat att minska risken för byrålådseffekt, men jag tror inte att du kommer ha något problem med en enkelskruvskonstruktion då det kommer vara ett såpass styvt bygge.
Hur tänkte du skydda gejdrar och skruvar på portalen från spån?
Anledningen till att köra med dubbla skruvar är bland annat att minska risken för byrålådseffekt, men jag tror inte att du kommer ha något problem med en enkelskruvskonstruktion då det kommer vara ett såpass styvt bygge.
Hur tänkte du skydda gejdrar och skruvar på portalen från spån?
Finns metallavstrykare på linjärlagrerna. Osäker på hur mycket spån det kommer bli och hur stort problem det är. Mer än att man snarare tar tryckluften och blåser av den när man är klar.
Kan tänkas att det blir något "skydd" runt spindeln med utsug så att det inte skvätter så mycket. Hur mycket flyger det runt jämte en vanlig fräs för stål måntro?
Det är om man skulle skaffa "gardiner" eller vad de heter. Jag vet inte namnet eller vad de kostar på ett ungefär? Någon som vet?
Kan tänkas att det blir något "skydd" runt spindeln med utsug så att det inte skvätter så mycket. Hur mycket flyger det runt jämte en vanlig fräs för stål måntro?
Det är om man skulle skaffa "gardiner" eller vad de heter. Jag vet inte namnet eller vad de kostar på ett ungefär? Någon som vet?