Funktionsgenerator med brusgenerator och hög output?
Funktionsgenerator med brusgenerator och hög output?
Vill ha en funktionsgenerator med sedvanliga kurvor men även brusgenerator för att sedan kunna se frekvensgången i audioutrustning genom att mata in det hela i en spectrumanalysator för audiofrekvenser(i datorn) i andra änden. Hög amplitud på utgången är även önskvärt för att kunna se överstyrningskaraktär i bla elektronrör. I dagsläget använder jag ljudkortet i datorn för allt det där men vill ha en ordenlig maskin för just signal och brus genereringen. Vad har panelen för förslag. Jag är inte ute efter lyxutrustning och prislapp därefter. Jag ska ha den mest för att felsöka trasig audioutrustning och för att testa mina egna prototyper på området. Finns det tex något bra på instrumentcenter som kan passa? Har spanat lite på denna http://www.instrumentcenter.se/sv/arbit ... skaerm.php ??
Jag är lite nybörjare på områden funktionsgeneratorer så be gentle with me.
Jag är lite nybörjare på områden funktionsgeneratorer så be gentle with me.
Re: Funktionsgenerator med brusgenerator och hög output?
Beroende på vad du vill göra...
Det var inte mycket till dynamik i den.
Ditt ljudkort har antagligen mycket bättre.
Det var inte mycket till dynamik i den.
Ditt ljudkort har antagligen mycket bättre.
Jo du har rätt såg det när jag gick igenom alla specs. Vill nog ha rejält sving.
- Retroperra
- Kontakt:
Om du är seriös med ljudmätningar kanske du ska leta nånting motsvarande denna;
http://m.ebay.com/itm/331131919177
Ljudkort kan ha god amplitud men inte mot lite mer krävande impedanser.
Vad är det du vill mäta?
http://m.ebay.com/itm/331131919177
Ljudkort kan ha god amplitud men inte mot lite mer krävande impedanser.
Vad är det du vill mäta?
Jag är inte ens säker på att Audio Precisions instrument har bättre dynamik än ett bra ljudkort. Dock var det inte brusmätningar som var i fråga utan endast frekvenssvar.
Först gäller det att känna sina instrument och särskilt signalkällan. T.ex borde du kunna testa ditt ljudkort mot en kalibrerad växelspänningsmeter eller bättre multimeter. Försöka uppskatta ljudkortets frekvenssvar genom att välja ett antal mätpunkter.
Sedan går det alltid att hänga på förstärkare efter ljudkortet. Dock kan det vara svårt att hitta kommersiella som inte kostar allt för många tusenlappar. Men om det finns tid kan du alltid bygga själv och då få koll på läget.
Vidare går det ibland att fynda äldre kvalitétsinstrument på E-bay. Kanske duger en tongenerator med frekvenssvep?
Först gäller det att känna sina instrument och särskilt signalkällan. T.ex borde du kunna testa ditt ljudkort mot en kalibrerad växelspänningsmeter eller bättre multimeter. Försöka uppskatta ljudkortets frekvenssvar genom att välja ett antal mätpunkter.
Sedan går det alltid att hänga på förstärkare efter ljudkortet. Dock kan det vara svårt att hitta kommersiella som inte kostar allt för många tusenlappar. Men om det finns tid kan du alltid bygga själv och då få koll på läget.
Vidare går det ibland att fynda äldre kvalitétsinstrument på E-bay. Kanske duger en tongenerator med frekvenssvep?
Jag jobbar med precis det du beskriver. Ett bra ljudkort är bättre än det mesta när det gäller dynamik, och många har skapligt hög output också. Frekvenssvaret hos ljudkorten är inget man behöver oroa sig för heller, om man inte är ute efter extrema mätningar. Ljudkortet vi använder (från MOTU) går dessutom ned till DC på utgången, vilket är praktiskt för vissa typer av mätningar. Komplettera med någon galvaniskt isolerad ingångsförstärkare om du vill mäta direkt på rören, eftersom spänningarna är så höga. Vi använder oscilloskop-probar och moduler från Dewetron.
Precis som någon skrev här, så funkar en hembygd förstärkare efter ljudkortet om man skulle behöva generera extra höga signaler, eller driva någon riktigt knepig impedans. Men om det är just ljudgrejers ingångar man vill skicka in signalen i så är det ganska det sällan det behövs.
Eftersom du ändå analyserar signalerna i datorn tror jag det är absolut smidigast att även generera signalerna i datorn, så slipper du hoppa mellan två olika burkar. Dessutom kan du spara inställningar för vanliga mätfall etc.
Jag använder en lös signalgenerator ibland, nämligen en sådan här:
http://www.thomann.de/se/nti_mr_pro_minirator.htm
Den är bra att ha på labb-bänken, men används aldrig för några faktiska mätningar.
Precis som någon skrev här, så funkar en hembygd förstärkare efter ljudkortet om man skulle behöva generera extra höga signaler, eller driva någon riktigt knepig impedans. Men om det är just ljudgrejers ingångar man vill skicka in signalen i så är det ganska det sällan det behövs.
Eftersom du ändå analyserar signalerna i datorn tror jag det är absolut smidigast att även generera signalerna i datorn, så slipper du hoppa mellan två olika burkar. Dessutom kan du spara inställningar för vanliga mätfall etc.
Jag använder en lös signalgenerator ibland, nämligen en sådan här:
http://www.thomann.de/se/nti_mr_pro_minirator.htm
Den är bra att ha på labb-bänken, men används aldrig för några faktiska mätningar.
Om jag förstår er rätt så är det slöseri med pengar att införskaffa funktionsgenerator utan det är bättre att använda datorn till all signalgenerering? Jag kommer att arbeta dels med att felsöka audioutrustning. Allt från gitarrförstärkare till keyboards och även tillverka egna apparater för musicerande. Min tanke är att det känns lättare att ha ett bänkinstrument med alla funktioner tillgängliga i stället för att hålla på att koppla upp datorn, starta program ställa in nivåer frekvenser och allt med datortangenterna osv. Jag får för mig att det blir betydligt lättare att ratta på en funktionsgenerator. Datorn var tanken att enbart använda just för spectrumanalysen. Vanlig signalmätning gör jag med mitt oscilloscope. Jag håller på att planera inköp för en fungerande felsöknings och prototypverkstad. Detta är alltså inte för hobbyändamål.
Jag tror det är smartast att hålla nere kostnaderna vid start av en ny verksamhet. Känns det då omständigt med en Laptop kanske en äldre CD-spelare duger gott istället. Med exempel ljudeditorn Audacity går det enkelt att skapa toner med valfri frekvens och längd. Sedan är det bara att bränna till CD.
Vidare har jag själv lagat en del audioutrustning genom åren och har sällan behövt något annat instrument än oscilloskop.
Vidare har jag själv lagat en del audioutrustning genom åren och har sällan behövt något annat instrument än oscilloskop.
Jo det är klart att man kan spara pengar. Känns dock som jag får tillverka en förstärkare och med jysta uttag för mätsladdar om det ska bli nått kul. Nu har man typ skarvat ihop telekabeln från ljudkortet med annat som passar bättre att klämma in i kretsarna man ska mäta i. Nån signalnivå att tala om är det inte från min laptop
Ja, kablar med olika kontaktkombinationer tycks man aldrig få nog av.
Som du säger så är det ibland praktiskt att ha någon enkel grej för att generera signaler vid felsökning, men då handlar det mer om frågeställningen "signal eller inte signal" Eller, hur mycket förstärkning är det fram till den här punkten? Vad som helst som genererar sinus-signaler duger alltså. För allt som är mer avancerat än så skulle jag använda datorn.
Andra saker som är bra att ha:
Som du säger så är det ibland praktiskt att ha någon enkel grej för att generera signaler vid felsökning, men då handlar det mer om frågeställningen "signal eller inte signal" Eller, hur mycket förstärkning är det fram till den här punkten? Vad som helst som genererar sinus-signaler duger alltså. För allt som är mer avancerat än så skulle jag använda datorn.
Andra saker som är bra att ha:
- Skyddstrafo!!
Multimeter som kan mäta induktans/kapacitans
Extra multimeter, så man kan mäta både ström och spänning samtidigt (eller två spänningar)
Nätagg med ställbar strömbegränsning
Plogue Bidule, för routining och signalgenerering http://www.plogue.com/products/bidule/
Voxengo Span, som spektrumanalysator http://www.voxengo.com/product/span/
Det här med skydstrafo använde vi aldrig i skolan. Vad vinner man på att ha en sådan? Det är väl för att få bort anslutningen till jord som man får via enfasnätets nolla . Men varför? Har inte tex ett oscilloscope en egen trafo i sig som gör det samma?
tubis: BNC-kontakterna på oscilloskopet brukar vara anslutna till chassie/skyddsjord, som i sin tur är anslutet till nollan i elcentralen. Alltså inte potentialfritt. Mäter man på fel sak på primärsidan i nån apparat så smäller det 

jo, men oscilloskopets jord är oftast kopplad till skyddsjord vilket gör att det smäller om man kopplar fel på nätrelaterade prylar.
att koppla bort denna koppling så gäller inte apparatens skyddsklassning (vet att det förekommer)
Philips hade en serie 'TV-oscilloskop' på 70 och 80-talet som var dubbelisolerade för att kunna arbeta i TV-chassie som ibland kunde vara varma (äldre TV och radio) men sådana förekommer knappast idag för bänkmaskiner och dubbelisolerade modeller hittas främst batteridrivna bärbara oscilloskop
att koppla bort denna koppling så gäller inte apparatens skyddsklassning (vet att det förekommer)
Philips hade en serie 'TV-oscilloskop' på 70 och 80-talet som var dubbelisolerade för att kunna arbeta i TV-chassie som ibland kunde vara varma (äldre TV och radio) men sådana förekommer knappast idag för bänkmaskiner och dubbelisolerade modeller hittas främst batteridrivna bärbara oscilloskop
Kan ni ge ett praktiskt exempel när det "smäller" Jag har lite svårt att se scenariot. Skyddsjorden till scoopet ska väl fortfarande vara ansluten till nätet?
Edit. Om man typ råkar koppla på probens jordklämma på fas då eller? Det borde ju bli hyfsad kortis?
Edit. Om man typ råkar koppla på probens jordklämma på fas då eller? Det borde ju bli hyfsad kortis?
Probens jordklämma till en inkommande fas är ett fall då det smäller.
Ett annat, kanske viktigare, fall är i fall du råkar peta på inkommande fas av misstag. Utan skyddstrafo blir då alla jordade grejer i din omgivning livsfarliga (eftersom de kan få ström att gå från fasen genom din kropp till jord). Med skyddstrafo kan detta aldrig hända, eftersom all exponerad el i prylen du jobbar på då är flytande i förhållane till jord.
Ett annat, kanske viktigare, fall är i fall du råkar peta på inkommande fas av misstag. Utan skyddstrafo blir då alla jordade grejer i din omgivning livsfarliga (eftersom de kan få ström att gå från fasen genom din kropp till jord). Med skyddstrafo kan detta aldrig hända, eftersom all exponerad el i prylen du jobbar på då är flytande i förhållane till jord.