Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
ktm_micke

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ktm_micke »

Har kylflänsar men ingen fläkt.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Inte riktigt hundra på det här med extruderkalibrering än trots video.
Med nuvarande inställning i firmwaren får jag 90mm plast när jag extruderar 60mm, så det är ju ganska tydlig 1/3 mer än det bör vara =)

Men hur justerar jag detta i firmwaren? I en slicer är det lätt, sätter bara 66.6666666.... flowrate då med gott resultat.
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {40, 40, 40, 100} I configuration.h
Står möjligen inte 100 i din, men det värdet där står gör du:
(2/3)*100 = 66,7
(2/3)*ditt värde
DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {40, 40, 40, 66.7}

Spara och ladda ner.
hawkan

Inlägg av hawkan »

ktm_micke skrev:Nu har jag testat lite mer men det verkar som om den tappar steg/pausar ibland har sänkt
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {6000,6000,6000,6000} till 3000 på alla
Igår verkade det bli bättre men imorse var det likadant igen.
Jag har 20T pulleys och 0,9g stegmotorer så jag har #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {160, 160, 160, 310}.
Drog ner strömmen till motorerna står nu på 0,58V = 0,58*2,5 = 1,45A
Någon som har förslag vad man ska titta på.
Testa att sänka accelerationen ännu mer, jag såg att jag haft 1000 i Marlin.
Men börja med så lågt som 100 och öka. Går den inte då så är det inte accelerationen.

Enklast är att ge kommandot M204 S100 när den är igång.
Som sagt rör den sej inte efter detta så är det något annat.

Accelerationen finns som två värden, en absolut max i DEFAULT_MAX_ACCELERATION, och
sedan en DEFAULT_ACCELERATION. Marlin använder den lägsta av den.

A4988 tål att bli ordentligt varma.
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Testade med Repetier Firmware V091 nu går den mycket mjukare och det låter mer "stegmotor" om den.
Har inte hunnit testa så mycket ännu ska börja kallibrera men det verkar lovande.
Verkar inte missa steg heller :P
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Blev nyfiken på Repetier Firmware V091 så jag la in en sökning.
Och hitta detta... :o verka väldigt bekvämt.. Man laddar in sin gamla program, lägger in värdena och laddar hem uppdaterade programmet..(har inte provar själv)
http://www.repetier.com/firmware/v091/

Någon som har erfarenhet och använt av denna...?

ps: Ni kanske visste detta, men jag tyckte det kanske kan vara värt att nämna (för en ny inom detta ämnet, som jag) .

Edit:
Finns det liknande bekvämlighet för Marlin..?
Senast redigerad av runsren 22 februari 2014, 10:05:07, redigerad totalt 1 gång.
mippen

Inlägg av mippen »

Hög tid att bygga vidare på ramen som har stått för länge här.
Är det någon som har gjort en "marknadsundersökning" på alternativ för inköp av motorer + elektronik?

Motorer, extruder och elektronik är nästa inköp som behöver göras här.
Skall plöja tråden här.. tipps mottages tacksamt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu efteråt när jag vet vad det handlar om köper jag allt löst på ebay eller aliexpress.
Här är ett exempel på elektroniken delar du behöver http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Meg ... 51671.html. Rätt bra pris för att få med den stora grafiska displayen.
Till detta behöver du ha 4 st ändlägesbrytare, finns för en dryg tia styck på elfa.
En 40 mm fläkt är bra också.

Prisnivå på ebay & aliexpress (inkl fri frakt):
Arduino Mega 2560 R3 100:-
RAMPS 1.4 100:-
4 st A4988 200:-
20x4 LCD 200:-
128x64 LCD 350:-

Kolla även in länkarna i första inlägget av tråden.
chjh

Inlägg av chjh »

Nu skördar denna tråd ännu ett offer! Och då jag nu (enklare än jag trott) fått tjejen på min sida, så är det dax att börja inhandla, tänkte börja med plast-delarna och fixa stommen. På så vis blir jag "tvingad" att slutföra ;P Annars kanske jag hittar nått annat att göra med elektroniken :/ ...

Som jag förstår det är det folk i denna tråd som klirrar printade delar? Hade tänkte mig original storlek.
chjh

Inlägg av chjh »

hawkan skrev:Nu efteråt när jag vet vad det handlar om köper jag allt löst på ebay eller aliexpress.
Här är ett exempel på elektroniken delar du behöver http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Meg ... 51671.html. Rätt bra pris för att få med den stora grafiska displayen.
Till detta behöver du ha 4 st ändlägesbrytare, finns för en dryg tia styck på elfa.
En 40 mm fläkt är bra också.

Prisnivå på ebay & aliexpress (inkl fri frakt):
Arduino Mega 2560 R3 100:-
RAMPS 1.4 100:-
4 st A4988 200:-
20x4 LCD 200:-
128x64 LCD 350:-

Kolla även in länkarna i första inlägget av tråden.
Var det inte problem med grafiskdisplay? eller gällde det bara ett fåtal som körde marlin? Har funderat på att skriva egen firmware, men får väl börja med något som finns. Ingen som provat köra från en RaspberryPi?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja just det så är det. Just kombinationen Marlin - Deltaskrivare - Grafisk 12864-display är inte så bra. Fungerar gör det men man kan få små defekter på ytan på utskriften. Vi avhandlade det under flera sidor kanske 20 sidor tidigare i tråden.
Men displayen fungerar bra med Repetier och Delta.
chjh

Inlägg av chjh »

Jag har plöjt igenom tråden, just därför jag påpekade/frågade :P Verkar också vara så att reptier låter mer än marlin? I början var de nån som hade en video med marlin och jag blev förundrad över hur tyst den verkade vara. Jag har nämligen en hund hemma, och vill inte plåga stackarn :S Vore synd att bara kunna skriva ut när han är på dagis. Nån som har testat den kombon, hund + skrivare? Han störs sig iof inte av annat ljud, tex nyår eller vanliga skrivaren berör honom inte.
chjh

Inlägg av chjh »

hawkan skrev:Ja just det så är det. Just kombinationen Marlin - Deltaskrivare - Grafisk 12864-display är inte så bra. Fungerar gör det men man kan få små defekter på ytan på utskriften. Vi avhandlade det under flera sidor kanske 20 sidor tidigare i tråden.
Men displayen fungerar bra med Repetier och Delta.
Kom just på en eventuell lösning på detta, för problemet var väl att uppdateringen av displayen tog för mycket cpu under utskrift? Om man nöjde sig med att bara uppdatera när den ska byta lager, då borde den inte påverka utskrift. Kanske.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Haha, igår märkte jag att extruderingen hade blivit helt värdelös, plockade isär hotenden och hittade en 3cm lång plastklump. Monterade min andra hotend och vipps fungerade allt mycket bättre.
Sen snubblade jag över någon forum post där de snackade om isolator sleve och då slog det mig, de där vita plastbitarna jag fick med hotenden är något jag skulle monterat.
Aja tog precis isär det igen och rensade båda munstyckena från plast, nu med teflonrör fungerar det mycket bättre :D
hawkan

Inlägg av hawkan »

@chjh:

Köra från Raspberry? Du menar Octoprint? Jag kör Octoprint från en vanlig Linux, inte Raspberry men det borde funka hur bra som helst från en Raspberry, det finns t o m en förberedd distribution med allt. Koppla in en billig webbkamera, gör sidan tillgänglig på internet och ha med dej sidan i iPhonen inkl uppdaterad bild/ström. Octoprint på Linux är det hittills stabilaste jag testat och skriver 10-timmars utskrifter tillförlitligt gång efter gång. Uppladdningen av gcode gör jag dock med att annat verktyg. Annat har det varit med SD-kort och pronterface på Windows, jag vet inte hur många olika anledningar det går att hitta för att en utskrift ska avbrytas men känns som jag testat de flesta.

Hur var det nu, jag tittade ju på det varför det blir prickar? Så här var det nog. I Marlin, det finns en tråd som jobbar med att bryta ner linjära rörelser X,Y,Z i en massa smårörelser för varje torn (200 st/sek) pga den olinjaritet som finns i deltan, det finns en rutin för att uppdatera LCDn och det finns en interrupt-styrd rutin för att förbruka förberedda smårörelser och styra stegmotorerna. Det som händer är att uppdateringen av LCDn tar så lång tid att stegmotors-rutinen hinner jobba igenom alla förberedda småsteg och då stannar motorerna tills det finns något att göra. Att öka buffertstorleken lyckades inte på det försök jag gjorde. Man kan sänka upplösningen till t ex 100 smårörelser/sek men jag fick inte till det. Det bibliotek som används för uppdatering av den grafiska displayen tillåter bara att hela displayen skrivs om, det går inte att enbart skriva om t ex X o Y-värden, nä hela displayen ska uppdateras. Uppdatering av displayen är oftast tidsstyrd varje 1 sekund. Klart man kan ändra det t ex vid skifte i Z. Men det finns tillfällen när man vill ha uppdatering oftare t ex när man värmer extruder och bädd. Och i LCDns menyer såklart. Nja, det är nog bra om den uppdateras "live" om man säger så. Men det är väl bara att labba och det hade varit toppen om du hittat ett bra sätt. Den riktigt stora fördelen med jcrocholl's Marlin är annars att den kan kompensera för oplana bord, inte bara att bädden lutar utan även att bädden är vriden, buktar eller är skev och så. Annars är det väl rätt mycket jämnt skägg och det är enkelt att prova vilken som så det är inget livsavgörande beslut man behöver göra.

Du tycker Marlin och Repetier låter olika och det gör de. Nån skrev att Repetier låter som en Atari och det är inte helt fel. Med Repetier går det att höra olika rena toner, det gör det inte på samma sätt med Marlin. Men detta är mest kuriosa och en kul grej, det spelar ingen roll för resultatet. Båda låter väl lika mycket i ljudnivå. Jag kan inget om hundar men mina katter klagar inte :)

@G4jm0r: Tänk att den funkade alls utan PTFEn!
Skriv svar