Flimrande SwedX 40" LCD tv.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terho

Flimrande SwedX 40" LCD tv.

Inlägg av Terho »

Har en SwedX tv som jag haft i två år sen började den flimra vid start så jag köpte en LG 50" plasma men tänkte försöka fixa Swedex tvn och spela bilspel på med grabben....

Problemet: När man startar den så flimrar det massa färger och bilden hoppar och efter ca 2-3 minuter börjar bilden bli stabil sen funkar den klockrent. Vad kan det vara? Har letat efter buktande kondingar men hittar ingen. Tv reparatören i stan sa att jag ska testa en varmluftpistol och punktvärma komponenter och se vilket område det är för det verkar som att den blir stabil i bilden när någon komponent har fått upp temperaturen. Vad tror ni?

Mvh Terho.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Flimrande SwedX 40" LCD tv.

Inlägg av Danny »

Lättare borde vara att köra med kylspray när bilden blivit stabil.
Än om det inte syns på kondingarna skulle jag tro att du har en eller
flera med för högt ESR.
Terho

Inlägg av Terho »

Det låter bättre. Men vad ESR?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

ESR är den inre resistansen i kondensatorn. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fy fan va den där teven ser billigt konstruerad ut :shock: kretskort fastskruvade och limmade direkt i en mdf-skiva, jösses :shock: :shock: :shock:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

>Fy fan va den där teven ser billigt konstruerad ut kretskort fastskruvade och limmade direkt i en mdf-skiva, jösses <

Vad spelar det för roll, dom skall ändå slängas efter 2- 3 år :)
Brinner bara upp fortare.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl ändå masonit och inte MDF? :wink:

Förutom att leta med kyla/värme så kan det väl också vara läge att göra en enkel mätning med likspänningsläget på en multimeter för att se vad för spänningar de olika utgångarna på nätdelen har, dels kallstartad då felet finns och dels då den blivit varm och den funkar bra.

Förvisso kan en multimeter missa en del fel på en nätdel, men om du tydligt ser skillnad där så kan du i princip vara nästan helt säker på att det är något knas i nätdelen, och ser du inget annat fel så är det väl bara att gå loss på att byta kondingar...

Tänk på att förutom de större lättmisstänkta kondingarna så kan mindre elektrolytkondingar i feedbackloopar ställa till det en del...
Skriv svar