Problem med räknare och S0 från elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gein

Problem med räknare och S0 från elmätare

Inlägg av gein »

Har vänt mig till både forumet på temperatur.nu (där 1-wire räknaren kommer ifrån) och varmepumpsforum (där elmätaren kommer ifrån (energibutiken.se)) utan att få någon hjälp. Så nu provar jag här istället.

Jag har en 1-wire räknare köpt från m.nu som jag med framgång använt i tidigare installationer. Nu vill jag istället koppla den till en nyköpt 1-fas-elmätare från energibutiken.se. Denna har en S0-utgång som jag utan framgång lyckas koppla in mig på. Någon manual följde inte med elmätaren, förutom de bilder som syns på webbutiken. Däremot så lyckades jag gräva fram denna pdf som verkar beskriva den enhet jag har. Både den och temperatur.nus wikisida beskriver på samma sätt hur S0 ska kopplas in.

Så, jag har kopplat:
Data från 1-wire-kabeln till DQ på räknaren.
GND från 1-wire-kabeln (dels blå/vit som är dataretur samt orange/vit som i mitt fall motpolen till +5V) till GND på räknaren.
+5V från 1-wire-kabeln (orange i mitt fall) till NC på räknaren (har även provat att dra den till +5V för att ge räknaren spänning med, även om den annars tar den från DQ).

S0 + (7) till NC på räknaren (dvs +5V).
S0 - (6) till A på räknaren.

Har verifierat att +5V ligger mellan NC och GND.
När jag gör detta så hoppar räknaren med ungefär 100 steg ett par sekunder efter att lysdioden blinkar på elmätaren.

Enligt wikisidan på temperatur.nu så kan man ibland behöva koppla in ett motstånd mellan A och GND. Så jag har provat att koppla in ett 10kohm där och då hoppar räkneverket med ungefär 10 steg istället.

Så, min fråga är. Gör jag något uppenbart fel? Hur kan jag felsöka detta? Och kan det vara något fel på elmätaren? (känner mig rätt trygg i att räknaren funkar då jag använt den tidigare).
Senast redigerad av gein 18 februari 2014, 14:25:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Problem med räknare och S0 från elmätare

Inlägg av Icecap »

Välkommen.

Du vill alltså använda en optokopplareutgång för att få dina pulser.

En sådan utgång är en PNP-transistor där ena ledaren är emittern och den andra är kollektorn.
När det kommer en puls slås transistorn på och man kan leda en ström igenom, när den är av går det ingen ström genom den.

För att få tydliga spänningspulser måste man alltså se till att det finns något som drar till GND när inte transistorn leder - och där kommer motståndet in.

Sedan kommer alltings djävlighet: ingen komponenter är perfekta! Transistorn är ganska mycket på när den är på och ganska mycket av när den är av. Men ingen av delarna är perfekta. När den är av finns det en läckström och när den är på kan man bara dra en viss ström igenom den.

Detta betyder att motståndet som ska dra "tillbaka" när transistorn släpper ska ha ett lagom värde - och där är 10k nog ganska OK.

MEN - kopplingen är fel!

Mätarens pinne 6 motsvarar transistorns emitter varför pinne 7 motsvarar kollektorn.

Jag hade kopplat som följer:
Mätaren pinne 7 till +5V.
Mätaren pinne 6 till ingång A (eller B) på räknaren.
Enl. deras Wiki ska det räcka.

Självklart ska 1-Wire® nätverket anslutas som vanligt, jag anger enbart själva mätaren och räknarens sammankoppling.

Om den fortfarande räknar hemule med pulser per riktig puls ska du montera 10k motståndet mellan mätaren pinne 6 och GND (förutom till räknaren såklart).
gein

Inlägg av gein »

Tack för ett utförligt svar på hur optokopplarutgången funkar! Du skriver att kopplingen är fel men jag kan inte se hur ditt förslag skiljer sig från hur jag har gjort? Jag var möjligtvis lite otydlig när jag bara skrev S0+ och S0- men jag har förtydligat detta med pinnumrering och det är precis som du föreslår.

Har som sagt provat med 10kohm mellan A och GND. Menar du att jag ska sätta ett lika stort motstånd mellan pinne 6 på elmätaren och GND också? /edit det är ju samma sak inser jag. Ergo, jag har redan provat det utan framgång :(

Just nu funderar jag på att åka till kjell och köpa denna och se om det blir något bättre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att köpa en massa utan att hitta orsaken till första felet är ett bra sätt att komma av med pengar på - men oftast ett dåligt sätt att hitta fel på.

OK, du har kopplat rätt då, inget att klaga över, redan där hade du bättre koll än jag alltså.

Värdet på motståndet kan du experimentera med men jag vill bara vara helt säker på lite småsaker:
1-Wire® matas ju med GND och VCC, jag antar att VCC är 5V. Och det är den 5V som ska användas till mätaren. Har du en extern 5V matning ska GND på den och 1-Wire®-bussen såklart vara ihopkopplat.
gein

Inlägg av gein »

Ja, 1-wire-nätet drivs av GND och DQ där DQ är +5V och oftast kan användas för att mata sensorer i nätet. Nu har jag emellertid en 1-wire-hubb inkopplad och den ger i sin tur en extern matning på +5V. Och det är denna jag har valt att använda, istället för data-tråden.

Hur som helst, jag åkte till Kjell och köpte den där elmätaren och nu fungerar plötsligt räkneverket galant! Men jag fick en liten kurs i hur själva S0-utgången faktiskt fungerar så det var ju kanske värt 300 spänn.

Lite kuriosa om den icke-fungerande mätaren. Dess manual säger:
The pulse output is a polarity dependant, passive transistor output requiring an external
voltage source for correct operation. For this external voltage source, the voltage (Ui) should is 5-27V
DC, and the maximum input current (Iimax) is 27mA DC. To connect the impulse output, connect
5-27V DC to connector 7 (anode), and the signal wire (S) to connector 6 (cathode).
De pratar om anode, cathode. En snabb googling på detta och frågan som dyker upp är: Använder gamla mätaren två dioder som en transistor? Har det någon betydelse isåfall? Eller ska vi dra slutsatsen att första elmätaren är trasig?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns foto-transistorer och foto-dioder. Foto-transistorerna ger större förstärkning av signalen medan foto-dioder oftast är snabbare.

Och till råga på allt är det en del okunniga (jepp, även tillverkare) som tror att allt är foto-dioder fastän det är foto-transistorer.

Så utan att veta exakt vilken komponent som sitter på utgången av räknaren är det omöjligt att svara. Men sett "utifrån" reagerar de två olika komponenter lika: mer ström när den blir belyst, mindre ström när den inte blir belyst. Skillnaden är hur mycket ström det rör sig om.
Senast redigerad av Icecap 19 februari 2014, 10:08:17, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl så att de resonerar "anod=dit man kopplar +" och "katod=dit man kopplar -"? Sen att det i själva verket är kollektor och emitter, drain och source eller nåt annat spelar ingen roll.
Skriv svar