DC Väggvårta - passiv spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zarck
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 juni 2008, 15:29:39
Ort: eskilstuna

DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av zarck »

Har en 12v 200mA som jag tänkt använda till pwm kontrollerad fläkt, men lyckas gång på gång bränna 555 kretsar.
Troligen pga att den mäter 19v när det inte är någon last på den, finns det nått smidigt sätt att undvika detta och samtidigt bibehålla de 12v som det är när det är last?
gyj
Inlägg: 260
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:04:07
Ort: Vallentuna 59°32'25,67" N/18° 5'17,15" E

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av gyj »

Använd en spännigsregulator typ LM7812.
zarck
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 juni 2008, 15:29:39
Ort: eskilstuna

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av zarck »

Kollade på lösning med spänningsregulator, men 7812 kräver min 14v in. Andra typ 317 har spänningsfall på typ 2v.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av Klas-Kenny »

Kommer spänningen under 14V belastat då?

Annars så får du väl helt enkelt byta till en swichad vårta, alternativt en som lämnar litet högre spänning. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av TomasL »

zarck skrev:Har en 12v 200mA som jag tänkt använda till pwm kontrollerad fläkt, men lyckas gång på gång bränna 555 kretsar.
Troligen pga att den mäter 19v när det inte är någon last på den, finns det nått smidigt sätt att undvika detta och samtidigt bibehålla de 12v som det är när det är last?
Sätt ett motstånd och en 16V zener eller nått sånt för 555an, så bör det ju inte vara några problem. 555an bör väl tåla typ, använd en separat drivtrissa till fläkten.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av MiaM »

Om du låter 555'an driva en transistor som i sin tur driver fläkten så kan du mata 555'an med en spänningsregulator men låta fläkten matas direkt från väggvårtan.

Eftersom fläkten matas direkt från väggvårtan så spelar det inte så stor roll om du har lägre spänning ut från regulatorn, du kan väl ta vilken spänning du vill som 555'an fungerar att köra på, t.ex. 5V, 9V eller nåt sånt.

Det går väl för övrigt att köra en 7812 även om inspänningen blir för låg - det som händer är att även utspänningen blir för låg, men 555'an ska väl inte påverkas så mycket om spänningen varierar tror jag.
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av FormerMazda »

Får jag föreslå en annan väggvårta?
Det låter som du har en rätt enkel modell, typ trafo. Skaffa dig en switchad istället, det finns ju i drivor överallt och lär inte kosta så mycket.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av Icecap »

Eller varför inte använda en icke-ågndriven version 555: ICM7555?
* Har inte samma störningar som den gamla 555. Gamla 555'an har en strömsurge på upp till 120mA när utgången växlar.
* Jobbar mellan 2 och 18V utan problem. 555 kör mellan 4,5V och 18V.
* 60µA supply current vid 15V. 555 drar typisk 10mA vid 15V.

Men då en 555 "ska" tåla 18V lär väggvårtan ge mer i obelastat tillstånd, alltså skulle jag ha tagit en ICM7555 samt lite spänningsbegränsning, det kan vara en 78L08 eller ett motstånd + zener.
zarck
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 juni 2008, 15:29:39
Ort: eskilstuna

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av zarck »

Det är en väldigt enkel krets baserad på denna: http://www.easterngeek.com/2008/06/simp ... ation.html (har också strömbrytare i kretsen, vilket jag misstänker är problemet, dvs när jag går från öppen krets till sluten).

Så driver fläkten med 555:an (0.16A fläkt).

Det går inte att fåned den passiva spänningen på nått sätt? nån typ av enkel "idle loop" som inte drar så mycket, men tillräckligt för att inte kretsen ska skadas när väl spänningen släps på?

Mycket möjligt att minna 555:or inte klarar de 18v som de ska heller, var väldigt billiga på ebay, men när dom fungerar så har dom fungerat (square wave i skåpet och fläkten har ökat/minskat i rotation i förhållande till potten).

Det hela var tänkt att vara ett snabbt hack av grejer jag hade hemma, men nu flera 555 och veckor senare =)

Väggvårtan jag använder är en gammal laddare till en hårtrimmer som gått ur tiden. Visst känns det lockande att ta den enkla vägen att uppgradera till en med högre spänning och regulator. Eller ändra kretsen och använda en transistor för den delen. Samtidigt, finns det nått sätt att undvika det på så vore det klart mer attraktivt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av Icecap »

Lösningen har du redan fått. Läs MiaM's inlägg istället för att strunta i det.
zarck
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 juni 2008, 15:29:39
Ort: eskilstuna

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av zarck »

Icecap: Jag struntar inte i det : "Eller ändra kretsen och använda en transistor för den delen." är väl ett tydligt tecken på att jag läst MiaMs inlägg (som fö är mer eller mindre samma förslag som från ThomasL, fast alternativet med zener och motstånd istället för regulator)?

Jag försöker bara undersöka om det finns någon simplare väg än att göra om hela kretsen från scratch. Därav frågan om "idle loop". Min kunskap är för dålig för att inse om det är en korkad fråga eller inte, troligen är det det, för annars skulle det säkert redan ha kommit ett sådant alternativ från någon av postarna. Men försöka duger väl? =)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av Icecap »

Låt se nu.
* Du vill bygg en Q-n-D grej.
* Det skiter sig totalt.
* Du fortsätter att låta bli att göra det som måste göras.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på den "Quick-n-Dirty" grej?

Fråga: hade det varit mer ekonomisk att göra rätt från början?

Efter vad jag kan se finns det INGET snabbare eller enklare i det du har byggt nu! Eller jo, kanske enklare. Men om vi utgår ifrån att det ska fungerar är du ju på noll.

Att lägga in en 7808 eller liknande är knappast en stor uppoffring eller hur? Lite extra jobb men sedan fungerar skiten rent faktisk.

Så jo, det är - båda ekonomisk och tidsmässigt - mer effektivt att göra om och göra rätt från början.

Jag vet att det inte är svaret du vill ha men det är svaret jag ger.
zarck
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 juni 2008, 15:29:39
Ort: eskilstuna

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av zarck »

Jag förstår resonemanget och jag har designat snyggare kretsar än denna tidigare (med hjälp från er såklart) ( http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=66797 ).

Vad gäller kostnaderna, så är de 0, för jag hade redan en bunt 555:or, men vi kan räkna in den kostnaden, då jag betalade 1.19USD inkl frakt för 10st tidigare.

Visst är det en förlust rent tidsmässigt (har säkert lagt ett par dygn, även om det är utspritt på några veckor), särskilt som jag bara kunde ha reproducerat tidigare krets och använt den rakt av. Samtidigt hade jag missat en massa kunskap som jag tagit till mig på vägen (jag har dock väldigt långt kvar innan jag kan säga att jag skulle vara kunnig på nått sätt). Sen kan vi lägga till till detta att orsaken att jag börjat leka med elektronik är för att jag har tiden, är i princip bunden till hemmet pga hälsoskäl. Samma hälsoproblem gör det svårt att bara mata teori, då jag har svårt att ta till mig pga smärtpåverkan, så det är lite trial n error approachen som gäller för mig.

Min första uppföljningspost skrev jag i huvudsak för att poängtera att det jag håller på med är ett fulhack, så jag kanske kan få någon ful lösning på mitt problem. Det är som sagt inte tvunget att vara snyggt, bara fungera. En ide som jag funderar på nu är att sätta en LED med 820ohm 1w paralellt med strömbrytaren, vilket borde dra en 400mW, dock osäker på om det kommer ge det resultat jag eftersträvar. Rent teoretiskt borde jag klara mig fint bara jag kommer ned under 18v passiv spänning...

Jag hoppas ni inte tycker att jag är otacksam bara för att jag in i det längsta vill undvika att göra det rätta =) För jag är väldigt tacksam för all input jag fått. Mitt huvudsyfte med elektronik, förutom att fördriva tid är att lära mig mer och förstå mer. Så tack alla för att ni tagit av er tid.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av Miramithe »

Har för mig att pin7 har en npn transistor mellan pinne 7 och gnd, beroende på frekvens kommer du ju ha massa värme där iaf om du drar en fläkt på den pinnen.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av MiaM »

Lite googlande visar att pin 7 just är en opencollector-NPN-utgång.

Det borde gå bra att driva fläkten direkt på pin 7 även om fläktens plusmatning går direkt på väggvårtan medan 555-kopplingen matas med lägre spänning. (Fast det får väl inte någon utmärkelse typ "snygg koppling").

555'an drar väl i genomsnitt en ganska förutsägbar spänning så du kan i princip ha ett seriemotstånd till matningen och en kondensator som "glättar" den sänkta spänningen. Såhär:
pwm.png
räkna på / kolla vad 555'an kommer dra för ström, räkna ut lämpligt motståndsvärde vid lämpligt spänningsfall och given så får du värdet för R2. Räkna sedan R2/C3 som ett lågpassfilter och välj en brytfrekvens som ligger säg minst 10 gånger lägre än PWM-frekvensen som 555'an kommer jobba med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar