Hej. Skulle behöva veta vilken pullupp-resistor man skall ha på signalen från en entrådig smalbandslambdasond för att få korrekt signal? Och är det pullupp från 12v eller 5v ?
Någon som vet? Skall mäta signalen med en vanlig multimeter sedan.
Lambdasond smalband. Vilken pull-upp på signal?
- Klas-Kenny
Re: Lambdasond smalband. Vilken pull-upp på signal?
Har ingen superkoll på lambdasonder, men har snappat upp lite när jag felsökt bilen på sistone..
Så lång som jag uppfattat det fungerar lambdasonden som en generator, och genererar alltså en spänning helt på egen hand när den blivit varm nog.
Med andra ord, du ska inte ha något pull-up, utan du ska bara mäta spänningen ut ifrån sonden. Har den bara en tråd så mäter du mellan sondens "chassi" och tråden ut.
Så lång som jag uppfattat det fungerar lambdasonden som en generator, och genererar alltså en spänning helt på egen hand när den blivit varm nog.
Med andra ord, du ska inte ha något pull-up, utan du ska bara mäta spänningen ut ifrån sonden. Har den bara en tråd så mäter du mellan sondens "chassi" och tråden ut.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kolla in denna video hur du kan testa sonden och hur den fungerar (grovt) -> Youtube-test
När jag labbade med lambdasonder använde jag istället pulldown på 330k. Detta som ingång till icke-inverterande ingången på en LM293. Inverterande ingången kopplad till pot för justering av omslagsnivå.
Men ska du bara mäta med multimeter så mät bara med multimeter. Det är inget speciellt.
Men ska du bara mäta med multimeter så mät bara med multimeter. Det är inget speciellt.