Önskar timerfunktion för relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Oiuyp

Önskar timerfunktion för relä?

Inlägg av Oiuyp »

Hej!

är på jakt efter en timer funktion som skall fungera som följande:

lägger en konstant styr signal på 12v som drar ett relä. här vill jag starta en timer på 7 sekunder som gör att relät faller även om styrsignalen ligger kvar.
och om jag tar bort styrsignalen innan 7 sekunder så vill jag också att relät skall falla.

Hur gör jag detta ?
Senast redigerad av blueint 10 februari 2014, 22:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: timer
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Önskar timerfunktion för relä?

Inlägg av MiaM »

Dags att lura bilprovningen att ABS-bromsen fungerar? :mrgreen:
Oiuyp

Inlägg av Oiuyp »

lol nä
jag skall installera en backlampa på en truck. men de vill inte att den skall lysa i mer än 7 sekunder. (fråga mig inte varför) och styrsignalen tas från färdriktningsknappen
willmans

Inlägg av willmans »

En 555 timer som monostabil krets (one-shot) som triggar direkt vid påslag och där styrsignalen driver hela kretsen så att den stängs av när styrsignalen försvinner.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Det finns "multirelä" med den funktionen, man kan ställa fördröjt tillslag, frånslag, impuls osv. Finns för DIN montage. Kommer dock inte på vad det heter. Kan vara Hager som gör dem. De går att ställa så att de släpper efter en viss tid. Släpper du manövern innan tiden är ute släpper det ändå pga spänningsfallet.

Typ ett sånt här : [url]http://www.elnu.se/index.php?lista=21&a ... er&n=4/url].

Finns billigare och med lite olika funktioner.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag har använt det här: http://www.elbutik.se/product.html/mult ... -230v-ac/d med framgång.
Har alla timerfunktioner du kan tänka dig, exakt tidsinställning från 0,1 s till 40 timmar.

Tyvärr verkar de ha dubblat priset den senaste veckan, men det är ändå billigt för en färdig lösning.
Senast redigerad av RRacer 18 februari 2014, 13:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Både hager o Elako har.
Men får jag välja så tar jag Eltako reläet då det har lite mer funktioner. och det klarar 8-230 v AC/DC
Men det är dyrare än Hager om jag inte mins fel
Skriv svar