Fråga ang. batterier i mini sumo robot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
axelockero

Fråga ang. batterier i mini sumo robot

Inlägg av axelockero »

Hej!

Jag planerar att bygga en mini sumo robot och har förstått att många använder sig av lipo batterier som strömmförsörjning. Hur gör man då med säkerheten för att undvika att lipo cellerna blir för kraftigt urladdade eller att de blir överbelastade? Har sett att det finns 1 celliga lipo batterier med innbyggt skydd men har inte hittat med 2 eller fler celler.

Eller är det bättre att använda NiMh batterier?

Tack i förhand :D
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Fråga ang. batterier i mini sumo robot

Inlägg av netrunner »

Det där är helt enkelt ett problem. Skyddet som du talar om fungerar ganska dåligt. Ofta klipper det när spänningen har fallit för mycket. Sen begränsar det även strömmen kraftigt.

Vanligast är nog att man testar att ladda batteriet efter en viss tid och ser hur mycket man får i. Så vet man att kanske 75% går åt på 10 minuter eller vad det kan vara. Så har man flera batterier och byter med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det inte bättre att bryta när spänningen går under en viss nivå?
(eller om det momentana strömuttaget är för stort)
axelockero

Inlägg av axelockero »

Tack för svaren!

Ska se om jag kan göra någon form av krets för att skydda acken men även göra som netrunner skriver. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska använda LiPo batterier ännu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En metod är ju att helt enkelt dra batterispänningen till en analog ingång på processorn, och läsa av någon gång ibland (rejält lågpassfiltrerad förslagsvis). När batterispänningen kommer under en viss nivå så antingen stäng ner hela roboten eller kanske lämpligare dra igång ett larm av något slag, inte värst avancerat.

På min robot så var tanken från början att bara se till att veta att jag har god marginal på batteritid mot vad jag behövde. Och det dög fint.
Dock så kom det till i ett senare utvecklingsskede en liten display som bland annat visade batterispänning, men det var ren bonus. :P
axelockero

Inlägg av axelockero »

Tack för tipset! :D
Skriv svar