Laserdetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
netbear
Kontakt:

Laserdetektor

Inlägg av netbear »

Hej

Har ett litet problem. Behöver detektera om en laser stråle bryts men då jag inte har möjlighet att montera sakerna helt fast så behöver jag på något sätt få en detektor med så stor area som möjligt så att systemet blir okänsligt för små stötar.

Någon som har nån idé på hur man kan lösa detta. Har själv funderat på spridningslins.

/Björn
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du får nog berätta mer om du vill ha hjälp!.
Avstånd/yta/miljö...I vilket sammanhang ska deta funka i?.
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Så gärna så...

Mellan laser och detektor lär det bli max 3 meter, lasern kommer nog vara någon billigare (inte så kraftig) variant. Kommer att användas i ett mörklagt tält och i tältet kommer det att finnas någon form av rökmaskin för att göra lasern synlig. Bryts lasern vill vi ha en signal. Ska inte användas som larm eller annan kritisk användning.

Då det ska monteras i tält och då det troligen kommer röra sig en massa människor m.m. runt tältet är det svårt att montera något helt fast därför behöver vi hitta något system för att få en styrre detektionsarea.

Tack
/Björn
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oki.
Laser låter som ett mindre bra förslag, jag hade hällre satsat på en glödlampa med någon form av lins framför som kan knipa ihopa ljuset till en så tjock stråle att ljuset når detektorn vid dom värsta svajningarna!.
Så vida du inte har möjlighet att bygga en stor platta med detektorer på!?.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast frågeställaren ville ju att strålen skulle synas i luften....

Jag tror att det skulle kunna fungera bra om man tar en 5-10 cm stor mattskiva (sandpapprat plexi eller en såndär diffusionsglasskiva som man kan hitta framför små halogenspottar från Ikea) och sedan sätter man sensornen bra bit (5 -10 cm?) bakom skivan.

Eftersom det hela ska vara placerat i ett mörkt rum så kommer man nte att förlora allt för mycket i kontrastförhållande mellan stråle på / av. Och en laserpekare har ju kraftigt och fint ljus.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kan du använda en reflex (en sådan som brukar hänga och dingla i ett snöre) i ena änden och laser och detektor i andra änden? Det fina med dom är att ljuset alltid reflekteras tillbaka till samma punkt som ljuset kom ifrån.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Smart! Då kan man ju ha en lagom stor skiva täckt med reflexer..

Lätt att anpassa efter behov också.. Lägger på minnet..

Så även en laserstråle som är ganska "tunn" reflekteras tillbaka till mynningen på Lasern eller hur noggrant kan det bli?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Inte för att vara negativ här, men jag tror inte att man får nån "laserprecision" med en vanlig reflex. Den verkar reflektera väldigt diffust.

Jag provade just med 3 st olika reflexer med en lysdiodsficklampa, och inte i något av fallen fick man mer än en lysande reflex. Nån stråle av ljus tillbaka blev definitivt inte.

Kanske fungerar det bättre med en laser, kan inte prova eftersom min pekare är uten batterier. Men det är ju värt ett försök iallfall....
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Låt säga att det blåser till & att tältet svajjar till 1-2cm där lasern är monterad. Hur stor avikelse kommer punkten att få 3meter bort?. Hur räknar man ut det?.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du hade väl knappast någon "stråle" ut från ficklampan heller? Reflexvarianten används ofta på just det sättet som trådskaparen frågar om. Men man behöver nog modulera ljuset för att det ska fungera (vilket jag tror man behöver även med mattskiva)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tyckte att jag borde ha sett något typ av distikt ljus tillbaka. Men...

Men nu har jag provat med laserpekaren - krokodilklämma och 5 volt gjorde susen :-)

Men den bästa reflexen jag hade hemma fick jag med ett avstånd på ca två meter mellan laser och reflex ett svagt frussligt mönster ca 20 cm i diameter. Jag provade genom att lysa mot reflexen genom ett hål i ett vitt papper som jag satte precis framför lasern.

Det var svagt, men om man har branta filterbframför sensorn och/eller modulerar laserljuset så att man kan detektera just den frekvensen så kan det nog fungera fint.

En riktig reflex gjord för ändamålet kan ju försåss förbättra resultatet radikalt.
Skriv svar