Koppla in strömbrytare istället för timer till köksfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andi2k11

Koppla in strömbrytare istället för timer till köksfläkt

Inlägg av Andi2k11 »

Hej.

I vårt kök sitter det en dosa med plats för två infällda brytare. I det högra sitter en vanlig brytare som slår av och på lampan över spisen. I den vänstra sitter en timer som är inställd på 1h gör så att vi kan forcera luften i köksfläkten. Köksfläkten är altid igång men timern ska göra så det blir ett extra sug under 1h. Men timern fungerar inte. Hur mycket man än trycker på den så blir det ingen skillnad och det är känt fel i våra bostadsrätter.

Min fråga till er. Hur ska jag koppla in en vanlig strömbrytare så att man kan styra frånluften manuellt?

Första bilden visar strömbrytaren som jag vill använda och bild 2 och 3 visar hur allt är kopplat för tillfället. Hur kopplar jag in en vanlig strömbrytare istället för timern.

Hälsningar

Bild 1
Bild
Bild 2
Bild
Bild 3
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Koppla in strömbrytare istället för timer till köksfläkt

Inlägg av Klas-Kenny »

Anlita en elektriker, för din egen och andras säkerhet.

För övrigt, borde inte fläktens skyddsjord vara ansluten?? :shock:
Andi2k11

Inlägg av Andi2k11 »

Timern och brytarna har suttit där sedan huset byggdes. En elektriker har installerat dessa. Varför skyddsjorden inte är inkopplad vet jag inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jordtåten kommer väl från centralen och fläkten är kanske klass II?

Hmm, men det ser felkopplat ut...

Brytaren till höger får ju bara fas via timern?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

För allt vad jag kan se så tycks kablarna som går in i det vänstra hålet gå till fläkten. :humm:
Vad jag kan se så kommer fas och nolla in genom högra hålet. Fasen går in i lampknappen, och tändtråden går tillbaka i det högra hålet. Fasen delas vid lampknappen och går in i timern. Även nollan ifrån högra hålet går till timern.

Sen ut ifrån timern går fas och nolla, in i det vänstra hålet ut till fläkten. Där även den oanslutna jordledaren kommer ifrån.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag trodde att i högra hålet så är det bruna fas till fläkten och det grå tändtråd till lampan?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Känns lustigt att lampan också skulle gå på timern.. Och att man skulle koppla "ingångarna" på timern till fläkten och "utgångarna" till matning. :roll:
Andi2k11

Inlägg av Andi2k11 »

Jag tycker också det ser lite konstigt ut.

Men skulle jag kunna koppla ihop nolla från vänster med nollan från höger hål och sedan koppla in brytaren mellan fasen från vänster och höger hål?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om man skulle komma med en gissning (men det ska man egentligen inte men):
Koppla in den nya brytaren på dom två bruna som sitter på timern, koppla ihop dom två blå som sitter på timern.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror som CPMS.

Men, det kanske kan vara en idé att istället köpa en strömbrytare som har tvåpolig brytning. De kallas väl ibland "badrumsflältbrytare". De brukar dessutom ha fördelen att de har en "0"-markering på knappen för att man ska veta vad som är av och på.

Det lär rimligtvis vara inkommande fas, nolla samt utgående tändtråd till lampan till höger, och en EKK-treledare till fläkten till vänster.

Om det är nån slags gemensamt fläktsystem så kan det väl vara så att varje lägenhet bara manövrerar någon slags elektriskt styrt spjäll. Sådana kan dels paja, och kan dels vara rejält långsamma. (Då lär det också vara så att skyddsjorden tas gemensamt på något sätt, eller så är manövergrejen dubbelisolerad och behöver inte skyddsjord)

Jag har bott på ett ställe där det användes sådana spjäll till badrumsventilationen. De var trötta och vi bytte när vi flyttade in, men även efter byte tog det rätt lång tid för dem att röra sig. Jag har för mig att de arbetade med bimetall+värme som funktionsprincip...

Kolla alltså först upp så att det verkligen är fel på timern och inte på det som timern matar! Multimeter ställd på AC volt, ett område på minst 250V, och in med mätpinnarna på "L pil ut" och "N pil ut" och se om du får spänning när du drar igång timern. Får du ca 230V där så är det nåt annat fel än timern...
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Jag har själv samma timer för fläkten i badrummet. Håller ca 3 år sen måste den bytas. Tror det räcker att byta en konding men så långt har jag inte kommit.
Byta ut mot en likadan?

Edit konding blev kodning med autocorrect
Senast redigerad av linkan222 16 februari 2014, 21:55:47, redigerad totalt 1 gång.
Andi2k11

Inlägg av Andi2k11 »

Har nu satt dit en brytare som bryter båda ledarna. Men inte ett skit händer. Då återstår väl bara att styrningen till fläkten är kaputt....
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om du kopplat ihop dom två blåa som sitter på timern och kopplat ihop dom två bruna som sitter på timern och det inte händer något är det nog bara att kolla upp fläkten (eg. fläktstyrningen).
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om det är fel på flera anläggningar så borde inte detta vara ett fall för bostadsrättsförreningen?
Utan forcerad ventilation kan ju inte utsuget från spisen fungera så bra?

Var med och monterade in en sådan anläggning (mek. ventilation med köksfläkt som var forcerad vid matlagning) i en massa lägenheter för ett bra tag sedan och det blev ingen hit, när folk lagade mat tryckte dom in oset till andras toaletter. Tror inte dom räknat riktigt rätt på den anläggningen men det luktade ju gott när man satt och sket iallafall. :D
Andi2k11

Inlägg av Andi2k11 »

Felet ska tydligen vara själva timern. Fler andra som jag pratat med idag som har bytt till vanlig brytare har en fungerande fläkt. Blir väl att ta hit någon som får kolla på styrningen då.
Skriv svar