Tryckströmbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Arrowfredde

Tryckströmbrytare

Inlägg av Arrowfredde »

Hejsan!
Jag undrar hur man skulle kunna göra på enklaste sätt andvända en tryckströmbrytare som en vanlig på och av strömställare.
T.ex. stryra en led med en tangentbordsströmställare. När jag trycker första gången ska den lysa och nästa gång stänga av. Inget mer än det.

Någon som har någon bra idé?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå. Har skrivit en tråd om det här.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... din tråd handlar om att slå på med en +5V-puls och slå av med en jordpuls. Nu är det mer att både slå på och av med samma slags puls. En toggle-vippa alltså.

Du kan ta en 74HCT73 och sätta både J- och K-pinnen höga, och sen kopplar du din knapp till klockingången. 10k pulldown, och knappen till +5V. Varannan gång du trycker på knappen kommer en Q-utgång att bli 1 och 0.
Frod

Inlägg av Frod »

Tror den här borde funka, eliminerar kontaktstudsar...
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visserligen, men tangentbordsströmställare har sällan växlande funktion ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Schemat i min tråd kräver också en växlande brytare. Men tangentbordströmställare brukar ha 4 ben, därför antog jag att de var växlande. Det är kanske inte alla som är det..

Madmodder: Du har nog skrivit den enklaste lösningen. Om man inte använder en PIC-krets..... :roll:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo den är rätt enkel. Men man behöver antistuds. Det funkar nog bra med motstånd och kondensator. Men ska man ha en hel drös knappar blir nog en µC bästa lösningen.
Och vanliga såna små tunna tangentbordsströmställare är bara slutande. Benen sitter ihop 2 och 2 inuti.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page9.htm har du en rad olika lösningar på att toggla en utgång med hjälp av en vanlig momentan enpolig tryckströmställare.

Det första schemat är inte en sådan, men i stort sätt resten av schemorna på sidan är vad du vill ha.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Dekadräknaren 4017 med 3:e utgången till reset, insignal till clk. utg 1 & 2 som utsignaler.
Skriv svar