Dimmer med fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Dimmer med fjärrkontroll

Inlägg av Agamemnon »

Kan någon tipsa om var kan köper ett kit motsvarande det här:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... ctId=42687

Billigare då förstås.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har det kittet X 2 + lite extra brytare. Funkar rätt bra faktist!

Annars får du kolla rusta, jula, clasohlsson och ev biltema. Vet inte om de har samma funktioner dock.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Låter ju bra! Får kanske investera i ett sånt paket trots allt. Hur är räckvidden på fjärren och hur många kopplare klarar den?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Räckvidden är svår att säga ibland inte ens 5 meter ibland betydligt mer. Antar att det är något som stör den ibland.

Funktionerna är i princip allt man önskar.

Smidigt är att man kan gruppera brytarna hur man vill.

10 kanaler är det som jag vet. Har inte bruksen hittbar tyvärr så jag vet inte om det är fler än så.

Det finns också "fasta" dimlägen så man kan direkt ställa mellan 1-9 (siffertangenterna). Använder detta i samband med "gradual", dvs att den ställer mjuk (tonande), som tvbelysning. Funkar kanon! Särskilt då man har en prolle i taket som inte gillar ljus!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag har funderat på att köpa fjärrdimmers eller brytare och koppla ihop sändaren med exempelvis parallellporten på serven för att kunna styra lite belysning i hemmet... men jag har inte haft tid till det. Har mest bara kollat efter olika modeller. C/O har visst ett paket med tre ON/OFF-varianter och en fjärr för runt 200:-. Dessa går att gruppera i fyra olika grupper så att man kan använda upp till tolv fjärrbrytare. Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller?
Pratade tidigare ikväll med en polare som köpt dimmers på rusta men de höll tyvärr ingen vidare kvalité... avstängd så var de helt ok, men ju mer last man skickade igenom dom, dessto mer surrade/brummade dom. Att, som polaren, använda den i hemmabiosalongen, var inte att tänka på... så: varning för Rustas variant!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De jag har från rusa med dimmer funkar kanon, bara testat upp till 300w. Därimot de som är bara på/av funkar knappt alls.

De med dimmer funkar 20m bort och på en annan våning, kalas för mig helt enkelt. Betalade 249:- för ett trepack.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ojsan:Mina är vad jag hör iaf knäpptysta. Vet inte om min hörsel är 100% heller men jag blir iaf oerhört irriterad av hårddisken i den bärbara då den ligger under soffan (ungefär där kontakterna är) som jämförelse.

zeus:Jag kör bara vanliga glödlampor på mina dimmrar. Lysrörslampor startade inte alls. Men jag har kopplat på tex julgranen och adventsstakar allt funkar bra :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men det är ju så att man inte kan dimma lysrör då det är spänningen man begränsa så att säga. Elleer genetligen är det oftast en tyristor så ,am kapar sinuskurvan men iaf.

Sen så tänk bara på att man inte kan belasta den med lika många watt halogen som man kan med vanliga glödlampor.
Så säg att den klarar 300 w glödljus.
Då gäller det för vanliga glödlampor. Men det funkar bara med ca 150 watt halogen.
Jag vet inte varför det är så men så är det iaf.
Om någon undrar så jobbar jag just med att sälja dimmers, kontakter osv.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

zeus&v-g: ok, då ska jag meddela det till polaren.. han kanske råkar ha fått ett måndagsexemplar. (Han lastade dessutom bara med en glödlampa och en ljusslinga)
Skriv svar