För högt Qts på högtalare för att beräkna låda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

För högt Qts på högtalare för att beräkna låda?

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Jag tänkte bygga en liten bärbar högtalare till min kompis så att han slipper det hemska ljudet från den inbyggda högtalaren i telefonen så jag kollade runt på Elfa och insåg att de har nästan hela visatons sortiment av småhögtalare, vilket betyder att det finns datablad med alla nödvändiga parametrar till nästan alla! :D
Problemet är att när jag försöker räkna ut en sluten låda med hjälp av en såndär online-kalkyltor klagar den på att Qts är högre än Qtc och att det därför inte går att beräkna en låda. Om jag höjer Qtc till ett högre tal än Qts blir frekvenskurvan riktigt tråkig som ni förstår. Jag har dock inte provat att räkna ut lådan manuellt, men jag tycker inte att det borde behövas.
Betyder det att dessa högtalare är gjorda att sitta i någon annan typ av låda eller går det helt enkelt inte att beräkna lådor till så små högtalare?

Här är några exempel på högtalare jag har kollat på:
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 7nd_4.html
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 5_9_8.html
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 9nd_4.html
blueint
Kontakt:

Re: För högt Qts på högtalare för att beräkna låda?

Inlägg av blueint »

Vad är Qts och Qtc?
enhet?
gkar

Inlägg av gkar »

Första länken på google.
https://www.google.se/search?q=speaker+ ... &gws_rd=cr

(Om du inte vet vad TS pratar om och inte kan hjälpa TS: Varför kommenterar du och brusar så ofta i tråden istället för googla?
Det är låg SNR på dina inlägg.)
Användarvisningsbild
Guldancistrus

blueint skrev:Vad är Qts och Qtc?
enhet?
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, Qts är enheten för högtalarelementets totala Q faktor.
Qtc är ett valfritt värde som påverkar frekvenskurvan i den färdigbyggda högtalaren, plattast kurva ger 0.707
Om jag har fattat det hela rätt är det så, men jag är nybörjare på högtalarparametrar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

gkar skrev:Första länken på google.
https://www.google.se/search?q=speaker+ ... &gws_rd=cr

(Om du inte vet vad TS pratar om och inte kan hjälpa TS: Varför kommenterar du och brusar så ofta i tråden istället för googla?
Det är låg SNR på dina inlägg.)
Jag tycker att det är bra att folk kommunicerar ibland och frågar om saker istället för att vara helt beroende av google.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Guldancistrus:
Det är lite klurigt att få bra ljud med dessa högtalare, men det går.
Man måste kompromissa lite.
Nu vet jag inte vad man kan mata in i programmet, men någonstans kan inte programmet uppfylla det du har matat in.
T.ex att du vill ha ut en lägre frekvens än vad lådan (Qtc) kan ge med den höga Qts.
Tänk dig att man har en gammal telefon som ger ett väldigt smalt ljud (högt Qts) och vill få ljudet fylligare (lågt Qtc).
Med en viss kombination av värden så är det omöjligt.

Sedan är det inte säkert att det är omöjligt med just det Qts som du har matat in,
men det kan vara så att programmet inte är rätt för den typen av små-högtalare.

Svårt att svara på utan frekvensdiagram eller bilder på programmet.

Jag har förresten likadana högtalare som de första i din länk. :)
Tror att de kommer från en TV eller något. Jag har haft dem ganska länge.
Jag har länge tänkt göra något kul med dem ihop med bredbandiga bilhögtalare.
Lite lagom knasigt och roligt projekt. :)

Så det ska bli kul att se vad du kommer fram till.

edit: Det kan nog vara bra att tänka på att dessa högtalare ofta sitter helt öppna i TV-apparater.
Detta i kombination med att de är små, gör att de inte har jättemycket ork att flytta luft.
Så det är troligen lättare att dämpa deras resonans än att skapa "ny" resonans lägre ner i frekvens.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag har också en bunke sådana element. De låter hellre än bra om man nu får säga så.

När jag snickrar mobila högtalare brukar jag göra följande. Leta upp ett billigt 2.1 datorhögtalarsystem, finns massor. De brukar låta ok. Många matas med 12VDC. Perfekt, man kan köra på batteri. Köpa en bluetoothmottagare på netonnet. (anderssons billiga). Bygga in allt i en sjysst låda. Blir hur bra som helst. Och magnetiskt avskärmat om man nu behöver det :)

Alternativ 2 är. Åk till returbilen. Skruva ut några sjyssta element ur en bil. Volvo har riktigt bra. Kostar ofta några tior. Köp en billig kinaförstärkare med någon TDA-krets och smäll ihop i en låda.

Jag har byggt många, många högtalare och tycker det är riktigt svårt att bygga små billiga saker som låter lika bra som plastskiten man köper på Kjell.

Bygger man lite större så är det dock ingen konst att spela skiten ur betydligt dyrare köpelösningar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Voight pipa passar små element bra.
Det kan låta riktigt bra.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Idén med 2.1-högtalare är riktigt bra. Finns en bra BT-mottagare på dx.com också som är användbar.
Annars köper man en Roxcore Qubeat http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... eat-p92136 och lägger energin på att bygga nått annat...
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Tack för alla svar! Jag tror jag bygger en låda utan att räkna alls, har lyckats ganska bra så förut.
Det där med 2.1 högtalare har jag också funderat på men jag har inte hittat några lämpliga högtalare. En kompis gav mig två 2.1 basar han hade hittat en gång, men de lät förfärligt uselt.

JimmyAndersson: "Så det är troligen lättare att dämpa deras resonans än att skapa "ny" resonans lägre ner i frekvens"
Kan du utveckla det där? jag förstod inte riktigt vad du menade.

Glycol79: Returbilen kände jag inte till! Hoppas att jag kan kan dit nån gång! Det som är bra är att man kan plocka ut förstärkaren då också.

4kTRB: "Voight pipa passar små element bra."
Aha, det visste jag inte! ska läsa på lite mer om dem för jag har ett par små basar som inte låter så bra i lådorna de sitter i.

Återkommer när jag har beställt och fått hem elementen!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Chansa!

Du har PM.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Guldancistrus skrev: 4kTRB: "Voight pipa passar små element bra."
Aha, det visste jag inte! ska läsa på lite mer om dem för jag har ett par små basar som inte låter så bra i lådorna de sitter i.
En av flera sidor i ämnet
https://mywebspace.wisc.edu/jstalnak/we ... eSpeakers/
Skriv svar