Nackdelen med mitt förslag är som sagt osäkerheten för den exakta nedre gränsen. Fast väljer du en bit under 40V för DZ1 så kommer kretsen garanterat att indikera från "nån stans under 40V" och uppåt.
Men om nu kretsen ska driva en indikeringslampa - duger det med LED? Ett gäng röda LED i serie som drivs av kretsen jag föreslår skulle göra att optokopplare och resten av elektroniken inte behövs - kretsen skulle då dessutom fungera även om lågspänningssidan är utslagen. Nackdelen är förstås att kablarna till LED'n bör tåla 400V, men man kan fixa-dona med seriemotstånd som gör att en eventuell kortslutning inte innebär nån brandfara i sig.
Är det helt elektriska bilar eller är det nån kombination med förbränningsmotor? Om det också är en förbränningsmotor så är ju brandfaran klart större. Med ett helt elektriskt system så är gnistor inte så jättefarliga, men ihop med bränsle så kan ju allt gå åt skogen...
limpan4all: tål verkligen en väggvårta 380-400V DC? Det är ett par dussin volt mer än de 358V man får vid likriktning och glättning av max spänning (253V = 230V+10%) i ett "220-240"-uttag.
Hjälp med 400V DC galvanisk avkänning
Re: Hjälp med 400V DC galvanisk avkänning
Med andra ord. Du vill ha en digital signal till klenspännigs sidan när spänningen på lågspännings sidan överstiger 40V.
Re: Hjälp med 400V DC galvanisk avkänning
Danei, helt korrekt! Jag inser att jag har skrivit analog tidigare i mina inlägg och det var ett ordentligt feltänk. Ja digital!!
Och MiaM, ja nedre gräns behöver ej vara speciellt exakt sa jag har stort hopp ang din krets
Att driva lamporna direkt pa högspänningssidan är tüvärr inte okej enligt "reglerna". Vi vill undvika alla extra kablar högspänning runt ramen som ej är helt nödvändiga.
Och MiaM, ja nedre gräns behöver ej vara speciellt exakt sa jag har stort hopp ang din krets

Att driva lamporna direkt pa högspänningssidan är tüvärr inte okej enligt "reglerna". Vi vill undvika alla extra kablar högspänning runt ramen som ej är helt nödvändiga.