Hjälp välja AC adapter till internt NimH batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ConnyFox

Hjälp välja AC adapter till internt NimH batteri

Inlägg av ConnyFox »

Hej jag är ny här och skulle behöva lite hjälp..

Jag har en batteridriven skruvdragare modell mindre (stavformad) som drivs med 3st interna 1,2v nimh batterier, det står 1000mah på dom vet ej om det är per batteri eller för alla tre...

Det enda som står på utsidan är att det är 3,6v nimh (3x1,2v), står ej vad den skall matas med.

Nu är det så att jag saknar ac adaptern till denna apparaten och behöver veta vilken styrka som är lämplig för att ladda denna, går detta att räkna ut?

Eller om någon råkar känna till detta okända märke, det är en eagle scandinavia :)

Om någon kunde hjälpa mig med detta vore jag väldigt tacksam!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp välja AC adapter till internt NimH batteri

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Lite definitioner:
Varje NiMH cell har 1000mAh. Det har ingen betydelse om det är en eller fler celler, de har alla samma värde.
1000mAh är i övrigt det samma som 1Ah. Observera gärna versaler/gemener, de har ofta stor betydelse i elektroniken.

Lämplig laddare beror på om du vill att den ska snabbladda eller långtidsladda.

Långtidsladdningen är det enklaste, då behöver du en laddare som ger minst 4,35V och så nära 100mA som möjligt.

Du kan inte ladda denna med en AC-adapter, den ska ge DC eller pulserande DC. Och den ska vara strömbegränsat! Detta sker oftast i de billigaste transformatormodeller vid att transformatorn inte kan ge mer ström - och det är ett helt OK sätt att lösa det på.

Snabbladdningen kräver en hel del mer elektronik och det är helt enkelt inte värd det till denna skruvdragare.
ConnyFox

Inlägg av ConnyFox »

Det närmsta jag kan hitta är en 5v 250mA, fungerar det tro?

Menade givetvis an ac->dc adapter :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att ladda NiMH på det enkla sätt ska man ladda med C/10 i 14 timmar.

C är i detta fall 1000mAh vilket då (inte helt korrekt) räknat blir 1000mA / 10 = 100mA.
Denna ström "ska" en cylindrisk NiMH-cell tåla att stå med i oändlig tid.

Med 5V & 250mA blir det inte helt rätt. Om de 5V kommer av en aktiv reglering är det inte önskvärd, detta innebär en primärtswitchad regulator som inte är strömåterkopplat.

MEN - man kan såklart lösa detta. Om vi utgår ifrån den adapter på 5V & 250mA kan man seriekoppla med ett motstånd på 6,9 Ohm skulle det bli helt OK.
ConnyFox

Inlägg av ConnyFox »

Låter nog bli tills jag hittar en lämpligare adapter då jag är aldeles för osäker på sådant här :)

tack för dina svar!
Skriv svar