Hej alla glada forumare! Jag har en fråga angående en viss sensor.
Jag håller på med större projekt där det ingår att mäta spänning över ett stort batteripack! För att göra detta använder jag mig av en spänningsgivare LV 25-p. Den likströmsspänning jag ska mäta ska ligga kring 100 volt. Resistanser till +HT justeras så att strömmen till +HT blir 10 mA. Har jag förstått det rätt om jag tror att strömmsignalen ut från M kommer att bli 10 mA?
http://www.lem.com/docs/products/lv%2025-200.pdf
Sensor: LEM LV 25-P (spänningstransducer)
Sensor: LEM LV 25-P (spänningstransducer)
Senast redigerad av blueint 13 februari 2014, 16:27:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Sensor: LEM LV 25-P
Det var inte mycket att applikationsförslag i det där databladet.
Jag kan inte svara på din fråga enbart utifrån det.
Jag kan inte svara på din fråga enbart utifrån det.
Re: Sensor: LEM LV 25-P
Det verkar vara en matningsspänningsberoende ström för rätt utslag.
Men Rm är ju på lågspänningssidan, på högspänningssidan är allt ju redan monterat.
Men Rm är ju på lågspänningssidan, på högspänningssidan är allt ju redan monterat.
Re: Sensor: LEM LV 25-P (spänningstransducer)
Nja... detta är väl redan injusterat och monterat på den modell du valt att köpa? Och 10mA drar den bara på primärsidan vid nominell spänning, dvs vid 200 volt.mhgren skrev:Resistanser till +HT justeras så att strömmen till +HT blir 10 mA.
Nej.mhgren skrev:Har jag förstått det rätt om jag tror att strömmsignalen ut från M kommer att bli 10 mA?
Jag antar att man räknar ut strömmen så här:
Nominell spänning på primärsidan är 200 volt.
Nominell ström på sekundärsidan är 25 mA.
Det betyder att vid 200 volt får du 25 mA ut (conversion ratio). Detta samband är linjärt. Alltså bör du kunna förvänta dig att få 0.125 mA per volt ut, dvs för 100 volt får du 12.5 mA. För att den strömmen ska kunna flyta till jord behöver du låta den gå genom ett motstånd, Rm som du lämpligtvis mäter spänningen över, eller hur du nu vill avläsa signalen. Rm får inte vara för stort - då överstiger spänningen sitt maximalt tillåtna värde. Det är därför det finns en tabell med max Rm. Lägsta Rm är 0 ohm.
Rm skall du däremot välja själv och sätta dit. Testa att sätta dit något mellan ca 100-330 ohm. Om du har kortet tillgängligt är det ju inte så svårt att mäta utströmmen, så ser du ju själv vad du får för resultat.