Hej,
jag vill starta en 220v dammsugare när jag börjar slipa med tryckluft. Jag har en idé om att koppla en tryckvakt på tryckluftsslangen men det verkar inte helt korrekt? Kompressorn är stor och det är inte säkert att det blir något tryckfall när man börjar blåsa. Det andra alternativet är då att gå på någon form av flödes-relä. Har någon förslag på hur jag skall lösa detta? Det skall helst vara ett relä som inte stjäl all för mycket flöde.
Tack på förhand!
/Sparcraft73
Luftflödesbrytare
-
Re: Luftflödesbrytare
En luftflödesmätare brukar bestå av en uppvärmd temperaturkänslig resistans (i många fall en tråd) som sitter i flödet och en som inte sitter i flödet. Beroende på skillnaden i temperatur så kan man mäta flödet. Den resistans som sitter i flödet kyls av mer än den andra och man kan räkna ut hur stort flödet är. Gissar att det finns färdiga sådana prylar, annars går det kanske att hitta ett schema på en sak att bygga själv. Det underlättar ju att du bara behöver en omslagspunkt och inte ett noggrannt flödesvärde.
-
Re: Luftflödesbrytare
Eftersom du inte behöver veta hur stort flödet egentligen är skulle jag lyssna efter när du har flöde eller inte. Du sätter en mikrofon på röret vid nedsticket och förstärker bruset som blir när du har flöde. Bruset får styra en frånslagsfördröjning på 30 sek eller mer, så att inte damsugaren slår till från om du småduttar på slipen.
Om du gör den med en mikroprocessor så kan du analysera flödesljudet mera nogrant, men du kan göra den med diskreta komponenter också.
Om du gör den med en mikroprocessor så kan du analysera flödesljudet mera nogrant, men du kan göra den med diskreta komponenter också.