Som jag ser det bör man välja CAM-system med stor omsorg med bl.a. följande saker att tänka på:Cykelmorfar skrev:Jag har en fråga om CAM programmen, om man tar mastercam eller gibbscam kontra något billigare, blir man väldigt begränsad i dem billigare programmen? Vad är den största skillnaden helt enkelt? Kortare bearbetningstider?
Hur snabbt kommer man från CAD till färdigt program med det utgångsmaterial som man får från sitt CAD-system ?. Har en känsla att jobba från solider oftast är klart snabbast
Kan CAM-mjukvaran på något sätt minska antal block i programmet. I bättre CAM-mjukvaror finns t.ex. möjlighet att omvandla dom små inkrementen till cirkelbågar där så är lämpligt (även till splines om styrsystemet kan hantera detta). Detta minskar risken för stopp i äldre maskiner där styrsystemet inte läser och bearbetar så många block i förväg och möjliggör därigenom högre matningar och bättre ytor
Finns flexibilitet för framtida behov ?. Finns det t.ex. moduler för 5-axlig fräsning ?. Pratar man "port machining" för cylindrar så krävs simultan 5-axlig fräsning för bra resultat. Men då behövs ju givetvis också en annan maskin än Storebro Combimill

Finns det postprocessor för mitt styrsystem. Normalt inget problem med Heidenhain. Kostnad ?
Support ? Kostnad ?
Uppgraderingar ? Kostnad ?