Combimill med risig heidenhain

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa

Re: Combimill med risig heidenhain

Inlägg av persa »

Cykelmorfar skrev:Jag har en fråga om CAM programmen, om man tar mastercam eller gibbscam kontra något billigare, blir man väldigt begränsad i dem billigare programmen? Vad är den största skillnaden helt enkelt? Kortare bearbetningstider?
Som jag ser det bör man välja CAM-system med stor omsorg med bl.a. följande saker att tänka på:

Hur snabbt kommer man från CAD till färdigt program med det utgångsmaterial som man får från sitt CAD-system ?. Har en känsla att jobba från solider oftast är klart snabbast

Kan CAM-mjukvaran på något sätt minska antal block i programmet. I bättre CAM-mjukvaror finns t.ex. möjlighet att omvandla dom små inkrementen till cirkelbågar där så är lämpligt (även till splines om styrsystemet kan hantera detta). Detta minskar risken för stopp i äldre maskiner där styrsystemet inte läser och bearbetar så många block i förväg och möjliggör därigenom högre matningar och bättre ytor

Finns flexibilitet för framtida behov ?. Finns det t.ex. moduler för 5-axlig fräsning ?. Pratar man "port machining" för cylindrar så krävs simultan 5-axlig fräsning för bra resultat. Men då behövs ju givetvis också en annan maskin än Storebro Combimill :)

Finns det postprocessor för mitt styrsystem. Normalt inget problem med Heidenhain. Kostnad ?

Support ? Kostnad ?

Uppgraderingar ? Kostnad ?
Pellman

Inlägg av Pellman »

Ok, det känns som att det finns en del substans i att välja tnc155, om jag drar slutsatser av det som skrivits, problemet verkar inte ligga i vilken styrning man har utan vilket CAM man väljer.
Tror du persa att en 155:à kommer göra vårt jobb iframtiden?
Jag förstår att en gammal styrning inte stöder alla funktioner i ett modernt CAM.
Men det är en prisfråga med.
Var kommer svagheterna finnas?
Jag googlade lite på priser på prototrak och fick nån indikation på typ 14000 dollar.
Så det går bort.
Vi får ju se till vad vi har för fräs med, kan ju inte köpa mjukvara och styrning för miljontals kronor till en 20-30kkr fräs.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror du är inne på rätt linje.

Försök få fart på 145'an så billigt som möjligt.
Då får du chansen att prova maskinen mekaniskt.

Visar det sig att du är nöjd med maskinen, kan du fundera på byte av system.
Pellman

Inlägg av Pellman »

Har ni tips på några trådar där man kan se vad man kan åstadkomma med liknande maskin?
Jag har sett fräsarns hemsida och vissa delar han visa här på forat.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det har mest att göra med vem som handhar maskinen...
persa

Inlägg av persa »

Tror definitivt att TNC155 gör jobben som ligger inom maskinens möjligheter men:

Inte lika snabbt som en modern maskin med modern styrning. Men hur bråttom har ni ?
Inte lika fina ytor som en modern maskin med modern styrning. Maskinens varvtal och styrsystemets framförhållning begränsar (varvtalet kan fixas med varvtalshöjare). Men ni bör ju i alla fall teoretiskt klara få fram minst lika fina grejer som Fräsarn

Fräsarn finns ju förresten i Sorunda vad jag vet. Varför inte ett studiebesök ?
Pellman

Inlägg av Pellman »

Nej vi har inte så bråttom.
Vi funderar lite på ändringar för att få upp varvet lite.
Men med tanke på vad man kan åstadkomma i min Aciera f3, så tror jag att man borde uppnå minst samma ytfinhet i storebron.

Och det är ju som vanligt och som med allt, det krävs träning för att bli duktig.
Man blir ju inte världmästare i roadracing om man inte tränar.
Det är som Pippi säger med, man måste ju ha en trumpet för att kunna spela trumpet. :D

Tack för all hjälp so far, det har varit till stor nytta.

Åter till mina praktiska funderingar.

Är det någon som möjligtvis kan verifiera min komponent?
Numret på den kylda trebeningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Pellman
CAD/CAM
Jag har valt Bob CADCAM från usa. Jag har 2st vers 23 + 25 och de har kostat runt 3000spänn styck.
Första vers 24 med 16 CD skivor :tumupp: bästa tänkbara inlärningsätt tycker jag som är trög i skallen.
Sedan en sak som klart avgjorde, du får hur många postprocessorer som helst.
Du skickar över den fakta du vet och de skriver en kompett post-P. Jag har till flera maskiner o det har funkat bra!
Dessa kan du sedan redigera själv om man vill. finns med på CD eller på nätet också.

Läs mer om BCC på forumet http://www.cnczone.com
samt hos

http://bobcad.com/
Pellman

Inlägg av Pellman »

Skall kollas, tackar..
Stene

Inlägg av Stene »

Jag kör också med Bobcam. Är mycket nöjd med det.
Skriv svar