3D är friformytor. Bearbetningsvägarna beskrivs som små inkrement (mindre inkrement ju finare yta som eftersträvas) antingen i 3 axlar (X,Y,Z) simultant eller i 2 axlar (vanligtvis X,Z eller Y,Z) simultant.
Kräver "Blockwise Transfer" eller "Drip Feed" möjlighet hos maskinens styrsystem såvida det inte är ett riktigt modernt styrsystem med mycket stort arbetsminne. Även bättre ju fler block i förväg styrsystemet läser och bearbetar för att få bättre flyt, snabbhet i körningen
Normalt följer man nog inte höjdkurvorna när man fräser utan går rakt över berget i 2 eller 3 axlar med kort sidoförflyttning mellan varje passering. Men även om man vill köra efter höjdkurvorna så definieras ju höjdkurvan som små inkrement i X och Y
Med tanke på det ni har planer på att bearbeta så är det nog klokt att redan nu gå in på CAM. Exakt vilket CAD använder ni ?. Vissa CAM-mjukvaror är framtagna för att funka bra mot vissa CAD-system
Tänkte kasta mig in i den här tråden också, Magnus heter jag och är ägare nummer 2 på combimillen.
Jag har en fråga om CAM programmen, om man tar mastercam eller gibbscam kontra något billigare, blir man väldigt begränsad i dem billigare programmen?
Vad är den största skillnaden helt enkelt? Kortare bearbetningstider?
Min kusin använder gibbs på jobbet, han sa att det gick snabbare att lära sig än mastercam...
Nu vet jag inte vad priserna för licenser ligger på dom programmen så det kanske går bort ändå.
Gratis 2,5D CAM. Vill man köra 3D gäller betalversionen HSMWorks. Pris ?
Ni kan ju alltid ladda hem HSMXpress och pröva. Funkar det bra så ligger ju HSMWorks bra till för 3D. Det är ju också det som är taktiken från leverantören
Ok, då vet vi att vi skall ha CAM.
Då kommer följdfrågan...
Vilka styrsystem stöder så avancerade CAM program, fixar en tnc 155. Jobbet.
Den har väl drip feed?
Eller ska man gå på ett datorbaserat dirrekt.
Jag är fortfarande inne på prototrak linjen, men såg ebay att en äldre burk låg på 20kkr, dock oanvänd.
Är det någon som vet om det finns liknande system?
Va det någon som kunde kika på komponenten jag babbla om tidigare??
Det vore asgullit.
TNC155 klarar "Blockwise Transfer" som är Heidenhains benämning på "Drip Feed"
Allting är relativt. Nyare styrningar läser och bearbetar fler block i förväg vilket ger bättre flyt och snabbare bearbetning. Men många kör / har kört 3D med TNC155 och med helt OK resultat. T.ex. fräsarn här på forumet. Bläddra en bit bak i trådarna så har han en riktigt fin tråd med bilder på vad han åstadkommit
Dubbelkolla att äldre Prototrak klarar Drip Feed. Prototrak är framtaget för enkel programmering ute vid maskinen. Inte säkert det fungerar så bra ihop med CAM och 3D
Detta ur ett 2,5D CAD/CAM, man ritar en profil för att skapa '3D' = en av finesserna i Partmaster
Har Drip Feed i kommunikations programmet och postprocessor finns till 155:an
Smidigt om man har ytor likformiga runt en rotationsaxel. Liknar väldigt mycket den 3D option som Hurco har direkt i sina styrsystem. Antar att man även kan programmera en likformig sluttning runt en platå som en profil
Men hur fungerar mer olikformiga ytor som inte roteras runt en rotationsaxel
Har man Solid Works och jobbar med solider så är ju det naturliga att använda dom för att ta fram program. Om man bortser från inköpskostnaden för CAM-mjukvaran
kollade HSM Works priser för ett tag sedan till jobbet. Enklaste versionen går på ca 70kkr per år. Vet dock inte om det blir mindre när man "bara" ska förnya licensen. men det sas inget om det vilket jag utgår från att säljaren hade gjort eftesom jag sa att jag tyckte det var dyrt.
men kan verkligen reckomendera HSM Express om man vill komma igång och dessutom har solidworks.
70.000,- / år kan ju inte stämma. I så fall lär dom ju inte sälja någonting. En viss kostnad för support och fria uppdateringar får man dock räkna med för varje år
HSM Works Professional (the 3D version) 7.500 euros (about 66.040 Skr)
1 year of maintenance 1.125 euros
The Premium (3ax/5ax version) costs 10.500 euros and the maintenance is 1.575 euros.
As you do not yet have a 5 ax machine, it might be better to purchase now the 3ax version and update only when you purchase such machine.
The update to 5ax is 3.600 euros.
Nu när jag tänker på det och läste mailhistoriken så var det nog så att det var 70 lax som engångskost och sedan fortlöpande "maintenance" som var på årsbasis. Dyrt ändå tyckte jag Sorry för fel-info.