Hjälp med Mikrofon & 3,5mm jack

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FiNCH

Hjälp med Mikrofon & 3,5mm jack

Inlägg av FiNCH »

Hej.

Okej, ska försöka förklara detta så smidigt som möjligt.
Jag har en Audi med färgskärm och massa lull lull innuti (jävligt oväsentligt) jag har skaffat mig en GPS Tracker som skickar information till en Server så att jag kan hålla koll på bilen. Denna GPS Tracker har en jävligt tuff funktion nämnligen att jag kan ringa till den och då svarar den direkt och jag kan då avlyssna vad som händer men kan inte prata tillbaka, dvs one way only.

GPS Trackern har 1 stycke AUX Ingång, ungefär som på telefonen eller liknande, det följde med en billig skräp mikrofon som fungerar helt okej.

Nu till min idé, jag kommer koppla in detta i min bil, det är enkelt.
Ni mins den där Färgskärmen jag nämnde? Den har bluetooth handsfree, dvs jag kan koppla telefonen till den och ringa samtal, det sitter 2x mikrofoner i Taket vid Takbelysningen, dom är faktiskt rätt så bra, sladden går längs A stolpen på bilen ner till färgskärmen.
Min tanke är då att Hooka upp mig på dom mikrofonerna istället, men eftersom jag inte kan mer än + och - så tänkte jag ta hjälp av er som kan!

Jag har lyckats hitta en och annan bild på Mikrofon kontakten.
Bild 1: http://www.carsystems.home.pl/akcesoria ... 20opis.jpg
Bild 2: http://www.autoteileltd.com/audi-a3-a4- ... icrophone/

Det verkar som att det är 2 sladdar, men jag funderar mest på att det borde vara fler? plus, minus, signal..
Jag kan som sagt ingenting om detta, jag tänker att jag ska skarva på en AUX Hane som jag sticker in i GPS Trackersn AUX Hona.
Det är väl egentligen inte AUX men det är helt enkelt en 3.5mm ingång.

Jag har beställt specialverktygen för att ta ut Sterion (färgskärmen) och koppla loss den så kallade Mikrofonkontakten, sen hooka upp en sånn där 3,5 jack och plugga in i GPSen, ringa till GPSen och se om det fungerar, och på så sätt får jag också veta om det verkligen är mikrofonsladden. Det jag behöver veta är egentligen hur många sladdar, plus, minus, signal osv.

Nåja, hoppas jag vart tydlig nog.
Tack! :)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med Mikrofon & 3,5mm jack

Inlägg av MiaM »

De flesta mikrofoner som används i de där sammanhangen brukar få in ström (plus) på samma ledning som ljudsignalen kommer ut på.

Jag tror inte det är en jättebra idé att koppla ihop grejerna. Både GPS'en och blåtand-handsfreefunktionen kommer att "slåss" om vem som ska mata mikrofonen med ström. Vad som händer om bara en vill mata ström är osäkert, den andra kanske bara "tittar på" eller så kanske den andra belastar strömmatningen så mikrofonen fungerar dåligt. När båda försöker använda mikrofonen samtidigt så kanske mikrofonen får för hög spänning och därför fungerar dåligt.

Dessutom har den här typen av mikrofoner rätt hög impedans - det kan också hända att ljudet blir sämre för att två enheter belastar signalen samtidigt.

En av de största problemkällorna är dock risken för jordslingor och därmed störningar. Vanligaste är att man hör generatorljud men alla möjliga andra elektriska grejer kan också höras (vindrutetorkarmotor eller liknande).

Å andra sidan kanske det funkar riktigt bra.

Jag skulle å tredje sidan tro att det kanske inte är mikrofonen utan GPS-mojängen som har halvdåligt ljud. Prova först med en bättre mick!
FiNCH

Inlägg av FiNCH »

Tack för svaret.

Min tanke är inte att det skall låta bättre, min tanke är att jag skall slippa riva taket och installera en mikrofon till bara för GPS Spåraren när det redan finns 2 stycken installerat i bilen.

Jag använder aldrig Handsfree i bilen, och eftersom jag inte gör det så är ju inte Mikrofonen aktiv, alltså borde den inte krocka med GPS Spåraren?
Den har 2 sladdar, Minus och Plus, så det är väl egentligen bara hooka upp ett 3,5mm jack och sen testa?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha!

Ja, men om du alltså tänkt att inte använda handsfree'n så kan du prova att ansluta en handsfreemikrofon endast till GPS'en. Handsfreen kanske blir "arg" över att en mick saknas, det kan du kanske lösa genom att koppla in den till micken som medföljde GPS'en.
FiNCH

Inlägg av FiNCH »

Jag tänker köpa en 3.5mm jack och koppla kontakten till sen testa, det borde fungera känns det som.
Återkommer med hur det gick när skrotet från Ebay kommit.
Skriv svar