Kontaktdon, HP laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Kontaktdon, HP laptop

Inlägg av Icecap »

Jag har ganska ofta min laptop med till jobbet. Det finns olika anledningar till det och är utan betydelse.
Men jag har också ibland glömt nätdelen det ställe jag INTE är och det kan göra mig irriterat på mig själv.

Men som de kloka säger: don't get mad, get even!

Så en lösning hade varit att helt enkelt skaffa en nätdel på varje plats och lösa detta enkelt. Men nu kommer det in lite tankar: vad om man nu bara skaffade en plugg som passade, då kunde jag i nödfall använda en labb-nätdel (finns båda ställen), billigt och enkelt.

Men sedan kom tanken att jag kunde köpa en biladapter och de finns ju - men att hitta rätt kontaktdon kan ju vara en mardröm iom. det är HP. Så finns det någon som vet om det finns någon typbeteckning på donet?

Det rör sig om 18,5V (65W max). Kontakten är cirkulär, har GND på ytterröret (diameter 7mm) och +18,5V på inneröret. Sedan finns det den "intelligenta pinnen" i mitten för att identifiera det hela som en HP-nätdel så att datorn vill ladda alls.

Kollar man som exempel hos Clas i sjön har de 32-5502 till 379:- som jag kunde vara intresserat av - men kollar man på bilden är det rimligt lätt att se att det inte verkar finnas en propp som passar och då kan det ju kvitta.

Visst, jag kan köpa en "riktig" HP-nätdel i samma affär, kostar "blygsamma" 599:- och är uteslutande till 230V.

Så i grunden är frågan: någon som vet om (och i så fall var) man kan köpa dessa kontaktdon lösa?
Användarvisningsbild
Noxin

Re: Kontaktdon, HP laptop

Inlägg av Noxin »

Jag har köpt lösa kontakter på Teknikmagasinet eller Kjell. Kommer inte riktigt ihåg var det var.
De räknades nog som reservdelar till vår bil-dator-adapter.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Dom 18.5V Compaq/HP jag har sett har ingen mittpinne alls, utan är en vanlig 2.1mm DC-plugg. Samma med ASUS:en jag själv kör med nu, fast den är en 19V men med samma plugg. Håller annars med! Flyttar också ASUS:en fram o tillbaka rätt ofta och insåg tidigt att det enda hållbara var att ha en adapter på varje ställe. Iom avsaknad av mittpinne så har det aldrig varit något problem på någon av maskinerna.

Till ASUS:en har jag tre nätdelar nu. Original som är minst och som man tar med sig om man ska sitta någon annanstans. En Targus 90W universal som används hemma och en 19V som kommer från någon gammal skrotad noname-laptop. Den senare på jobbet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men se på fan!

Noxin: tack! Kollade på Kjell & kossorna och nu är den identifierat!
HP netbook DC-kontakt 7,4x5,1 LUAK, art.nr. 44762 till 19:90!
Skriv svar