Fjärrstyrd volymkontroll med 4-kanalig ingångsväljare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Re: Fjärrstyrd volymkontroll med 4-kanalig ingångsväljare?

Inlägg av stoffe »

Aha, ja jag vill kunna vrida manuellt på volymkontrollen oxå. Jag tror jag lägger en beställning på det kit som jag hittade. Då får jag 6 st stereo ingångar och en stereo utgång som jag kopplar internt i förstärkaren.

En sådan vridomkopplare har jag liggandes som på bilden, men jag vill mycket hellre kunna välja via en fjärrkontroll. Det känns bättre på alla sätt och vis där denna utrustning skall användas. Nämligen i mitt vardagsrum :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vridomkopplaren tog jag med för att visa principen bakom "6-way"".

På något annat ställe skrivit om ett kit jag beställde från England med programmerad PIC och fjärrkontroll jämte IR-mottagare.
Från Eco...nånting i Motala köpte jag motorpot och min tanke var, och är fortfarande, att koppla upp en H-brygga och låta två utgångar från PICen styra motorn, "att å fram". Ett gäng av de ahndra utgångarna kan man enkelt koda med en CMOS-krets och styra några reläer.
Varför köra på den här lösningen när det finns färdiga moduler? Det handlade mer om att någon gång göra någotmer "avancerat" själv istället för att köpa färdigt.
Kollade för några månader sedan in på sajten (i England) som sålde PIC-paketet men det var redan ute ur sortimentet. Finns säkert fler ställen.
http://www.ecotec-online.se/main.php?cid=24
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jo jag tycker inte denna typ av projekt är så roliga att bygga själv, jag vill hellre koppla ihop själva förstärkaren och göra andra roliga projekt som handlar mer om analogteknik. Dessutom har jag andra projekt där jag hellre lägger ner tid på :)

Men den du länkade till var inte 6 way stereo?

Här är den som jag ej köpt ännu. Det ser faktiskt ut som det ändå bara blir 4-way stereo med två extra ingångar och två extra utgångar?

http://www.aliexpress.com/store/product ... 03951.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utgångarna är bara ett par (alltså H + V), du kan ju koppla fler kontakter så du får fler utgångar men då skulle jag föreslå en typ av buffer om du ska driva fler enheter.

Tillägger: Det är ju ofta så att man bygger något väldigt speciellt där man vill ha in en särskild funktion. Då är det, tycker jag, bättre att koncentrera sig på den huvudskaliga funktionen och köpa på sig en modul som gör det extra man vill ha. I en och annan av mina förstärkare sitter det/ska det sitta fjärrstyrd volymkontroll eller en VU-meter (med rör). Jag har då köpt in just dessa moduler och istället satsat på bygget av själva förstärkaren.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej igen

Ja vad häftigt med VU meter med rör! Antar att det är UM rör av något slag?

Nu är det inte fler utgångar jag är ute efter utan fler ingångar. På elschemat som jag länkade till ovan så är de två högra ingångarna kopplade till separata utgångar. Jag vill ju ha att alla 6 stereo ingångar ska gå ut på 1 stereo utgång. Det ser ut som att det är 3 stereo ingångar och en 5.1 ingång om jag tolkar elschemat rätt. Tyvärr kunde jag ej länka in schemat här direkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej igen.

Jag köpte mig en MV04, den verkade till slut bäst. En del verkar dock ha haft problem med den.
http://www.diyaudio.com/forums/parts/11 ... tor-6.html

Jag återkommer med hur denna funkar efter några veckors testande, när jag nu får den förstås :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kunde ju köpt min överblivna billigt .... Problemet är det där två motstånden som bestämmer hur skrottet ska fungera vid spänningstillslag och kanalbyte.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Aha, trodde du hade den med fula fjärren till salu. Då fatta jag fel.

Vilka två motstånd är det? Jag har inte något kretskort ännu. Hur ska jag modifiera kretskortet för att få det att funka bättre och hur uppenbarar sig felet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade en MV02 också. Med mitt shoppingberoende borde jag vara med i Lyxfällan .... :P

Två motstånd, se länken till diyaudio, bestämmer hur fjärren ska bete sig vid olika lägen - kanalbyte och spänningstillslag. Kolla R17 resp R18.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Då var jag igång igen med detta projekt. Jag delar med mig av denna instruktion på engelska som jag fått överstatt från kinesiska. Dock så fattar jag fortfarande inte hur jag ska koppla ihop denna. Har du soundbrigade eller någon annan en bild på hur det ska se ut när alla interna kablar är ihopkopplade på en MV04 eller MV02, MV06?
Input Board Description:
1L,1R of XP1 is the first single-ended input, when selecting, L1-LOW output of CN5 makes the first path indicators light.
2L,2R of XP1 is the second single-ended input,when selecting,L2-LOW output of CN5 makes the second path indicators light.
1L,1R of XP2 is the third single-ended input,when selecting,L3-LOW output of CN5 makes the third path indicators light.

When there is no balanced input:
2L,2R of XP2 is the fourth single-ended input,when selecting,L4-LOW output of CN5 makes the fourth path indicators light.

When using the balanced input:
2L, 2R of XP2 is the balanced non-inverting input, 1L,1R of XP3 is the balanced inverting input..
When selecting,L5-LOW output of CN5 makes the fifth path indicators light.In this case,the 2L,2R of XP3 are left unconnected.

Motor plate Description:
When there is no balanced input, inverting inputs and outputs to the motor board left unconnected.
The user without Loudness switch allows alternate port to be unconnected.
If R18 is not connected,you could not boot the input signal until the potentiometer is rotated counterclockwise to decrease the volume when it is turned on every time.
If R18 is connected,this funcion will be cancelled.
If R17 is not connected,you could not boot the input signal until the potentiometer decreases the volumn when it is switched input.
If R17 is connected,this function will be cancelled.

Coding switch pin identification:
The three coding switch pin a,b and c will have different orders due to be from different factories,but the pin in the middle is always b.It is available for experimental approach to exchange the order of three wires until it can work well.This will not damage the circuit.

Remote Control Description:
"MON" button on the remote control is the motor speed potentiometer switch key,The constant speed of motor potentiometer is of default when it starts up.
When you click "MON" button on the remote control, the input light is off once which shows that it will enter the slow.At this moment,the potentiometer motor speed will be slowed down when clicking button”+”“-”on the remote control to control the volume.This function is only effective for a part of motor potentiometers.And another part of motor potentiometers can not use this function due to too slow speed or stopping rotating. Then click the "MON" button on the remote control again,all the input lights flash once to show that it will restore constant speed.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan ha något .... du får vänta ett tag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åtminstone på ebay-bildernapå MV06 så ser man sex markeringar L/R på reläkortet om man förstorar en av bilderna. Det ser för övrigt ut som om kretskortet har layout som direkt passar för billigare fyrvägs RCA-chassiekontakter. Det kan kanske vara läge för att köra sådana billigare kontakter för några kanaler, och låta t.ex. CD-spelare och RIAA-försteget matas via lyxigare?
soundbrigade skrev:kallkatodrör:
http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm
Sidospår: Det där ser ut som "radiomottagar"-indikatorrör.

Vad kallas "bandspelar"-indikatorrören? Alltså de rör där visningen skedde på andra ledden? Skenet är blågrönvitt och "displayen" är oftast kanske 1x2cm stor. Visningen startar från båda sidorna och fylls på in mot mitten, vid en viss nivå så "krockar" visningen från båda sidorna och överlappar varandra, det är väl troligtvis den nivå som man ofta justerar som klippningsnivå på det man vill mäta på.

Dessa förekom på t.ex. Tandberg-rullbandspelare, men jag har sett dem även på andra rullbandspelare.

Var det här olika principer för hur rören fungerade eller bara någon slags smärre skillnad i praktisk uppbyggnad?

"Radiomottagar"-indikatorrören brukar väl vara mer "riktigt" gröna, alltså ungeför som ett grönfärgat monokromt bildrör eller liknande.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Du menar nog EM84.
http://de.wikipedia.org/wiki/EM84
Eller kanske EAM86?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MiaM skrev:Åtminstone på ebay-bildernapå MV06 så ser man sex markeringar L/R på reläkortet om man förstorar en av bilderna. Det ser för övrigt ut som om kretskortet har layout som direkt passar för billigare fyrvägs RCA-chassiekontakter. Det kan kanske vara läge för att köra sådana billigare kontakter för några kanaler, och låta t.ex. CD-spelare och RIAA-försteget matas via lyxigare?
Du får "ringa" ut signalerna kring poten. Jag vet inte om den (poten) är en 2-gangs eller 4-gangs, men jag fick köra lite bakvänd ingenjörskonst för att få till det.
Skriv svar