Skyddsutrustning gällande Elektrostatisk Urladdning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dadda

Skyddsutrustning gällande Elektrostatisk Urladdning

Inlägg av dadda »

Hej, alla

Ska snart köpa diverse datorkomponenter och bygga mig en dator. Då den kostar ett par tusenkronor, så skulle jag behöva se till så den inte går sönder vid montering. Elektrostatisk urladdning är då ett problem. Använder inte för närvarande någon skyddsutrustning alls. Har inte kunskapen om hur det ska gå till heller. Så en guide eller annat studiematerial behövs lika så utrustningen och varför just det skyddet är nödvändigt.

Tänkte också senare använda denna utrustning för att bygga diverse elektronik. Till en början med Arduino projektet och sedan med lösa digitala kretsar och egna kretskort.

Tänkte nog beställa ifrån Elfa då komponenterna/skyddsutrustningen ska vara av kvalitet. Inget problem att de kostar en summa pengar. Mellan 1000kr till 2000kr är acceptabelt. Finns ingen ledig arbetsbänk eller plats utan arbetsutrymme skapas antigen på matbordet eller skrivbordet. Så behöver ha möjligheten att paka ner det i en kartong och ställa undan.

Är alltid och skruvar i mina gamla dator för en anledning eller annan. Och med elektronik projekt som kräver dator och mikrokontroller runt hörnet så behövs det vara utrustning som går att använda en längre tid.

Tyvärr vet inte jag vilka frågor man ska ställa inom detta område. Så ni får vara vänliga att hjälpa till här. Har letat själv på Elfa, men tycker att det är bortkastat på grund av min låga kunskaps nivå.

Hjälp Mig

Mvh dadda
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Skyddsutrustning gällande Elektrostatisk Urladdning

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tänkte nog beställa ifrån Elfa då komponenterna/skyddsutrustningen ska vara av kvalitet"

"Skyddsutrustningen" tillverkas oftast av några få tillverkare,
så det är oftast samma saker som säljs hos Elfa som i dator-affären/sajten.

Det räcker med ett ESD-armband (t.ex detta)
som kopplas till en jordpunkt. T.ex en vattenledning eller skyddsjordbleck i ett jordat eluttag.
I praktiskt taget alla hem så finns en utmärkt arbetsplats för att bygga datorer: Diskbänken.

Mer än så behövs faktiskt inte, för att vara säker på att slippa statisk elektricitet.
Sedan bör man förstås vara lite försiktig ändå. Undvik att ta på kontaktytor till
minneskretsar och processorer. Undvik att klappa katten direkt innan du packar upp moderkortet.
Osv..

När man pysslar med annan elektronik, t.ex Arduino, så är det smidigare med en antistatmatta.
De finns i olika storlekar. T.ex här: http://www.electrokit.com/utrustning-for-esdskydd.c113

Så du klarar dig alltså gott och väl genom att lägga 200-300 kr. :)

Att skydda grejer från statisk elektricitet handlar om att undvika elektrostatiska urladdningar (ESD).
Det gör man antingen genom att se till så att man har samma "potential" (samma "laddning") som elektroniken,
t.ex genom att alltid ha en hand på datorns chassi när man grejar i datorn.
Eller genom att förhindra att man blir uppladdad, genom att vara ansluten till skyddsjord eller marken
genom t.ex vattenledningar, osv.

Det behövs alltså inga jättesummor för att klara det
och man måste inte handla från dyra ställen.
Jag har byggt ett par tusen datorer och mina bästa tips är: Var normalt försiktig. Rör inga kontakt-ytor i onödan.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

xxargs

Inlägg av xxargs »

Håller inte med att diskbänken är bästa stället...

ESD-skydd är inte en materialsport - det är ett systemtänkarproblem och det är att tänka efter före och kan då lösas med enkla medel som du troligen redan har hemma...

Med ESD-skydd så skall spänningsskillnadens överledning mellan person, apparat och underlag gå långsamt (tex. via armband, men att lägga hangdflatorna på ytan/chassiet strax innan arbetet fungerar också) och det handlar om att ytorna leder lite, lite ström (inom några tiotal till enstaka MOhm-området ) så att det inte blir någon gnista om något uppladdat skulle placeras på arbetsbänken, och laddningar som gnids upp - sakta sjunker undan igen

Att koppla till vattenrör, element etc. är också meningslöst och kan tom. öka risken om det skulle vara bristfällig jord någonstans och man tex jobbar mot en nätansluten datorchassie...

Det man skall försöka minimera är spänningspotentialer mellan olika delar man arbetar med (och sig själv) och att när de urladdas/utjämnas att förloppet går långsamt inom sekunder

En tillräcklig stor halvledande duk med handledsband vid ESD-arbeten kommer man långt med. Om lödpennspetsen är jordningsbar så bör den anslutas till samma punkt som duken och handledsbandet. - dock med lite rätt tanke och förståelse så behöver man inte köpa speciella prylar och ändå bygga sig en hyffsat ESD-säker miljö för jobbet

Golv med heltäckningsmatta eller andra mattor som inte är bomull är helt förbjuden - finns knappt något värre när det gäller att ladda upp både personer och saker när man rör sig i rummet över dito.

Är arbetsbänken modell trä eller spånskiva med masonityta/MFD och obehandlad yta så är det i det närmaste ESD-säker den också, även om handledsbandet är svårare att ansluta, en styvare papp/kartongskiva, masonitskiva ovanpå ett bord som är plastlackat/glas kommer också att fylla syftet med sakta ESD-avledning för grejorna som ställs på dess ytan.

I övrigt - bomullskläder på dig, en stol som du inte blir statisk uppladdad på när du reser dig ur stolen eller hasar runt på dess sittdyna - gå i strumplästen eller ESD-tofflor om det inte är möjligt (dock de kan vara ganska dyra för ett par jäkla korktofflor som man hittar närmast identiska på ICA MAXI för 99:-, förutom ESD-märket och enda mjuka metallrörniten genomslagen sulan mellan underdel och överdel och kanske att själva gummisulan är en aning ledande) - kanske en luftfuktare i rummet vintertid och håll luften kring 40-50% Rh, inte lägre.

trägolv, trämöbler, träbänkar, trälådor, pappakartong mm. med obehandla yta eller bara oljad och vissa mer naturbaserade lacker (typ cellulosalacker) brukar vara tillräckligt ledande för att kallas ESD-säkra utom när det har varit riktigt torr vinterluft en längre period (dvs under 40% Rh en längre tid)

Att förvara komponenter i pappkartong i olika storlekar ger samma ESD-säkerhet som att köpa svindyra svarta plastaskar med ESD-stämpel på, och så länge det är på hobbynivå, slösa inte pengar på sådant.

Handledsbandet kan man strunta i om man gör till en vana att alltid beröra (men inte stryka/släpa över) ytan på bordet (om den är i trä/papp/kartong) en kort stund så fort man satt sig och innan man berör någon komponent - samma sak mot datorchassiets yttre metalldelar innan man tar på någon komponent inuti - och man gör varje gång man sätter sig, även om man bara vänder sig om och kanske halvreser sig för att hämta en bok eller komponent på armlängds avstånd - det är gnidningar (triboelektrisk uppladdning) som laddar upp, i det här fallet mellan dig och stolen - likaså tröj och skjortärmar som dras över bord och ytor och även handflator som dras över ytor.

Bomull som gnider mot trä ger minst uppladdning då det är i grunden består av cellulosa båda två samt kan hålla lite fukt i materialet som får statiska laddningar att sakta försvinna - därför trä i möbler, bomull i kläder, stolsbeklädnad, byxor, strumpor i bomull, viscos och rayon till största delen (dessa är i grunden cellulosa)...

Bomull och trä är i mitten på den triboelektriska spänningskedjan, hud och päls (ylle...) på den ena ända - ebonit olika plaster och teflon på den andra sidan - dvs. hud stryks mot teflonyta ger den högsta spänningsökningen, syntetmaterial av olika slag inklusive kläder i syntet hör också till samma ända som teflon och laddas kraftigt vid strykning mot hud - därav _inte_ heltäckningsmatta som man går barfota/strumplästen i och vintertid och svinkallt ute om man skall meka i elektronik...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Bra skrivet av xxargs, mer insikt i problemet än dessa kringresande ESD konsulter/säljare som erbjuder just sina magiska halvledande plastmattor och svindyra luftdejonisatorer.
De är elektronik-branchen dörrknackande damsugar-försäljare som både ställer gratis diagnos på obefintliga lokal-problem och sedan råkar sälja rätta hjälpmedlet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vi hade den situationen att nyinflyttad kontorslokal där det som tänktes bli labb - hade heltäckningmatta som var så vanligt i kontorsfastigheter som byggdes 80 och 90-tal.

Riktig ESD-golvmatta vägrar golvfirmor att sälja utan en tillhörande fullständig installation samt mattan i sig kostar groteskt mycket och då det var ganska många kvadrat så blev det svindyrt.

Med samma resonemang som min tidigare inlägg så inhandlades det istället trägolvsplattor av klick-modell i Ek med obehandlad yta som vi la själva och därefter behandlad med olja med riktig golvmaskin (en av mina kollegor har arbetat som golvläggare så...) - den golvet skulle jag kunna tänka mig ha hemma och eftersom det är ek så är det också hårt och tål ganska tuff misshandel utan att bli repig och skulle den blir för ful så går dessa att slipa i flera omgångar innan det blir för tunt.

Inte en tendens till några statiska uppladdningar hittills och jag är väldigt känslig för detta och har ögona på problemet sas. och har tidigare i yrket jobbat i lokaler där allehanda sådana problem fanns i elekronikproduktion där folk tycke att jag var lite konstig för att jag gick i strumplästen och högre upp tycket att ESD-skor var för dyrt och förståelse för ESD-problem var lågt. - själv konstaterade jag att om jag om jag gick i strumplästen så small det inte om fingrarna när man kom emot metalldelar i bänkar, dörrhantag, eprommar och kretskort mm. vintertid medan använde man skorna så hade jag (och många andra) problemet. Lärde mig också den hårda vägen hur stor 'buse' kontorsstolen är när det gäller att generera ESD och inkompatibla kläder samt när stolen rullades omkring på sina hjul över golvet och lekte Van der Graaf Generator...

Har man förståelse hur och varför så behöver man inte ha prylar med ESD-märke på allt för att det skall vara tillräckligt bra ändå samt att man har lite trix då tex. metalliserad ESD-påse kan ha stor potentialskillnad mellan in och utsida när den kommer ur postförpackningen med ofärgad änglabajs och/eller bubbelplast - så bör den vila på en trä eller kartongskiva en stund och därefter när man öppnar (efter att själv haft handen på samma skiva en kort stund) så sätter man tummen och fingret mellan ut och insidan löst en liten stund precis vid påsöppningen så att det potentialutjämnas lagom långsamt - annars kan man hamna i det läget att när komponenten tas ut, att ett par av dess ben berör precis i kanten på påsens plast och får en snabb urladdning mellan påses yttre och inre metallager och därmed skada. Dom rödfärgade påsarna gäller samma manöver men betydligt längre tid i varje moment - problemet är att även om rödfärgen finns så är det inte säkert att ESD-skyddsverkan finns kvar eller är kraftigt försämrat då det är en färskvara för dessa påsar. Rödfärjad änglabajs och bubbelplast och skall vara ESD-säkert - har betydligt lägre konduktivitet än tex. träskiva/papper och det tar längre tid för sådan att tappa statisk laddning än motsvarande trä eller pappers-ull. Jag har sett sådan rosafärgad packmaterial flyga och klistra sig på olika ytor vid hantering nästan lika bra som ofärgad packmaterial och frigolit - så jag ger inte så mycket för det i avseende ESD-säkerhet...

Att ha en blomspruta med destvatten och ett par tre pumptag i luften över ytan så att lite av dimman sjunker och träffar bordsytan några 10-tal sekunder (ytan ytterst lätt lite fuktig och sugs omedelbart av träet/kartong/papp - knappt synligt) innan man börja öppna förpackningar och hantera komponenter är ett sätt att snabbt få upp luftfuktigheten lokalt och därmed upp konduktiviteten i både yta och luft, som leder bort statisk laddning snabbare vid dagar när det är mycket kallt ute och torr inomhusluft.

Det här kommer aldrig någon ESD-konsult att säga då de är i grund och botten ute att sälja ESD-produkter, stolar och bänkar till 3 ggr högre pris... helst förbrukningsprodukter med återkommande beställningar, då går dom riktigt igång...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Instämmer fullständigt.

Däremot:
"Att koppla till vattenrör, element etc. är också meningslöst och kan tom. öka risken om det skulle vara bristfällig jord någonstans och man tex jobbar mot en nätansluten datorchassie..."

Bra att du skrev det som jag missade.
Tanken var att datorn inte ska vara nätansluten.
Annars kan som sagt risken öka.

Däremot kan datorn gärna vara nätansluten till jordat uttag
om man använder tricket med att ha en hand på datorchassit när man grejar.
(Det blir likadant som att ha antistat-armband.)
I detta fallet ska man alltså *inte* hålla till på diskbänken.
Skriv svar