Fungerar det att PWM styra en vanlig elstyrd luftventil.
Fungerar det att PWM styra en vanlig elstyrd luftventil.
Fungerar det att styra en vanlig elstyrd pnuematikventil med PWM signal för att styra genomflödet av tryckluft genom den.
Kanske för att styra hur fort en cylinder ska röra sig med konstant last?
Kanske för att styra hur fort en cylinder ska röra sig med konstant last?
Re: Fungerar det att PWM styra en vanlig elstyrd luftventil.
Kan jag inte tänka mig, ventilen har ju en viss fördröjning och du kommer ju på nåt sätt att behöva "lågpassfiltrera" baserat på PWM-frekvensen annars får du rejäla vibrationer.
Det är nog inte utan anledning man använder proportionalventiler för sånt.
Det är nog inte utan anledning man använder proportionalventiler för sånt.
Jag tror inte heller att det fungerar nått vidare egentligen. Finns det nån lösning på problemet eller är kanske inte proportionalventiler så blodigt dyra som jag tror.
Jag leker med tanken på hur sågen på min vedmaskin som jag påbörjade förra sommaren. Beroende på stockenskvalite så har jag tänkt att sågen ska trycka olika hårt, så att inte sågens max effekt överstigs. Och att onödig tid inte går till spillo heller, så effektiv sågning som möjligt.
Jag leker med tanken på hur sågen på min vedmaskin som jag påbörjade förra sommaren. Beroende på stockenskvalite så har jag tänkt att sågen ska trycka olika hårt, så att inte sågens max effekt överstigs. Och att onödig tid inte går till spillo heller, så effektiv sågning som möjligt.
Hur hårt den trycker beror väl formellt sett inte på flödet utan trycket? Så frågan är om det är rätt väg att reglera det med flödet?
Jag tänkte annars att ett sånt här vanligt renblåsningsmunstycke brukar ju gå att styra lite grann proportionellt så ett servo och ett sådant kanske fungerar?
Jag tänkte annars att ett sånt här vanligt renblåsningsmunstycke brukar ju gå att styra lite grann proportionellt så ett servo och ett sådant kanske fungerar?
- prototypen
En luftcylinder behöver du inte propotinalstyra, pys in lite luft till dessa att sågmotorn börjar protestera då pyser du ut lite.
Nu ska man ju inte pysa in luft utan båda sidor ska stå under tryck och man pyser ut åt det håll man vill att den ska röra sig medan man fyller på i andra kammaren.
Med lite överlängd på cylinder får man lite fjädring.
Protte
Nu ska man ju inte pysa in luft utan båda sidor ska stå under tryck och man pyser ut åt det håll man vill att den ska röra sig medan man fyller på i andra kammaren.
Med lite överlängd på cylinder får man lite fjädring.
Protte
Det har du väl rätt i att det är trycket som bestämmer under förutsättning att inget eller mycket lite flöde behövs. Och med en luftcylinder behövs inga hissnande flöden precis. Tänkte faktiskt använda mig av en liten kompressor typ sån som går på 12 volt.Nerre skrev:Hur hårt den trycker beror väl formellt sett inte på flödet utan trycket? Så frågan är om det är rätt väg att reglera det med flödet?
prototypen .... funderar på om man kunde ha en gasfjäder som antingen sköter returen eller tvärt om, iaf motstånd för cylindern så att enkelverkande cylinder räcker. Så länge man har tryck på till cylinder så trycker den ner sågbladet, när trycket försvinner så övervinner gasfjädern och trycker tillbaka sågbladet. Det måste vara säkrast så, man vill ju inte att sågbladet ska råka vara ivägen när klyvning sker.
- Krille Krokodil
Sågblad och tryckluftscylinder som kan skjuta iväg ger mig rysningar, jag hade
byggt det på hydraulik. Kanske finns något lämpligt 12V bilskrot att pumpa med där
man skulle kunna varvtalsstyra flödet???
byggt det på hydraulik. Kanske finns något lämpligt 12V bilskrot att pumpa med där
man skulle kunna varvtalsstyra flödet???
Naturligtvis så ska även sågskydd appliceras. Men hydraulika är såklart också ett alternativ, problemet är ju att det är ännu svårare att styra kraften med hydrualik särskillt om man vill hålla nere kostnaderna.
Det borde räcka med att du stoppar "sågmatningen" när max last uppnås.
Trycket kommer att minska när sågen får gnaga lite till och sågmotorns last kommer att minska.
Och då startar du sågmatningen igen tills maxlast eller såg-gräns.
Det är nog en fördel att anväda hydrulik istf pneumatik då oljan inte komprimeras och ger en fjädrande effekt.
En 3/1 elventil för matning av/på och en 6/2 för riktning borde räcka.
Trycket kommer att minska när sågen får gnaga lite till och sågmotorns last kommer att minska.
Och då startar du sågmatningen igen tills maxlast eller såg-gräns.
Det är nog en fördel att anväda hydrulik istf pneumatik då oljan inte komprimeras och ger en fjädrande effekt.
En 3/1 elventil för matning av/på och en 6/2 för riktning borde räcka.