söker enkel på/av pek-känslig strömbrytare
söker enkel på/av pek-känslig strömbrytare
Hej allihopa!
Jag söker en enkel lösning till ett enkelt problem men lyckas inte hitta, kanske för att jag inte kan det rätta svenska. Jag vill har en "touch sensor" strömbrytare och jag vill skriva trycksensor men det blir ju fel för det betyder ju "pressure sensor". Kanske peksensor? I alla fall bara en strömbrytare som är öppen när man rör på den och stängd annars. Capacitive vore bäst för att jag vill att den kan oppereras av bebis som inte trycker så hårt. Jag trodde det skulle vara självklart att Elfa eller Kjell skulle ha men jag hittar ingen. Den här hade varit perfekt och jag beställde en men tyvärr tutar den när man trycker!
http://rehabcenter.se/produktblad/Minibeamer.pdf
Behovet av total avsaknad är ljud eller mekanisk motstånd är exakt varför jag inte kan köra med en vanlig mekanisk strömbrytare.
Jag vore tacksam för tipps! Det vore jättefint om jag slipper allt för mycket jobb med lödjärn. Den ovan minibeamer hade jag kunnat koppla direkt in i USB-dator-enheten jag har som tar emot strömbrytare via en 3,5mm mono-jack vilket skulle varit perfekt.
Cheers!
Ben
Jag söker en enkel lösning till ett enkelt problem men lyckas inte hitta, kanske för att jag inte kan det rätta svenska. Jag vill har en "touch sensor" strömbrytare och jag vill skriva trycksensor men det blir ju fel för det betyder ju "pressure sensor". Kanske peksensor? I alla fall bara en strömbrytare som är öppen när man rör på den och stängd annars. Capacitive vore bäst för att jag vill att den kan oppereras av bebis som inte trycker så hårt. Jag trodde det skulle vara självklart att Elfa eller Kjell skulle ha men jag hittar ingen. Den här hade varit perfekt och jag beställde en men tyvärr tutar den när man trycker!
http://rehabcenter.se/produktblad/Minibeamer.pdf
Behovet av total avsaknad är ljud eller mekanisk motstånd är exakt varför jag inte kan köra med en vanlig mekanisk strömbrytare.
Jag vore tacksam för tipps! Det vore jättefint om jag slipper allt för mycket jobb med lödjärn. Den ovan minibeamer hade jag kunnat koppla direkt in i USB-dator-enheten jag har som tar emot strömbrytare via en 3,5mm mono-jack vilket skulle varit perfekt.
Cheers!
Ben
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: söker enkel på/av pek-känslig strömbrytare
Hej
Välkommen till forumet.
Jag har köpt dimmer/brytare för 220 volt hos Harald Nyborg.
Dessa borde kunna fungera.
Vad är din tillämpning?
Välkommen till forumet.
Jag har köpt dimmer/brytare för 220 volt hos Harald Nyborg.
Dessa borde kunna fungera.
Vad är din tillämpning?
skötas av en bebis och 220V låter som en dålig kombination...
Eftersom vi inte vet vad du ska ha den till KANSKE detta kan vara något?
Eftersom vi inte vet vad du ska ha den till KANSKE detta kan vara något?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bebisar kan trycka hårt, men de har dålig koll exakt var och hur de trycker. Tror det är viktigast att knappen är stor, även om jag inte alls förstår ditt behov egentligen...
Tack för förslagen allihopa.
Jag kan gärna förklara syftet lite bättre ifall någon är nyfiken men vi har hittat en lösning nu.
Jag är forskare inom utvecklingspsykologi och syftet är att undersöka processen där bebisar lär sig sambandet mellan orsak och verkan. Därför behöver vi kunna registrera trycka på en knapp, och kunna manipulera vad som ske när knappen trycks, t.ex. att datorn gör ett ljud eller dylikt. Men det är också viktigt att man kan göra så att inget händer, inte ens ljud eller rörelse från själva knappen.
Men nu har vi i alla fall bestämt oss att använda en surfplatta. Vi kan rama in den så att bebisen inte kasta på marken, och det kommer göra systemet väldigt flexibel.
Förrestan, så försökte jag inaktivera pip-ljudet i knappen jag köpte, men det är en typiskt exempel på dålig modern design som saknar skruv och har klister istället.
Halvvägs till kretskortet så insåg jag att det var troligare att jag förstör hela manicken än att jag lyckas komma åt bara pip-enheten.
Cheers,
Ben
Jag kan gärna förklara syftet lite bättre ifall någon är nyfiken men vi har hittat en lösning nu.
Jag är forskare inom utvecklingspsykologi och syftet är att undersöka processen där bebisar lär sig sambandet mellan orsak och verkan. Därför behöver vi kunna registrera trycka på en knapp, och kunna manipulera vad som ske när knappen trycks, t.ex. att datorn gör ett ljud eller dylikt. Men det är också viktigt att man kan göra så att inget händer, inte ens ljud eller rörelse från själva knappen.
Men nu har vi i alla fall bestämt oss att använda en surfplatta. Vi kan rama in den så att bebisen inte kasta på marken, och det kommer göra systemet väldigt flexibel.
Förrestan, så försökte jag inaktivera pip-ljudet i knappen jag köpte, men det är en typiskt exempel på dålig modern design som saknar skruv och har klister istället.

Cheers,
Ben
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
vore inte en lösning med tryck på exempelvis en ballongtingest rätt?
Så mäter man förändring av trycket!
Och jag menade inte att man kör 220 till knappen, utan anvöänder den som bas.
Men lösning med toutchplatta borde vara mer rätt!
Så mäter man förändring av trycket!
Och jag menade inte att man kör 220 till knappen, utan anvöänder den som bas.
Men lösning med toutchplatta borde vara mer rätt!
Jag vet inte vad ballongtingest är, men jag gissar att det kanske är något i stil med en blåsa kopplad till en lufttrycksensor som kan känna av när man rör det. Jag har faktiskt använt sådana förut med bebis och det kan funka men problemet är att det är lite roligt bara i för sig att pilla med och det är det som jag försöker kommer bort från med touchplatta. Men tack igen för förslaget!