Hej!
Är jätteintresserad av att tinkra ihop en rudimentär cnc fräs baserad på arduino och gamla skrivardelar.
Jag gjorde ett första försök att bygga en linjär axel med min rara arduino, en L298 drivare och stegmotor mm från en gammal epsonskrivare. Postade en youtubevideo om detta på bloggen (länk nedan).
Har dock insett att det kan bli svårt att få till tre axlar med skrivardelar utan att det blir för rangligt. Jag undrar om det är någon här som lyckats med något liknande bygge, vore kul med lite input och tips.
A
Linjär enhet med gamla skrivaredelar
-
Re: Linjär enhet med gamla skrivaredelar
Inte värt besväret tyvärr. Som du redan erfarit så blir det bara rangel, just för att skrivardelar ej var tänkta att hålla upp mer vikt än patronerna.
Kikar man på Kjell&Co:s 3D-skrivare så är man ju ändå uppe i 5-6000 kr ändå. Slutsatsen är nog att man behöver Aluprofiler, linjärlager och skruvar. Hur man än vänder på det?
IKEA:s lådräls lär väl inte duga långt?
IKEA:s lådräls lär väl inte duga långt?
http://forums.reprap.org/read.php?131,84541
Klart det går! Säkert väldigt lärorikt också, jag tycker du ska försöka. Det är säkerligen lättare att få bra resultat om du försöker dig på en 3D-printer men resultat kanske inte är det viktiga här =)
Klart det går! Säkert väldigt lärorikt också, jag tycker du ska försöka. Det är säkerligen lättare att få bra resultat om du försöker dig på en 3D-printer men resultat kanske inte är det viktiga här =)