Relä till bilen (12V) som går i 3 sekunder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andben

Relä till bilen (12V) som går i 3 sekunder

Inlägg av andben »

Hej, jag har en fråga ang relä till min bil jag håller på att modda:

Jag har en elektrisk soppa pump som kickas in med hjälp av en brytare i kupén (styrström) till ett relä.

Nu vill jag byta detta relä. Jag vill att så fort jag slår på tändningen så skall soppapumpen gå i typ 3 sekunder och sen lägga av.
Men vrider sedan startnyckeln och startar bilen, och när bilen är startad så skall pumpen gå hela tiden ända tills tändningen och bilen slås av.

Make sense?

Hur går man vill väga? Bilens märke och modell spelar här ingen roll då allt är ombyggt.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Relä till bilen (12v) som går i 3 sekunder

Inlägg av JohnGalt »

Ett sätt är att sätta en stor (10000uF el så) elektrolytkondensator i serie med relät från tändläget.

Edit: förtydligade "med relät"
Senast redigerad av JohnGalt 4 februari 2014, 15:12:56, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det löser väl inte hela problemet?

Som jag ser det behöver du ett "pulsrelä" (som ger en 3 s puls vid tillslag) och sen ett relä som är kopplat på nåt sätt som en "ELLER"-funktion mellan pulsreläts utgång och t.ex. oljetrycksgivarens signal.

Då får du att när du slår på tändningen (utan att dra igång startmotorn) så blir det en 3 s puls som drar ett relä som kör pumpen och sen stoppar den.

När motorn går kommer relät att vara draget så länge oljetryckslampan är släckt (ungefär).

Exakt hur man löser ELLER-funktionen beror på vad det finns för signal som indikerar att motorn går.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Leta upp ett relä till insprutningssytemet K-Jetronic, som bl.a. satt på alla insprutade Volvo 240 och 740 upp till -87 och ibland -88.
(1989 och framåt är alla katalysatorrenade med elektronisk insprutning)
Det reläet håller soppapumparna igång så länge det kommer impulser från tändsystemet, plus ett par sekunder när pulserna upphört.
Konstruktionen har varit ganska enkel och uppbyggd kring en vanlig 555:a i de jag öppnat...

Blev osäker nu på om detta relä kör pumparna momentant vid tändning på, men det går ju alltid att i värsta fall lösa med ett tidrelä paralellt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Men ska du inte sätta en tryckvakt framför pumpen? så när du slår på tändningen utan att starta bilen så aktiveras pumpen och pumpar till ett visst tryck. när du sen startar bilen kommer trycket i bränsleledningen sjunka, och då kommer pumpen starta och fortsätta gå kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Styra på tryckgivare kan fungera om man har en lösning med cache-tank eller om det är förgasare som man matar.

I vanligt insprutat bränslesystem så strävar man efter att hela tiden ha ett konstant tryck som är relativt till det i insugningsröret. Detta för att motorstyrdonet ska kunna veta hur mycket bränsle som levereras varje gång det öppnar spridarna.
Systemet brukar se ut så här: Tank > Ev. förpump/matarpump > Huvud/tryckpump > Filter > Bränslespridare > Bränsletrycksregulator (BTR) > "Överblivet" flöde tillbaka till tanken.
Det är alltså BTR som bestämmer trycket förutsatt att pumparna kan leverera både det tryck och flöde som efterfrågas.

Grundtrycket för BTR kan t.ex. vara 3 bar, men sjunker till kanske 2,7 bar vid tomgång (vakuum) eller stiger till 4 bar för att ge mer bränsle när turbon laddar på och höjer trycket i insugningsröret. :P

Normalt sett så finns det en backventil efter huvudpumpen och ev. en accumulator, men har bilen stått några timmar/dagar så brukar det inte vara mycket tryck kvar.
Utan tryck så tar det längre tid för motorn att starta, så därför vill man helst köra pumparna några sekunder innan för att prima ledningarna.

Det enda rätta sen är att styra på tändimpulser, eller möjligtvis en varvtalsgivare.
Så länge motorn går runt ska pumparna gå, och stannar motorn av någon anledning så ska pumparna ovillkorligen göra det samma.

Man vill inte ha en pump som fortsätter mata på soppa in i ett kraschat motorrum om man skulle köra åt helskotta... :tumner:
andben

Inlägg av andben »

Tack för svaren Gossar! :D

Som ni säger borde man kunna fixa det med ett "pulsrelä" och sedan sno matarström från t ex tändboxens varvtals-kabel till ett annat slutande matarrelä. Så länge motorn går och genererar varv till varvräknaren borde relät bli matat med ström? Jag har MSD6 box, bilen är en Chrylser V8 med förgasare.

Just nu sitter det en brytare efter tändningen så blåser jag av vägen (eller strippen) och är i medvetandet så vrider man på nyckeln eller trycker på knappen... men är man inte vid medvetandet så fortsätter som sagt pumpen att mata soppa på ett kokhett V8-block...

Kanske ska byta till high performance mekanisk soppapump istället. Vet dock inte hur detta funkar med en fuelcell.

Tack åter igen!
Skriv svar