Crescendo
Danne, jag säger det igen. Jordningskonceptet är helt felaktigt.
Se dig omkring: Hur många slutsteg har en signaljord som inte är i kontakt lådan som i sin tur är skyddsjordad?
Om du glömmer skyddsjorden för en stund så ska lådan omsluta steget och vara i galvanisk kontakt med din jord och det är så att det inte kan uppstå några fält inuti lådan (= brum). Sen kommer skyddsjorden in och det är här det svåra kommer in. Hur undviker man brum när man (kanske) introducerar en jordslinga?
Se dig omkring: Hur många slutsteg har en signaljord som inte är i kontakt lådan som i sin tur är skyddsjordad?
Om du glömmer skyddsjorden för en stund så ska lådan omsluta steget och vara i galvanisk kontakt med din jord och det är så att det inte kan uppstå några fält inuti lådan (= brum). Sen kommer skyddsjorden in och det är här det svåra kommer in. Hur undviker man brum när man (kanske) introducerar en jordslinga?
Bara för att många slutsteg ser ut på ett visst sätt behöver ju inte betyda att det är rätt, eller hur? Jag har lärt mig att signaljord inte ska ha förbindelse med chassit/höljet. Däremot så ska skyddsjord vara anslutet till chassit för att öka personsäkerheten om något går galet inuti.
Att skydda mot brum/fält/störningar kan man göra på annat sätt, t.ex. genom att fylla alla tomma ytor på kretskortet med ett jordplan och att använda skärmade signalkablar mellan korten innuti steget.
Att skydda mot brum/fält/störningar kan man göra på annat sätt, t.ex. genom att fylla alla tomma ytor på kretskortet med ett jordplan och att använda skärmade signalkablar mellan korten innuti steget.
-
Jag är ledsen oJsan, men har du provat dina teorier i verkligheten?
"Bara för att många slutsteg ser ut på ett visst sätt behöver ju inte betyda att det är rätt, eller hur?"
Förvisso men det lutar åt det hållet trots allt. Hur många kommersiella slutsteg brummar när man tar på dem eller har andra problem med brum?
Man får ställa sig frågan: Varför har jag brum? Svaret är enkelt. Antingen har jag kapacitiv koppling eller så har jag induktiv koppling. Hur uppkommer dessa och vad gör jag åt det?
"Bara för att många slutsteg ser ut på ett visst sätt behöver ju inte betyda att det är rätt, eller hur?"
Förvisso men det lutar åt det hållet trots allt. Hur många kommersiella slutsteg brummar när man tar på dem eller har andra problem med brum?
Man får ställa sig frågan: Varför har jag brum? Svaret är enkelt. Antingen har jag kapacitiv koppling eller så har jag induktiv koppling. Hur uppkommer dessa och vad gör jag åt det?
-
Hade du stickproppen i ett ojordat uttag mån tro? Om jag, så fick du cirka 110 volt i chassit via nätfiltrets Y-kondingar. Detta filter är realitivt onödigt eftersom man i regel har detta filter för att förhindra att "bös" kommer _ut_ på nätet och inte tvärt om. Med andra störande apparater brukar vara tvugna att ha detta filter för att passera en CE märkning. Switchade agg är ett bra exempel på detta.
-
Toroider brummar alltid lite, dock mindre än trafos med EI kärna. Det kan dock hända ett toroiderna i synnerhet brummar extra hårt ofta då och då, ej kontinuerligt och det beror på likspänning i elnätet. Likspänning i elnätet är det samma som asymmetriskt sinusvåg. Sätt på en hårtork med halvvågslikriktning (halv värme) och du får spänningsfall på ena halvan av sinusvågformen. Resultatet av detta är AC+DC. Denna likspänning gör att järnet mättas och det resulterar i sin tur att strömmen ökar. Varför är toroider så känsliga? De utnyttjar järnet väldigt hårt och den magnetiska flödestätheten ligger väldigt nära mättning. En av anledningarna till att en toroid är betydligt lättare än en vanliga trafo.
Lösningen eller en möjlig lösning är att använda en DC-fälla.
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01
Har du brum som inte uppkommer av just DC så hjälper inte detta filter. Om nu din trafo skulle ha lite extra mekaniskt brum så kan duinte göra något. Ditt montage kan förstärka brummet.
Har du brum i högtalarna så är detta normalt om ditt slutsteg har ostabbad spänning även på drivdelen (och det har du ju). PSRR (undertryckning av störningar på matningsspänningen) är en parameter som inte är så extremt hög i ditt steg. Finns inget att göra förutom att stabilisera spänningen. Det är svårt att på ett enkelt sätt göra konstruktionen bättre på den punkten.
Lösningen eller en möjlig lösning är att använda en DC-fälla.
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01
Har du brum som inte uppkommer av just DC så hjälper inte detta filter. Om nu din trafo skulle ha lite extra mekaniskt brum så kan duinte göra något. Ditt montage kan förstärka brummet.
Har du brum i högtalarna så är detta normalt om ditt slutsteg har ostabbad spänning även på drivdelen (och det har du ju). PSRR (undertryckning av störningar på matningsspänningen) är en parameter som inte är så extremt hög i ditt steg. Finns inget att göra förutom att stabilisera spänningen. Det är svårt att på ett enkelt sätt göra konstruktionen bättre på den punkten.
Jag använder ett nätfilter på mitt klass D steg och det brummar inte, trots att jag inte har jordade uttag.
Men i ditt fall är ju ett nätfilter helt 100% onödigt, egentligen behöver du inte ens ha skyddsjordningjordning till chasssit då risken för att en trasig toroid skall elektrifiera chassit nästan obefintlig iomed att primären ligger innerst.
Men i ditt fall är ju ett nätfilter helt 100% onödigt, egentligen behöver du inte ens ha skyddsjordningjordning till chasssit då risken för att en trasig toroid skall elektrifiera chassit nästan obefintlig iomed att primären ligger innerst.
Om du har ett nätfilter med Y-kondingar anslutna till chassit så bör du se upp. Du har då cirka 110 volt i chassit och detta kan skada utrustning om du ansluter saker till tid slutsteg. Att du har 110 volt kan du känna. Det känns ibland lite strävt på eloxerade ytor och lägger du emot armbågen så kan jag garantera dig en överraskning!
Varför inte?peranders skrev: Pagge, jordningen är inte korrekt utförd helt enkelt. Man kan inte ha signaljord helt flytande runt en skyddsjordad enhet.
Förvisso, men glöm inte jordslingan. Jag skulle påstå att jordslinga är en större bov än de två du räknar upp. Att koppla ihop skyddsjord i förstärkaren med signaljord från signalkällan känns inte bra. Kolla på denna länkperanders skrev: Man får ställa sig frågan: Varför har jag brum? Svaret är enkelt. Antingen har jag kapacitiv koppling eller så har jag induktiv koppling.
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/g ... op.htm#cap
Författaren av den sidan (D. Self) verkar hålla med dig om att chassit inte skall vara skyddsjordat utan signaljordat, men kopplar för den skull inte ihop skyddsjord och signaljord. Det är att be om problem.