Undersökning om 3D skrivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KimO

Undersökning om 3D skrivare

Inlägg av KimO »

Hej,

Vi är två studenter som studerar till Digitala Strateger vid Nackademins Yrkeshögskola. Idag gör vi en undersökning av marknaden för 3D-skrivare åt ett fiktivt företag och vill därför få höra de åsikter och synpunkter ni har som konsument kring behovet för och användningen av 3D-skrivare. Enkäten tar cirka 5- 10 minuter att besvara och vi önskar tacka er på förhand för ert deltagande! Svaren är helt anonyma och vi kan inte spåra svaren till enskilda respondenter.

Följ länken nedan för att delta i undersökningen.

https://docs.google.com/forms/d/1bWIcBf ... g/viewform

Tack tack!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Undersökning om 3D skrivare

Inlägg av AndLi »

*Om ja på föregående fråga, anser du att dagens 3D-skrivare möter dina behov?
*If yes on the previous question, do you feel that 3D printers today meet your needs?

Menar ni då den 3d skrivare man äger, eller att det finns 3d skrivare som möter mina behov?

Ännu mer förvirrat blir det med nästa fråga

*Om ja, vad använder du skrivaren primärt till?
*If yes, what do you primarily use your printer for?

Men jag misstänker att det inte är på frågan ovan utan frågan innan den.

Ni börjar tidigt prata om privat och företag, men när man sen kommer ner till inköp av skrivare är man ihopklumpad till en individ igen.
Som privatperson kan jag såklart tänka mig handla privat och begagnat, som företag är detta inte lika intressant...

Hur går man tillväga när man skapar en sån här enkät? Vilka teorier bygger man upp frågeställningarna runt och formuleringarna?
Har man redan innan man skickat ut enkäten funderat ut hur man ska sammanställa och tolka svaren man får in?
Eller slänger man bara ihop ett par frågor och dumpar ut på något/några forum?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra frågor om enkät.
Visst är det mycket viktigt att frågorna är skapade med absolut syfte att klargöra vissa saker.
Så kan man formulera om frågor så att man säkerställer svarens relevans.

Man bör nog testa att analysera svaren innan man släpper en enkät ut till en större mottagarekrets.
KimO

Inlägg av KimO »

Tack för feed back på enkäten!

Vi läser en yrkesutbildning som skiljer från en universitet/högskoleutbildning på många sätt. Vi är medvetna om att denna enkätstudie inte är en regelrätt sådan efter de krav och kriterier som ställs vid ett universitet. Så vad gäller frågan om teorier så är det inte tillämpbart på samma sätt i denna studie.

Det vi kommer använda svaren till är för att få insikter kring konsumenters behov som vi annars inte fått vid val av 3D-skrivare. De kommer delvis att ligga till grund när vi genomför målgruppsbeskrivning.

Jag kan absolut säga att vi inte enbart slängt ut ett par frågor. Och enkäten har godkänts av läraren innan utskick.

Vi tar absolut med oss era bra svar och tankar kring enkäten innan vi delar den vidare!
Skriv svar